12

مهر

1403


اجتماعی

13 اردیبهشت 1402 10:32 1 کامنت
بسیاری از افراد، هنگامی که در عرصه‌ی زندگی با مشکلی مواجه می‌شوند و تصمیم می‌گیرند برای حل مساله‌ به اتاق درمان مراجعه کنند، قبل از مراجعه به درمانگر با این سوال به چالش برمی‌خورند که حالا باید به روانشناس مراجعه کنم یا روانکاو؟
اینکه شما برای حل مشکل خود به کدام یک از این چهار عنوان نیاز دارید، به نوع مساله، وقت و میزان هزینه‌یی که در نظر دارید باز می‌گردد. روانکاوی یک درمان ریشه‌ای و زمان بر است، که ریشه‌ی مشکل را تا دوران کودکی و خاطرات تاریکی که نمی‌خواهید به یاد بیاورید پی می‌گیرد. اصولا تنش‌ها و گره‌های روانی که کهنه شده‌ و بخش زیادی از انرژی شما را می‌گیرند، به دست روانکاوهای ماهر و مطمئن باز می‌شوند. برای مثال نقاط تاریکی که در ارتباط با والدین خود تجربه‌کرده‌اید و حالا بدون اینکه آگاه باشید، بر روابط شما سایه افکنده‌اند. شما می‌دانید که مشکلی وجود دارد اما نمی‌دانید دقیقا مساله کجاست، برای چنین مسائلی به روانکاو نیاز دارید.
استفاده از خدمات روانکاوی ممکن است به سال‌ها زمان نیاز داشته باشد و هزینه‌ی هنگفتی را طلب کند. در مقابل درمان‌های روانشناسی، عموما زمان کمتر، هزینه‌ی کمتر و عمق کمتری هم دارند. مثلا اگر می‌خواهید درمانی برای افسردگی داشته باشید، به مشاوره‌ی قبل از ازدواج نیاز دارید، با فرزندتان به مشکل برخورده‌اید و غیره می‌توانید از خدمات روانشناسی استفاده کنید. درمان‌هایی که روانشناسان استفاده می‌کنند، مانند شناخت درمانی، رفتار درمانی، درمان‌های هیجان محور و غیره، به مساله‌یی که در حال حاضر با آن به چالش برخورده‌اید متمرکز می‌شود و طی هشت الی دوزاده جلسه در حیطه‌های فکری، احساسی و رفتاری روی مساله کار می‌کند. مشاوره در کنار خدمات روانشناسی، به مشکلات روزمره‌تری می‌پردازد. مشکلات مقطعی در ارتباطات، تصمیم‌گیری‌ها و تنش‌هایی که به شکل گذرا تجربه می‌کنید. اگر فکر می‌کنید به درمان نیاز ندارید و تنها احتیاج دارید با کسی صحبت کنید تا دید شما را از زندگی واضح‌تر کند، خدمات مشاوره بیشتر برای‌تان مناسب است.
با توجه به این تفاسیر، اگر در رابطه به چالشی مقطعی برخورده‌اید، استفاده از خدمات روانکاوی چندان انتخاب مناسبی نیست و بهتر است از یک روانشناس باتجربه کمک بگیرید. در مقابل اگر از اضطراب زیادی رنج می‌برید و ریشه‌ی این اضطراب بعد از مدت‌های طولانی نامشخص مانده، روانکاوها بهتر می‌توانند عمق وجود شما را کند و کاو کرده و ریشه‌ی مشکل را درمان کنند. در نهایت بعد از اینکه با توجه به مساله‌، وقت و هزینه‌ای که آماده کرده‌اید، انتخاب کردید که از روانکاوی، روانشناسی یا مشاوره استفاده کنید، نوبت به انتخاب درمانگر می‌رسد و بسیار مهم است. در واقع انتخاب درمانگر متخصص، باتجربه و متعهد می‌تواند در روند حل مشکل تاثیر بسیاری داشته باشد. به طور کلی بسیاری از مردم به دلیل انتخاب اشتباه شیوه‌ی درمان و یا فرد متخصص، از روان درمانگران دلزده می‌شوند، اما در واقع مساله،شناخت حیطه‌های درمانی و انتخاب خود شما است.
روزنامه صبح ساحل
دیدگاه ها (1)
img
img
مهدی 1 سال پیش
ممنونم که به این موضوع مهم اشاره کردید. واقعا انتخاب روانشناس یا روانکاو سخت شده. میدونم شاید حالت تبلیغات داشته باشه، حداقل بگید کدوم مراکز مشاوره تو بندرعبای خوبند؟