دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران:

دولت با جدیت پیگیر طرح توسعه منطقه مکران است



دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران در جمع اعضای اتاق بازرگانی هرمزگان گفت :منطقه مکران ازلحاظ ژئوفیزیکی و زیرساخت‌های اقتصادی دارای ظرفیتی‌های بالقوه و بالفعلی است که باید به‌عنوان موتور محرک و پیشران توسعه ملی تلقی شود.

به گزارش صبح ساحل، سردار حسین دهقان ادامه داد: چراکه بندر چابهار به بسیاری از نقاط دنیا متصل بوده که تأثیر آن علاوه بر استان موجب ارتقاء سطح تجاری دریایی کشور و منطقه نیز می‌شود.وی اظهار داشت: متأسفانه در بازه زمانی که می‌توانستیم بااراده و تصمیم راهبردی از ظرفیت‌های عظیم خدادادی منطقه بهره‌مند شویم غفلت کردیم و زمان را از دست دادیم. سردار دهقان افزود: از سال ۸۷ حوزه مکران مطرح شد و مقام معظم رهبری این منطقه را گنج پنهان دانستند که حتماً موردتوجه جدی قرار گیرد، دولت‌های سابق در مراحل زمانی یک سری اقداماتی توسعه‌ای انجام دادند ولی مأموریت‌ها به‌طور شایسته به سرانجام نرسید .این مقام مسئول تصریح کرد: با استقرار دولت سیزدهم و تبیین سیاست‌های کلان کشور در حوزه‌های مختلف، عزم و جزم دولت آقای رئیسی بر این است که با جدیت و مطالعه پیگیر طرح توسعه منطقه مکران باشد که اتمام آن می‌تواند تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد و شاهد تحول و پیشرفت در این منطقه و به‌تبع آن در کشور باشیم.دبیر اجرایی شورای توسعه سواحل مکران به اتصال آب‌های چابهار به آب‌های جهانی از شرق آسیا تا آسیای میانه در آینده نیز اشاره کرد و افزود: شرق هرمزگان داری ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای در بخش کشاورزی و شیلات و صنایع نساجی و... است که می‌توان افق کاملاً امیدواری کننده و چشم‌انداز جذابی از این منطقه به وجود آورد .سردار دهقانی با اشاره به زیرساخت‌های ایجادشده برای سرمایه‌گذاری و روند توسعه پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در سواحل مکران با محوریت دستگاه‌های اجرایی افزود : توسعه زیرساخت‌ها به همراه تمام ظرفیت‌های منطقه در ۳ بازه زمانی در دستور کارداریم مانند اجرای عملیات فاز دوم بندر شهید بهشتی در بندر جاسک ، تکمیل کریدور ساحل جنوب از چابهار ،هرمزگان تا شلمچه و.. که امیدواریم در زمان کوتاهی به نتیجه برسد. وی در خصوص نیروگاه سیریک گفت: این نیروگاه بزرگ با سرمایه‌گذاری روس‌ها در حال پیشرفت کاری است. سردار دهقان به تقویت بخش‌های خصوصی و دانشگاهی و ایجاد تعاونی‌های متعدد اشاره کرد و افزود: مشارکت مردم در فرآیند توسعه منطقه مکُران ضروری است که باید برای رسیدن به نقطه مطلوب، وارد میدانِ پیشرفت و آبادانی شوند.

 

 
راه‌اندازی دفتر دبیرخانه توسعه سواحل مکران

 

رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان در این جلسه با تأکید بر عزم جدی این تشکل برای مشارکت در مباحث توسعه‌ای سواحل مکران گفت: بدون شک توسعه سواحل مکران می‌تواند محور توسعه اقتصادی کشور باشد و دولت باید بخش اعظمی از تمرکز خود را بر روی توسعه و رونق بخشی به این سواحل قرار دهد. محمدرضا صفا افزود: توسعه سواحل مکران علاوه برجذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی به تسهیل ارتباطات بازرگانان و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی کمک شایانی می‌کند و به دلیل موقعیت ممتاز استراتژیک و دسترسی به آب‌ها آزاد بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای در مبادلات تجاری کشورمان با سایر کشورهای منطقه دارد.وی در ادامه خواستار همکاری شورای توسعه مکران برای راه‌اندازی دفتر دبیرخانه توسعه سواحل مکران در بندر جاسک شد و گفت:با راه‌اندازی این دفتر، شرایط مشارکت جامعه محلی و سرمایه‌گذاران در سواحل مکران را تسهیل خواهد کرد.رئیس اتاق بازرگانی هرمزگان اظهار داشت:هر بخش از استان هرمزگان دارای ظرفیت‌های متعددی در بخش‌های گوناگون است اما ظرفیت‌های شهرستان جاسک از جایگاه ویژه و منحصربه‌فردی در بخش‌های شیلاتی، کشاورزی و تولید انرژی‌های نو و تجدید پذیر برخوردار است. صفا دسترسی به آب‌های آزاد و گذرگاه‌های جهانی، قابلیت استقرار صنایع انرژی بر در حاشیه کرانه‌های سواحل مکران، وجود بازارچه مرزی و .... از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های اقتصادی سواحل مکران ذکر کرد. این مقام مسئول واگذاری امور به بخش خصوصی، تسهیل در قوانین و مقررات مربوط به واگذاری، تسهیل در امور واگذاری مجوزها و تشویق سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این منطقه در حال حاضر مهم‌ترین اقداماتی عنوان کرد که باید در دستور کار دولتمردان قرار گیرد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها