با میانجی‌گری چین توافقی سرنوشت‌ساز میان ایران و عربستان شکل گرفت؛

دیپلماسی صحیح


نویسنده: مصطفی دولخانی

در روزهای اخیر شاهد شنیدن خبرهای خوبی در سپهر سیاست خارجی کشور هستیم که این اخبار نوید دهنده تحولات مثبتی در کشور، منطقه خاورمیانه و حتی دنیا خواهد بود.ابتدا خبر توافقات جدید مقامات کشورمان با آژانس بین المللی انرژی اتمی بود که با سفر اخیر رافائل گروسی به کشورمان و گفتگوی او با مقامات کشور همراه شد. اقدامی مثبت که آن را می‌توان در چارچوب کاهش فشارهای فزاینده بین‌المللی بر کشورمان دید.
هر چند این اتفاق می‌توانست زودتر از این به وقوع بپیوندد، اما این باعث نمی شود که از این اقدام ارزشمند دستگاه دیپلماسی کشور استقبال نکرد. توافقی که با تاکید بر حفظ سرمایه گران‌قیمت دانش هسته ای کشور -که سرمایه ای ملی محسوب می شود-، موجب می شود با انجام تفاهمات جدید ضمن تلاش در مسیر اتهام‌زدایی از برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان، نقشه دشمنان کشور در به انزوا کشاندن هر چه بیشتر ایران و افزایش فشارهای سنگین اقتصادی، که از خواسته های دشمن شماره یک کنونی ما یعنی رژیم صهیونیستیست هم نقش برآب شود.علاوه برآنکه یکی از آثار مثبت این رویداد در کاهش نرخ ارز را در روزهای اخیر می بینیم، حتی این تفاهم می‌تواند مذاکرات متوقف شده برجام را هم مجددا به جریان اندازد که در صورت موفقیت این مذاکرات، شاهد بهبود شرایط اقتصادی کشور هم خواهیم بود.
اتفاق ارزشمند دیگری که آن را هم نمی توان از تحولات مثبت در روابط بین ایران و آژانس جدا دید، از سرگیری روابط دیپلماتیک بین ایران و عربستان سعودی  بعد از 7 سال است که یقینا منشا رویدادهای مثبتی بویژه در منطقه و بهبود مناسبات بین ملت‌های مسلمان منطقه ما خواهد بود. دو کشور مسلمان و همسایه ای که دارای اشتراکات فراوان در زمینه های مختلف هستند و آثار بهبود روابط بین آنها به دلیل آنکه هردو کشور از قدرت‌های برتر منطقه‌ای محسوب می شوند، محدود به دو کشور نخواهد بود و کل منطقه تحت تاثیر مثبت این روند قرار خواهد گرفت و نویدبخش گسترش صلح و دوستی و به ارمغان آوردن توسعه برای این ملل خواهد بود. اولین برکات تفاهم اخیر علاوه بر ایجاد جو مثبت در چشم‌انداز تحولات اقتصادی کشور، می تواند ایجاد صلح در کشور مصیبت‌زده یمن باشد؛ کشوری که چندین سال است زیر بار حملات سنگین نظامی عربستان و فشارهای زیاد اقتصادی قرار گرفته است.
از این رو بی‌شک برندگان این تحولات مثبت ملل منطقه و بازنده بزرگ آن رژیم صهیونیستی خواهد بود.چه آنکه می بینیم هرچه این تحول با استقبال مقامات و رسانه های کشورهای منطقه همراه بوده با انتقادات زیاد ازسوی  مقامات سابق و کنونی این رژیم توامان شده است. اما نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت توافق اخیر ایران با عربستان در کشور چین است که به امضای نهایی طرفین رسیده و این مسئله نقش چین را در تحولات خاورمیانه و جهانی پررنگتر نشان می‌دهد. اژدهای زردی که مدت‌هاست برخاسته و در نظم جهانی خود را در قامت یک ابرقدرت تمام عیار نشان داده است. البته نکته ای راکه نباید از نظر پنهان داشت، ضمن توجه به رقابت روز افزون این کشور با آمریکا،این است که به نتیجه رسیدن مذاکرات اخیر نمی‌تواند بدون اطلاع آمریکا بوده باشد. چه آنکه بهبود روابط بین ایران و عربستان علاوه برآنکه یکی از نیازهای چین است از خواسته‌های آمریکا هم هست.
چین برای گسترش نفوذ و توسعه روابطش به ویژه در زمینه اقتصادی با کشورهای منطقه و آمریکا نیز برای کاستن و مدیریت تنش بین متحدان و دشمنانش به رقابتی با فراغ بال بیشتر و موثرتر با چین و حتی روسیه نیاز دارد. امری که در ظاهر متناقض به نظر می آید اما این از پیچیدگی های حاکم بر روابط بین الملل و جزیی لاینفک از این روابط است. همانگونه که احیای روابط بین ایران و عربستان هم به معنای پایان رقابت بین این دو کشور مهم منطقه ای نخواهد بود اما برای مهار تنش و بهبود چشم انداز صلح و پیشرفت در خاورمیانه ضروریست.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها