مدیران استان با کارنامه پر از تهی


نویسنده: سامیه طهورنیان

میلتون فریدمن، اقتصاددان، آماردان و نظریه‌پرداز شهیر در دهه ۶۰، سفری به یک کشور آسیایی داشت که در آن جا مشاهده می‌کند، کارگران محلی به‌جای بیل مکانیکی و ابزارآلات ماشینی راه‌سازی، با یک بیل ساده، کانال را حفر می‌کنند.
 او به مقامات محلی می‌گوید، دلیل این کار چیست؟ آن‌ها پاسخ می‌دهند: این‌یک برنامه اشتغال‌زایی است. او هم در جواب می‌گوید: «من فکر می‌کردم که خود کانال هدف است؛ اگر هدف شما اشتغال است، برای حفاری به‌جای بیل به آن‌ها قاشق بدهید». حال بازگردیم به این چند روزی که گذشت. با نگاهی گذرا به پروژه‌های افتتاح‌شده یا کلنگ خورده در سفرهای مسئولان استانی و کشوری، این سؤال پیش می‌آید که هدف از لیست کردن آن‌همه پروژه در ایام خاص چیست؟ هدف در بوق و کرنا کردن برای مثال ‌ترمیم یک بنا یا سازه به‌عنوان یک پروژه مهم دولتی آن‌هم با شوی رسانه‌ای در هرمزگان برای چیست؟ کلنگ زنی پروژه‌هایی که تنها روی کاغذ نام و نشان دارد به چه قیمتی است؟
حتی سابقه داشته که یک پروژه در استان بارها کلنگ‌زنی یا افتتاح‌شده است. روسای جمهور سابق کشور هم در افتتاح چندین‌باره یک پروژه، ید طولایی دارند که به‌احتمال صد‌درصد جنبه تبلیغاتی یا آمارسازی داشته است. مدیران استانی برای آن‌که از قافله عقب نمانند، کارنامه‌های پرحجم اما خالی را در نشست‌های خبری، رونمایی می‌کنند؛ گویی در سالی که گذشت، شاخ فیل را شکسته‌اند. برای نمونه، جا دارد افتتاح سرویس بهداشتی از سوی یک نماینده مجلس در شهرستان سراب را یادآوری کنم. جالب آن‌که این سرویس بهداشتی توسط یک خیر سرابی و با هزینه ۱۰ میلیون تومانی احداث‌شده بود و مسئولان آن را افتتاح کردند.
در هرمزگان هم این نمونه افتتاح‌ها را شاهد هستیم و این عددسازی‌های دولتی‌ها دیگر تبدیل به یک فرهنگ و روتین کاری شده است.
در این سال‌ها آنچه در کنار اعداد چندرقمی پروژه‌ها و اعتبارات چند هزارمیلیاردی آن برای هرمزگان شاهد هستیم، پابرجا بودن پرچم فقر است. حاصل مدیریت آقایان هم که کسب رتبه یک بیکاری برای استانمان بوده است. از آن‌سو، مشکلات زیست‌محیطی، فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی در شهرهایمان بیش‌ازپیش به چشم می‌خورد.
یعنی هر چه ارقام کارنامه مدیران، درشت‌تر می‌شود، مشکلات مردم نیز بیشتر می‌شود. این دست از اقدامات نمایشی و تبلیغاتی مدیران چه در سطح کشوری چه استانی، قطعاً تبعات دامنه‌داری برای ارکان اقتصادمان دارد؛ اما اگر هدفشان رونمایی از کارنامه‌ها و لیست‌های بلندبالای خدمتشان جلوی چشم رسانه‌ها است، پس رنگ‌آمیزی و تعویض لامپ اتاق کارشان را هم به لیست خدمات بی افزایند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها