12

مهر

1403


اجتماعی

10 اردیبهشت 1393 08:41 0 کامنت

 صبح ساحل ، اجتماعی -  روزها به سرعت در حال سپری شدن هستند و با یک چشم بهم زدن تابستان فرا خواهد رسید و مدارس تعطیل خواهند شد. در هرمزگان به دلیل شرایط آب و هوایی، مدارس اواخر همین ماه و یا اواسط خرداد ماه تعطیل می شوند. با تعطیلی مدارس، مسافرت ها نیز آغاز می شود. فصل تعطیلی مدارس، فرصت خوبی است تا دانش آموزان به استراحت و تفریح و مسافرت بپردازند. با آغاز تعطیلات مدارس، پارک های بادی و شهربازی ها شلوغ تر از فصول دیگر سال خواهند بود. گرچه در همین فصل هم روزهای پنجشنبه و جمعه ، شهربازی ها مشتری خاص خود دارند. کمتر اتفاق می  افتد که پدر و مادری به همراه فرزندانشان به پارک ها و یا شهربازی ها مراجعه نکرده باشند. تمام والدین با اطمینان از سالم بودن تجهیزات پارک ها و شهربازی ها کودکان و بچه  های خود را برای تفریح و بازی به این مکان ها می برند. اگر سری به پارک های سطح شهر بزنید با دستگاه  ها و تجهیزاتی روبه رو می شوید، معیوب و دارای نقص فنی که استفاده از آنها، سلامتی و جان فرزندان شما را تهدید می کند. چند روز پیش به دنبال سهل انگاری و بی توجهی پیمانکار یک شهربازی، یک پسربچه 6 ساله و یک کودک جان خود را از دست دادند و تعدادی نیز مصدوم شدند. حادثه از انجا آغاز شد که بر اثر ترکیده شدن یک سرسره بادی ، شدت فشار باد داخل سرسره، پسربچه 6 ساله ای را 16 متر دورتر پرتاب می کند که متاسفانه این کودک در دم فوت کرد و کودکی دیگر صبح روز بعد در بیمارستان جان باخت.

در چند سال اخیر به دلیل بروز حوادث و اتفاقات ناگواری که در شهر بازی ها به دلیل غیراستاندارد بودن وسایل و تجهیزات و دستگاه ها رقم خورده این استاندارد اجباری شده و تمام بهره برداران و مالکان تجهیزات شهربازی باید گواهی ایمنی تجهیزات خود را اخذ کنند. در این زمینه شرکت های بازرسی تایید صلاحیت شده سازمان استاندارد وظیفه بررسی و عیب یابی تجهیزات را برعهده دارند، که پس از رفع عیب، با بهره برداری آن تجهیزات موافقت می کنند.   نکته دیگر اینکه حتماً باید دور سرسره های بادی دارای ضربه گیر و فنس بندی شده باشد. همچنین میزان هوای داخل سرسره هم باید متناسب باشد. نکته مهم دیگر اینکه باید اپراتور تجهیزات و دستگاه ها، آموزش دیده و کاربلد باشد. همیشه در هر حادثه ای، به جای ریشه یابی حادثه، همه سهل انگاری و کوتاهی را گردن دیگران می اندازند. در این حادثه که منجر به مرگ بچه ها شد نیز ارگان ها و دستگاه های مرتبط با این موضوع، خود را بی تقصیر می دانند. هر پیمانکاری باید برای بهره برداری از این تجهیزات، گواهی ایمنی و استاندارد دریافت کند و شهرداری به عنوان متولی و مالک اصلی پارک ها و شهربازی ها، با دریافت گواهی ایمنی و استاندارد، به پیمانکار اجازه فعالیت دهد. که گویا در حادثه اخیر، این موارد رعایت نشده است. بی توجهی به نکات ایمنی و استاندارد، حرکت به سوی حادثه های غیر قابل جبران خواهد بود. این حادثه تلنگر و زنگ هشداری بود برای دستگاه هایی که به طور مستقیم با جان و سلامتی مردم به ویژه بچه ها ارتباط دارند. در بندرعباس نیز تعداد پارک های بادی در حال افزایش است. افزایش تجهیزات و امکانات، مسوولیت و وظایف دست اندرکاران این بخش را بیش از گذشته سنگین تر می کند. تجهیزات بازی نه تنها در پارک ها وجود دارد بلکه در مهد های کودک نیز از آن استفاده می کنند. که نیاز به بازرسی، بررسی و عیب یابی دارند، تا خدای ناکرده به دلیل سهل انگاری مسوولان، حادثه ای جبران ناپذیر رقم نخورد.

امروز این حادثه مرگبار در استانی غیر از هرمزگان رخ داد. چه بسا زمانی دیگر، به دلیل بی توجهی و سهل انگاری عده ای، نظیر چنین حادثه ای در استان و شهر ما رخ دهد. آنهایی که در این حوزه دارای مسوولیت هستند، به فکر سلامتی فرزندان این آب و خاک باشند، مبادا سهل انگاری و بی مسوولیتی آنان، خانواده ای را داغدار کند. بر مسوولان  وظیفه است که در همه بخش ها، ایمنی و سلامت مردم را تامین کنند.

دیدگاه ها (0)
img