توافق کویت و عربستان برای توسعه میدان مشترک نفت و گاز



کویت و عربستان یادداشت تفاهمی برای توسعه میدان مشترک نفت و گاز «الدره/آرش) در آب‌های خلیج فارس فارس امضا کردند.

  

به گزارش صبح ساحل، به نقل از روزنامه کویتی «الجریده»، شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو عربستان با حضور «بدر الملا» معاون نخست‌وزیر و وزیر نفت کویت و «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان در موسسه نفت کویت این یادداشت تفاهم را امضا کردند.

در همین ارتباط، «خالد العتیبی»، رئیس هیات مدیره شرکت نفت کویت در این باره گفت: برنامه توسعه مشترک میدان نفتی و گازی الدره با هدف تولید «گاز غیر همراه» با حجم یک میلیارد متر مکعب در روز در کنار 84 هزار بشکه گاز مایع در جریان است.

العتیبی افزود: این یادداشت تفاهم شامل توسعه میدان، ارزیابی و تکمیل و بررسی‌های مهندسی و تشکیل تیمی فنی و متخصص برای اجرای پروژه است.

  

ذخیره در جای گاز میدان آرش یک تریلیون فوت مکعب و ذخیره نفت درجای این میدان نیز ۴۲ میلیون بشکه نفت خام تخمین زده شده است؛ این میدان گازی که از سوی ایران «آرش» و از سوی دو کشور کویت و عربستان «الدره» نامیده می‌شود، ده‌ها سال است به دلیل اختلافات برای تعیین سهم ایران و کویت، به موضوعی مناقشه‌برانگیز میان دو کشور تبدیل شده است.

پیش از این، «احمد ناصر الصباح»، وزیر امور خارجه کویت (در 29 مارس گذشته) در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی‌اش اعلام کرد که «میدان گازی الدوره یک موضع سه جانبه میان این کشور، عربستان و ایران است»، اما با گذشت ساعاتی وی با تغییر سخنانش در بیانیه‌ای مدعی شد: «میدان نفتی- گازی الدره(آرش) صرفا کویتی – سعودی است و ایران در این زمینه، طرف ما نیست و آنچه در نشست خبری مطرح شد در خصوص کمربند فلات قاره بوده است».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها