محمدرضا صفا خبر داد

ارتقاء رتبه اتاق بازرگانی هرمزگان از 34 به 13 کشوری



مسئولان اتاق بازرگانی هرمزگان در طی دو سال اخیر، با همدلی و وفاق و تمرکز بر مأموریت‌های خود موجب ارتقا این اتاق از رتبه 34 کشوری به رتبه 13 شدند. رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان در دوره نهم با شعار «اتاق شیشه‌ای» کار خود را آغاز کرد. محمدرضا صفا معتقد بود که باید بتوان به‌طور شفاف و بدون هیچ پشت پرده‌ای عملکردهای این اتاق را برای مردم هرمزگان تشریح کرد و مردم باید بدانند که در اتاق چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. وی با این رویکرد و همچنین مساعدت و همراهی مسئولان بخش‌های مختلف اتاق بازرگانی استان استارت کار را زد. این مقام مسئول پس از دو سال باافتخار در جمع خبرنگاران حضور یافت و در اولین نشست خود در طی دوران ریاست عملکرد این حوزه اقتصادی از رایزنی صادرات محصولات کشاورزی با کشورهای مختلف دنیا تا کمک‌های میلیاردی به مراکز بهداشتی و درمانی استان تشریح کرد.
صفا در اولین سخنانی خود این قول را داد که اتاق بازرگانی هرمزگان در آینده‌ای نزدیک جزء 10 اتاق برتر کشور است. مکانی که 80 سال گذشته یعنی در سال 1311 به نام اتاق تجارت بندرعباس تشکیل شد و جز 3 اتاق بازرگانی در کشور بود که فعالیت خود را آغاز کرد. در اینجا نباید نقش دیرینه بازرگانان استان را در توسعه دادوستد با دنیا نادیده گرفت. اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی هرمزگان به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی در استان هرمزگان مرجع قابل‌اتکا است که می‌تواند به جد پیگیر مطالبات بخش خصوصی باشد و اسباب تحقق آن را فراهم کند.این  اتاق امروز از چنان اهمیتی برخوردار است که می‌تواند به‌واقع عنوان پارلمان بخش خصوصی را به خود اختصاص دهد. اتحادیه کارگزاران امور گمرکی بندرعباس، اتحادیه دوم زنده انجمن خرمای ملی ایران اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان آبزیان، کانون زنان بازرگان استان هرمزگان، انجمن صنعت پخش استان هرمزگان، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان و فرآوری محصولات کشاورزی، انجمن آزمایشگاه‌های همکار آزمون و کالیبراسیون استان هرمزگان ازجمله اتحادیه‌های فعال در اتاق بازرگانی هرمزگان به شمار می‌روند.

   ارتقاء رتبه اتاق بازرگانی هرمزگان  از 34 به 13 کشوری

رئیس اتاق بازرگانی استان هرمزگان در نشست خبری با بیان اینکه  اتاق در حال حاضر اتاق سابق نیست و همه نمایندگان و هیأت رئیسه اتحاد و همدلی ویژه‌ای دارند گفت:در این مدت موفق شدیم رتبه اتاق را از 34 کشوری به زیر 15 و اکنون به رتبه 13 برسانیم. صفا ادامه داد: من این قول را به مردم شریف استان هرمزگان می‌دهم که  در آینده‌ای نزدیک با سعی و تلاش بتوانیم جزء ۱۰ اتاق برتر کشور باشیم. وی اظهار داشت: خوشبختانه طی ۲ سال اخیر باوجود شیوع ویروس کرونا، رشد ۲۰۰ درصدی در عملکردهای خود  از جمله ایجاد دفاتر نمایندگی بندرلنگه، قشم، جاسک و میناب جهت جذب سرمایه‌گذار، صدور گواهی و جلوگیری از جعل اسناد گواهی مبدأ داشته‌ایم. صفا ساماندهی مرزنشینان، ایجاد مشاغل پایدار، برگزاری جلسات متعدد با فرمانداری‌ها،صادرکنندگان و بررسی مشکلات موجود ازجمله کارهای صورت گرفته در این دفاتر نمایندگی ذکر کرد. این مقام مسئول خدمات ۲۴ ساعته صدور گواهی مبدأ در بندر شهید رجایی، سیستمی کردن تمامی اطلاعات مربوط به صدور گواهی مبدأ، رشد ۹۸ درصدی صادرات به خصوص در امارات، عمان، چین و... ازجمله کارهای صورت گرفته در ۲ سال اخیر نام برد.
وی اظهار داشت: در این مدت در حوزه بین‌الملل موفق شدیم در رده استان‌های اول کشور قرار گیریم و در برگزاری وبینارها با کشورهای چین، فرانسه، عراق، پرتقال، قزاقستان، سنگال، ایتالیا، گرجستان و افغانستان، همچنین در رایزنی صادرات محصولات کشاورزی موفق عمل کنیم. صفا از برگزاری نشست با سفیر فرانسه و مالزی و وبینارهایی با اتاق‌های هرات، پرتغال، قزاقستان، سنگال و ... سخن گفت و همچنین این را افزود که  تفاهم‌نامه‌هایی به‌منظور همکاری بیشتر منعقدشده، در آینده نیز منعقد خواهد شد. به گفته رئیس اتاق بازرگانی استان هرمزگان، ۱۲ کمیسیون تخصصی به‌عنوان اتاق فکر بخش خصوصی با توجه به نیازهای استان شکل‌گرفته که برای خروج بخش خصوصی از مشکلات عمل می‌کنند.
صفا در ادامه گریزی به کمک‌های 300 میلیارد ریالی به مراکز بهداشتی و درمانی در خرید کالاهای پزشکی زد. وی تأکید کرد: در زمینهٔ کارهای عام‌المنفعه برای استان، اتاق بازرگانی در آینده‌ای نزدیک ۱۰ مدرسه و یک درمانگاه خیریه خواهد ساخت و به نام بازرگانان مطرح و فقید استان، به مردم هرمزگان هدیه خواهد کرد. صفا ادامه داد: در آینده نزدیک  نیز ساختمانی برای بخش تشکل‌های اقتصادی خریداری کرده و با تکمیل ساختمان اتاق بازرگانی و استقرار اتاق در مکان جدید، گشایش‌های مالی بیشتری خواهیم داشت که می‌توانیم بر وسعت انجام مسؤولیت‌های اجتماعی خود نیز بیافزاییم. وی عنوان کرد: در قشم و بندرلنگه نیز دفاتری خریداری‌شده است و در کیش نیز باوجود 10 سال فعالیت، هنوز مستأجریم که برنامه داریم تا آنجا نیز با تجمیع منابع، ساختمان مناسبی خریداری کنیم.
رئیس اتاق بازرگانی استان هرمزگان در خصوص سؤالی مبنی بر رتبه‌بندی کارت‌های بازرگانی گفت: رتبه‌بندی کارت های  بازرگانی در وظایف گمرک است و اتاق بازرگانی در این مورد به‌طور مستقیم ورود نمی کند. صفا ادامه داد: بر اساس عملکرد و تعهدات فعالان اقتصادی، رتبه بندی صورت می گیرد و تسهیلاتی ویژه‌ای برای آن‌ها اختصاص می‌یابد. صفا در خصوص پیگیری و رفع تعهد و مشکلات ارزی فعالان اقتصادی در هرمزگان به‌ویژه صادرات گفت: بخش صادرات بخش فرا استانی است،صادرکنندگان با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند از جمله تصویب و اجرایی شدن شیوه‌نامه‌ها و تصمیم‌های کارشناسی نشده از سوی مسئولان که محدودیت‌های کارشناسی نشده با وضع مقررات آنی در صادرات و واردات و برگشت ارز، هنگام اجرا به مانعی برای فعالیت‌های تجاری و اقتصادی تبدیل می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی استان هرمزگان در ادامه به 25 خدمت این اتاق در اقتصاد استان اشاره‌ای داشت ازجمله ارائه تصمیمات در کمیسیون های تخصصی در جهت حمایت از بخش خصوصی و پیشنهاد راهکار مشکلات پیش روی توسعه اقتصاد استان و اثرگذاری در مصوبات قانونی در استان و نهایتاً در کشور، تلاش در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی با معرفی ظرفیت‌های اقتصادی استان هرمزگان در ابعاد ملی و بین‌المللی، برقراری ارتباط با انجمن‌ها و تشکل‌های اقتصادی و معرفی اعضا جهت عضویت در نهادهای مذکور، ارتباط و همکاری با اتاق‌های بازرگانی و صنایع و معادن سایر کشورها، صدور معرفی‌نامه به سفارت‌ها جهت انجام امور ویزای تجاری اعزام هیات های تجاری به خارج از کشور و پذیرش هیئت‌های تجاری از خارج کشور، برقراری ارتباط با سفرا و رایزنان بازرگانی خارجی صدور معرفی‌نامه جهت اخذ جوایز صادراتی و ...
   

بیشترین ضربه به تولید از سوی بانک‌ها

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان با گله مندی از بانک‌های استان که با دستورالعمل‌های اجرایی مانع فعالیت اقتصادی هستند گفت: بانک‌های هرمزگان مصوبه‌های فرادست ازجمله کارگروه رفع موانع تولید را اجرا نمی‌کنند ومی توان بیشترین ضربه به تولید در استان از سوی بانک‌ها دانست. صفا افزود: به اسم پرداخت وام با سود ۱۸ درصد و نگه‌داشتن ۲۰ درصد مبلغ وام در عمل سود نزدیک ‌به ۳۰ درصد از تولیدکنندگان می‌گیرند این موارد بارها در شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت آرایی به نفع تولیدکنندگان صادرشده که بازهم بانک‌ها به آن‌ها تمکین نمی‌کنند. وی با بیان اینکه بانکها قدرت و نفوذشان بالا و سود پول‌ها مرکب است  گفت: هرچند تاکنون در چند پرونده اختلاف بین تولیدکنندگان و بانک‌ها، دادگستری احکام خوبی به نفع صنعتگران و تولیدکنندگان داشته باعث شده فعالان اقتصادی به حقشان برسند و حتی کارخانه‌ها مصادره شده را پس بگیرند اما بازهم بانک‌های استان به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که نشان دهند دستگاه قضایی هم حریف آن‌ها نمی‌شوند. صفا ادامه داد: تنها درخواست ما از بانک‌ها این است که در مرحله اول شفاف‌سازی و انتشار الکترونیکی قراردادهایشان با وام‌گیرندگان است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان از تلاش‌ها و حمایت‌های فریدون همتی استاندار پیشین هرمزگان نیز قدردانی کرد و گفت: این حمایت‌ها سبب رشد این اتاق در انجام مأموریت‌های مهم خود شد و امیدواریم از حمایت‌های استاندار جدید هرمزگان نیز بهره‌مند باشیم. صفا در خصوص انتظاراتی از استاندار جدید استان گفت: دوستی استاندار هرمزگان دردآشنای تولید است و باتجربه خود می‌تواند استان را به رونق اقتصادی برساند. وی ادامه داد:آشنایی نماینده عالی دولت در استان با حوزه صنعت و تولید، فعالان این عرصه‌ها را به کاهش مشکلاتشان امیدوار کرده است. وی اظهار داشت: استان هرمزگان در درآمدزایی پنجمین استان کشور است اما درزمینهٔ محرومیت نیز در رتبه سوم قرار دارد که  امیدوارم این آمار با حضور آقای دوستی، تغییر فاحشی داشته باشد. رئیس اتاق بازرگانی استان اختصاص یارانه در حامل‌های انرژی به تولیدکنندگان را یکی از راهکارهای مؤثری دانست که استاندار هرمزگان می‌تواند با پیگیری آن به بخش تولید و صنعت کمک کند.
  

صدور هزار و 600 کارت بازرگانی

دکترپیام رضایی دبیر کل اتاق بازرگانی هرمزگان در ادامه به صدور هزار و 600 کارت بازرگانی در استان اشاره کرد که قبل از دو سال و روی کار آمدن هیات رئیسه جدید این آمار به 548 کارت می‌رسید. وی افزود: برای فعالان اقتصادی با توجه به حذف کارت بازرگانی، یک گواهی‌نامه معتبر عضویت صادر خواهد شد تا نگرانی بازرگانان استان را در این زمینه رفع شود. رضایی از برگزاری دوره‌های آموزش ابتدایی و تکمیلی به‌صورت وبیناری و کارگاهی را در زمینه‌های مختلف تجاری، گمرکی و... سخن گفت. وی ادامه داد: در سال ۹۹ حدود ۳۵ دوره آموزشی برگزار کردیم که بیش از ۵۰۰ ساعت دوره و بیش از ۱۲ هزار نفر ساعت آموزش بوده و نسبت به سال قبل رشد ۳۰ درصدی داشتیم. از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۹ دوره آموزشی برگزار کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷۰ درصدی داشته است. رضایی افزود: اتاق بازرگانی کمک شایانی درروند آشنایی قوانین و مقررات و بخشنامه‌ها، مبحث آموزش داشته است وی گفت: شورای گفت‌وگو اتاق بازرگانی هرمزگان در رتبه کشوری 22 بود که امروز در رتبه ۱۱ قرارگرفته است. دبیر کل اتاق بازرگانی هرمزگان بابیان اینکه تعداد ۱۲ کمیسیون تخصصی به‌عنوان اتاق فکر بخش خصوصی با توجه به نیازهای استان شکل‌گرفته است عنوان داشت: کمیسیون‌ها به‌عنوان بازوان مشورتی اتاق برای خروج بخش خصوصی از مشکلات عمل می‌کند. با توجه به پتانسیل‌های فراوان در هرمزگان ۹ تشکل در زمینه‌های مختلف اقتصادی ایجادشده و حمایت‌های قابل‌توجهی نیز در جهت تأمین رفاه تشکل‌های زیرمجموعه انجام‌شده است. 
   

افتتاح ساختمان جدید

نجاتی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی هرمزگان و مسئول پروژه ساختمانی این  اتاق به این پروژه اشاره‌ای داشت و گفت: ماه‌ها این پروژه با 4 هزار 585 متر منفعل بود که اکنون در 8 طبقه در حال بنا است. وی بابیان اینکه ساختمان جدید اتاق بازرگانی تلفیقی از یک سازه سنتی و مدرن است یادآور شد: به‌زودی این ساختمان  به بهره‌برداری خواهد رسید.
   

انعقاد 19 تفاهم‌نامه

علیرضا کناری مسئول اتاق داوری اتاق بازرگانی هرمزگان در این نشست خبری گفت: مرکز داوری اتاق بازرگانی دارای صلاحیتی اختصاصی برای رسیدگی به اختلافات تجاری و اقتصادی است وخوشبختانه موفق شدیم در این مدت دایره شمول فعالیت‌های مرکز را توسعه دهیم. وی افزود:کارگروهی باهدف توسعه مرکز داوری شکل دادیم و ۱۹ فقره تفاهم‌نامه با اتحادیه‌ها و صنوف مختلف منعقد کردیم. کناری گفت: 12 داور حرفه‌ای در استان داریم که همگی دارای تجربه هستند حکم نهایی را صادر کنند.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها