رییس جمهور در بندرعباس:

هرمزگان یکی از قطب های مهم فولاد کشور خواهد شد



 

صبح ساحل ، اجتماعی -  سمپوزیوم فولاد 92 با حضور بزرگان صنعت فولاد و حضور وزیر صنعت،معدن و تجارت دیروز در بندر عباس گشایش یافت.رییس جمهور ایران اسلامی هم که همزمان در ورزشگاه تختی بندرعباس  در جمع مردم هرمزگان سخن میگفت به ظرفیت های فولاد کشور اشاره کرد و گفت : برای توسعه صنعت و بنادر خصوصاً صنعت فولاد و کشتی سازی در هرمزگان برنامه ریزی شده است و به زودی هرمزگان یکی از قطب های بسیار مهم فولاد کشور خواهد شد .دکتر حسن روحانی افزود : ظرف 4 تا 5 سال آینده ظرفیت تولید فولاد هرمزگان از 5/3 میلیون تُن در سال به حدود 10 میلیون تُن افزایش خواهد یافت و در این زمینه تمامی تسهیلات لازم در اختیار بخش صنعت قرار خواهد گرفت تا بخش های مختلف در کنار این صنایع فعال شود و بدین ترتیب زمینه اشتغال نیز فراهم گردد.وی ادامه داد : همچنین درزمینۀ توسعه صنعت کشتی سازی ، شیلات و آبزی پروری نیز گام های اساسی برداشته خواهد شد .در این سمپوزیوم وزیر صنعت معدن وتجارت به ایراد سخنانی در زمینه صنعت فولاد و مشکلات این حوزه پرداخت .وزیر صنعت، معدن و تجارت حلقه مفقوده میان صنایع و دانشگاه‌ها را نبود مراکز تحقیقاتی و اتاق فکر عنوان کرد و بر لزوم راه‌اندازی مراکز مشترک تحقیقاتی میان فولادسازان و سایر صنعتگران با دانشگاه‌ها تاکید کرد. محمدرضا نعمت‌زاده با بیان اینکه برای عملیاتی شدن مقالات و پژوهش های علمی نیازمند کاربردی شدن آنها هستیم، بیان داشت: خیلی از مردم و مسئولان به اشتباه می گوید علیرغم تحقیقات و پژوهش های زیاد در کشور چرا این پژوهش‌ها در صنایع کاربردی نمی شود و هنوز دانش فنی را از خارج کشور وارد می کنیم. در حالی‌که در کشور نیازمند مرکزی برای کاربردی کردن این مقالات و پژوهش های علمی هستیم.وی عنوان کرد: حلقه مفقوده میان صنایع و دانشگاه نبود مراکز آرندی یا همان مراکز تحقیقاتی و علمی برای تبدیل مقالات و پژوهش‌ها به عمل است. زیرا هر پژوهش و تحقیق علمی لزوما کاربردی نیست و باید در یک فرایند تحقیقاتی باید این مقالات به عمل تبدیل شود. نعمت‌زاده گفت: صنایعی همچون فولاد می‌تواند با راه‌اندازی این مراکز تحقیقاتی در مجموعه های فولاد خود را بی‌نیاز از وارد دانش فنی از خارج کشور کنند در عین حالی که تبادل اطلاعات علمی و ارتباطات هم برای استفاده از تجربه سایر فولاد سازان دنیا نیاز است.وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: هزینه دانش فنی و مطالعات در صنایع معادل سه الی پنج درصد سرمایه گذاری انجام شده است از این رو صنایع باید به سمت ایجاد مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کاربردی در صنایع خود باشند. وی با بیان اینکه در سند چشم انداز 1404 رسیدن به ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد مشخص شده است، خاطرنشان کرد: ظرفیت کنونی فولادسازان کشور 24 میلیون تن در سال است که تمام این ظرفیت هنوز فعال نشده از این رو طبق برنامه باید سالانه 2.5 میلیون تن ظرفیت فولاد سازی در کشور طی 12 سال ایجاد شود.نعمت‌زاده تصریح کرد: ظرفیت گندله‌سازی کشور 22 میلیون تن است که باید این ظرفیت طبق توسعه فولاد سازان در 12 سال آینده به 60 میلیون تن برسد که نیازمند ایجاد ظرفیت 5 میلیون تنی در هر سال است. وی با اشاره به اینکه تولید هر تن فولاد مساوی با 4 تن مواد اولیه است و با توجه به ظرفیت تولید فولاد در کشور راه‌آهن و جاده‌های مواصلاتی ظرفیت جابه‌جایی 200 میلیون تن مواد اولیه را داشته باشند که ایجاد این ظرفیت حمل و نقلی به تنهایی از عهده وزارت راه و شهرسازی بر نمی‌آید و صنایع هم باید در این حوزه سرمایه‌گذاری و هم فکری کنند.

 

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: برای جلوگیری از صادرات مواد خام و اولیه به کشورهای دیگر، استان هرمزگان به مرکز تولید 10 میلیون تن فولاد و 15 میلیون تن گندله‌سازی در کشور تبدیل خواهد شد. باید محصولات با کیفیت و به درخواست مشتریان تولید و پس از آن صادر کنیم.وی با بیان اینکه تکمیل چرخه تولید فولاد نیز با ایجاد ظرفیت تولید گندله در دستور کار است، اضافه کرد: در حال حاضر 20 میلیون تن سنگ آهن به صورت خام از کشور صادر می‌شود.

 

 

رییس هیئت مدیره شرکت فولاد هرمزگان:

 

در تمام برنامه های توسعه ای فولاد مسائل زیست محیطی دیده شده است

 

رییس هیئت مدیره شرکت فولاد هرمزگان و مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تاکید کرد که در تمام برنامه های توسعه ای و تولیدی این شرکت به مسائل زیست محیطی توجه ویژه شده است.

 

دکتر بهرام سبحانی در بازدید از نمایشگاه بین المللی فولاد92 تصریح کرد: شرکت فولاد مبارکه وضیفه وجدانی و قانونی خود می داند که از محیط زیست محافظت کند. وی محیط زیست را میراثی دانست که هر کسی و شرکتی باید آنرا حراست کند و در حفظ آن برای آیندگان بکوشد. مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه با بیان اینکه  بیش از 180میلیارد تومان تجهیزات زیست محیطی برای کنترل و سنجش آلایندگیها در این شرکت نصب شده است خاطرنشان ساخت: علاوه بر این سالانه 18میلیارد تومان نیز به منظور نگهداری از این تجهیزات در شرکت فولاد مبارکه هزینه می شود.وی با بیان اینکه شرکت فولاد مبارکه به عنوان یک صنعت سبز شناخته شده است افزود: در برنامه های توسعه شرکت فولاد هرمزگان نیز مسائل ست محیطی کاملا رعایت می شود.

 

50 درصدرشدتولیدات مرهون 2 برابر شدن تولیدات فولاد هرمزگان است

 

مهندس آقاجانی مدیر عامل فولاد هرمزگان در ابتدای این سمپوزیوم  به ارایه آماری از تولیدات فولاد هرمزگان گفت: ایران با رشد 6 و 6 دهم درصدی تولیدات فولاد در جهان رتبه 6 را کسب کرده است که 50 درصد این تولیدات مرهون 2 برابر شدن تولیدات فولاد هرمزگان است. وی در ادامه به تشریح موارد مورد بحث در سمپوزیوم پرداخته و گفت : صرفه جویی در انرژی ، بهینه کردن مدیریت ، کاهش هزینه های انرژی و دانش افزایی متخصصان صنعت فولاد از مهمترین موضوعات این سمپوزیوم است.مهندس آقاجانی افزود : افزایش حمایت از صنعت فولاد ، رفع مشکلات این صنعت ، ایجاد فرصتی برای نشان دادن قابلیتها و توان صنعتی هرمزگان از مهمترین اهداف برگزاری این سمپوزیم است.

 

مدیر عامل فولاد هرمزگان با اشاره به تولید سنگین ترین و بزرگترین تختال تولیدی کشوردر فولاد هرمزگان گفت: این مجتمع فولاد با تولید 99 هزار تن تختال رکورد تولید تختال را کسب کرده است که در سال آینده رکوردهای فولاد هرمزگان به 110 هزار تن در ماه میرسد. وی افزود: با راه اندازی خط تولید احیا مستقیم ،خطوط بالادستی و پایین دستی مجتمع فولاد و افزایش طرفیت گندله با 5 میلیون تن و کمک های دولت و صندوق توسعه ، ظرفیت تولید این مجتمع در 3 سال آینده از یک و نیم میلیون تن به 3 میلیون تن افزایش می یابد. دکتر عباس نجفی زاده رییس انجمن آهن وفولاد نیز در این سمپوزیوم  خواستار شکل گیری اهداف انجمن آهن و فولاد در جهت توسعه دانش در صنعت فولاد شد.دکتر عباس نجفی زاده ضمن برشمردن اهداف و کارکردهای انجمن گفت : این انجمن از سال 79 تشکیل شده و در واقع قدمت 13 ساله دارد و تاکنون 16 سمپوزیوم برگزار کرده است .وی با برشمردن ترکیب خاص انجمن آهن و فولاد ایران گفت : این انجمن ترکیبی از دانشگاهیان و صنعتگران حوزه فولاد است . رییس انجمن آهن و فولاد ضمن ارائه گزارشی از تغییرات صورت گرفته در هیئت مدیره انجمن به تشریح کارکردهای آن پرداخت و بر لزوم شکل گیری اهداف این انجمن در جهت توسعه دانش در صنعت فولاد تاکید کرد و گفت : کمیته هایی برای رفع مشکلات صنعتگران ، برگزاری همایش های علمی و نمایشگاهی و آموزش و انتشارات و ... راهکارهایی است که انجمن فولاد در جهت حل مشکلات صنعتگران پیگیری می نماید.نجفی زاده با مقایسه انجمن آهن و فولاد ایران و ژاپن گفت : روند کار این انجمن نسبت به برخی از نمونه های مشابه علمی در جهان بسیار قابل توجه است و برگزاری این سمپوزیوم ها در صنایع نشان از فعال بودن آنها در جهت حرکت علمی است و امسال مقالات و حضور فولادگران در این سمپوزیوم آمار خوبی داشته و کمکی است در جهت رشد این صنایع.رییس انجمن آهن و فولاد ایران ضمن تاکید بر حفظ و نگهداری محیط زیست به عنوان یک اصل مورد نظر در فولاد سازی گفت : فولاد سازان باید بر حفظ و نگهداری محیط زیست اهتمام ورزیده و به آن توجه لازم را بنمایند.وی در انتها بر لزوم ایجاد مرکز فنآوری فولاد برای تعریف تکنولوژی و در اختیار قرار دادن آن به صنعت فولاد تاکید و خواستار حضور محققان ایرانی در زمینه دانش فولاد در عرصه بین المللی شد.

 

 

سمپوزیوم عامل گرایش فعالان صنعت
به سرمایه گذاری در فولاد

 

در ادامه این سمپوزیوم زارعی دبیر اجرایی سمپوزیوم اظهار داشت: سمپوزیوم فولاد هر ساله با هدف برقراری ارتباط میان کلیه محققان و دست‌اندرکاران صنعت فولاد کشور با ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی برگزار می‌شود و عاملی شده تا گرایش فعالان حوزه صنعت به فعالیت و سرمایه‌گذاری در فولاد بیشتر گردد.

 

مهندس زارعی اضافه کرد: صنایع هرمزگان نیز با افزایش فعالیت و سرمایه‌گذاری بازار رو به ‌رشدی را پیش رو خواهند داشت که موجبات شکوفایی استان را فراهم خواهد کرد.

 

وی افزود: در کنار برگزاری سمپوزیوم فولاد نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های فعالان عرصه تولید و پشتیبانی با حضور 250 شرکت داخلی و خارجی در محل نمایشگاه‌های بندرعباسدر حال برگزاری است. دبیر سمپوزیوم فولاد 92 با بیان اینکه 2 هزار نفر از صنعتگران حوزه فولاد در این همایش شرکت کردند، اظهار داشت: فولاد هرمزگان این افتخار را دارد که در دومین سال تولید خود پذیرای صنعتگران حوزه فولاد، تولیدکنندگان و معدن‌کاران است.

 

وی با اشاره به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های استان هرمزگان بیان داشت: بزرگ‌ترین مخازن گازی ایران، میدان گازی گورزین در قشم، استقرار نیروگاه‌های تولید برق، احداث نیروگاه‌های جدید تولید انرژی در استان هرمزگان، قیمت تمام شده استفاده آب در صنعت فولاد، نزدیکی به معادن سنگ آهن از جمله مزیت‌های استان هرمزگان برای استقرار صنایع فولاد در هرمزگان است. زارعی گفت: شعار این سمپوزیوم که مزیت‌های محیطی، مواد، نیروی انسانی و دانش فنی است با محوریت استانی قرار داده شده که این محورها شاخص‌های کلیدی مزیت‌های محیطی استان مانند دسترسی به آب‌های آزاد، حمل جاده‌ای و ریلی و مخازن عظیم گاز را بهتر نشان دهد.

 

وی یکی از چالش‌های مهم در استان هرمزگان را تربیت نیروی انسانی متخصص عنوان کرد و افزود: امید است دانشگاه‌های استان هرمزگان با یک دید منطقی به آن توجه ویژه داشته باشند تا از این پس شاهد خروجی مناسبی متناسب با ظرفیت‌های ایجاد شده صنعتی در استان هرمزگان باشیم.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها