12

مهر

1403


اجتماعی

20 اردیبهشت 1401 08:20 0 کامنت
در مواقعی که برای حل مشکل یا مساله‌ای، سعی در یافتن یک متخصص روانشناسی خوب داریم، تمام تلاشمان را می‌کنیم که با پرس و جو از اطرافیان، زیر و رو کردن رسانه‌ها و بررسی تاریخچه‌ی دفتر مشاوره‌ یا کلینیکی که به آن مراجعه می‌کنیم، مطمئن شویم به درمانگر حاذق و شایسته‌ای رجوع می‌کنیم.
نگرانی ما به حق است، با توجه به شرایط بغرنج اقتصادی، تعرفه‌ی جلسات مشاوره و صد البته حساس بودن مسائل روانشناختی، دور از منطق نیست که از بابت روانشناسی که به او مراجعه می‌کنیم، دغدغه‌مند باشیم. اما به راستی، چطور می‌توانیم خدمات کارآمد روانشناسی را تشخیص بدهیم؟ یکی از مشخص‌ترین راه‌های تشخیص خدمات موثر روانشناسی، دادن حق به مراجع برای بیان نظرات و خواسته‌هایش است. اگر روانشناس، نظر شخص شما را به عنوان مراجع، در تفسیری که از مساله وجود دارد و درمانی که در نظر می‌گیرد، جویا نشود و مداوما در پی القا نظرات خویش و ارائه‌ی راهکارهای مختلف باشد، بهتر است این امکان را مد نظر داشته باشید، که احتمالا با یک روانشناس غیرحرفه‌ای مواجه هستید. عامل موثر و مهم دیگر این است که، روانشناس حق ندارد به طور مستقیم در مشکلات مراجع دخالت کند و به او توصیه و راهکار ارائه دهد.
روانشناس، به شما کمک می‌کند تا درک همه جانبه‌ای از مشکل و به طور کلی زمینه‌ی زندگی خود به دست آورید، امکان‌ها را ببینید و بتوانید، نه تنها در یک مشکل خاص که در اکثر موارد تصمیمات همه‌جانبه و کارآمدی اخذ کنید. اگر روانشناس، به جای یاد دادن ماهیگیری، ماهی‌های حاضر و آماده به دست‌تان بدهد؛ تا همیشه برای حل مسائل خود به روانشناس وابسته خواهید بود. از این جهت ارائه‌ی راهکارهای مشخص در سطح زندگی مراجع در روانشناسی، پیشنهاد نمی‌شود.  ظاهری‌سازی و فردی‌سازی مشکل، عامل مهم دیگری در تشخیص روانشناس پخته است. در مواردی مشاهده می‌شود، روانشناس به جای مهم انگاشتن دغدغه‌ی مراجع، بررسی فضایی که مساله در آن اتفاق افتاده است و بررسی همه‌جانبه‌ی زندگی اجتماعی، روانی و زیستی سعی دارد به شما القا کند، مشکل مهمی نیست و صرفا با تجدید نظر در افکار و رفتار خود می‌توانید مساله را حل کنید. تاکید بر توانمندی مراجع، امر ضروری و بسیار موثری است. اما نباید با تاکید صرف بر توان شخصی در ایجاد و حل مساله، مراجع تحت فشار و کژفهمی قرار بگیرد نکات پیش گفته، همگی به شما کمک خواهند کرد تا خدمات روانشناسی مفید را شناسایی کنید و از خدمات بی‌ریشه و گنگ بپرهیزید. در آخر ذکر این مساله خالی از لطف نیست: «درخواست آگاهی از تشخیص روانشناس، پروتکل درمانی مورد نظر، تعداد جلساتی که برای کامل کردن دوره‌ی درمان لازم است و هزینه‌ی تقریبی درمان، حق بلامنازع شما در جایگاه مراجع می‌باشد.»

روزنامه صبح ساحل

دیدگاه ها (0)
img