اردوغان در انتخابات ترکیه پیروز شد



رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه امروز (یکشنبه) با شکست رقیبش کمال قلیچداراوغلو در انتخابات، بار دیگر توانست کرسی ریاست جمهوری را برای یک دوره پنج ساله تصاحب کند.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، مردم ترکیه امروز در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کردند و اردوغان توانست با کسب اکثریت آراء به پیروزی دست پیدا کند.

دور اول انتخابات که در ۱۴ مه میان سه نامزد شامل اردوغان، قلیچداراوغلو و سینان اوغان برگزار شد، به نتیجه مشخصی نرسید و هیچ یک از نامزدها نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آراء را کسب کنند و کار به دور دوم انتخابات میان دو نامزد برتر رسید.

دور اول انتخابات با نتیجه ۴۹.۵۱ درصد آرا برای اردوغان و ۴۴.۸ درصد برای قلیچداراوغلو به پایان رسید، در نهایت اردوغان اسلامگرا امروز توانست رقیبش قلیچداراوغلو با گرایش چپ میانه و سکولار را شکست دهد.

براساس گزارش شبکه خبری سی ان ان ترک، اردوغان در انتخابات امروز با توجه به شمارش بیش از ۹۰ درصدی صندوق های رای توانسته بیش از ۵۲ درصد رای به دست آورد. در مقابل قلیچداراوغلو هم به بیش از ۴۷ درصد رای دست یافت. شمارش آراء تا آخرین صندوق رای ادامه دارد.

 

امیر قطر پیروزی اردوغان را تبریک گفت

در حالی که شمارش آرای انتخابات ترکیه نهایی نشده، شیخ تمیم، امیر قطر پیروزی رجب طیب اردوغان در دور دوم انتخابات را به او تبریک گفت.

امیر قطر پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه را تبریک گفت و اعلام کرد: «برادر عزیزم رجب طیب اردوغان، پیروزی شما را به شما تبریک می‌گویم و برای شما در دوره جدید خود آرزوی موفقیت می‌کنم».

شیخ تمیم افزود: «برای برادرم رجب طیب اردوغان آرزو می‌کنم به آنچه مردم ترکیه آرزوی پیشرفت و سعادت را دارند، دست یابد و روابط دو کشورمان بیش از پیش توسعه یابد».

 طرفداران اردوغان پیروزی او را جشن گرفته‌اند

هزاران نفر از طرفداران رجب طیب اردوغان یکشنبه شب همزمان با اعلام نتایج غیر رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، پیروزی او در این دور از انتخابات را جشن گرفتند.

این جشن در حالی برگزار می‌شود که هنوز نتایج نهایی دور دوم انتخابات ترکیه اعلام نشده است.

 

 

اردوغان از سرخوشی آواز خواند!

اردوغان با آواز خوانی پیروزی خود را در انتخابات جشن گرفت.

به نقل از اسکای نیوز عربی، پس از قطعی شدن پیروزی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری، او به روزی بالکن خانه‌اش در استانبول رفت و برای مردم آواز خواند.

 

 

رئیس جمهور انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان را تبریک گفت

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در پیامی با تبریک پیروزی مجدد «رجب طیب اردوغان» در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، ابراز اطمینان کرد که در دوره پیش‌رو روابط دوستانه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بر پایه پیوندهای مستحکم تاریخی، فرهنگی، دینی، حسن همجواری، احترام متقابل و منافع مشترک دو ملت بیش از پیش تقویت و همکاری‌های نزدیک دو کشور در قبال تحولات منطقه و جهان اسلام، شرایط مناسب‌تری برای تقویت صلح و ثبات و توسعه منطقه فراهم خواهد کرد.

 

میزان مشارکت در دور دوم انتخابات ترکیه به ۸۴ درصد کاهش یافت

مشارکت مردمی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه بیش از ۸۸ درصد اعلام شد اما در دور دوم مشارکت مردمی با اندکی کاهش به ۸۴.۲ درصد رسیده است.

به نقل از روزنامه گاردین، اکنون که هیئت انتخابات ترکیه ممنوعیت پخش نتایج انتخابات را برداشته است، آمار و ارقام اولیه از دور دوم رقابت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری کنونی ترکیه و رقیبش کمال قلیچداراوغلو، نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون ترکیه در حال انتشار است.

براساس گزارش شبکه خبری سی ان ان ترک، بیش از ۹۰ درصد صندوق ها شمارش شده است و نکته ای که اکنون قابل ذکر است این است که میزان مشارکت در دور دوم نسبت به دور اول کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه، در دور اول، مشارکت بیش از ۸۸ درصد بود، اما این دور با کاهش اندکی به ۸۴.۲ درصد رسیده است که باز هم همچنان بسیار بالاست.

  

رجب طیب اردوغان ۶۹ ساله از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۸ به عنوان شهردار استانبول فعالیت می‌کرد و بعدها به یکی از قدرتمندترین رؤسای جمهور این کشور تبدیل شد. او در سال ۲۰۰۱ حزب عدالت و توسعه را بنیان گذاشت و یک سال بعدش این حزب را به قدرت رساند.

اردوغان از ۲۰۰۳ تا سال ۲۰۱۴ نخست‌وزیر بود، سپس به ریاست جمهوری رسید و جایگاه خود را در ساختار سیاسی ترکیه به گونه گسترده توسعه داد. اردوغان گسترش قدرت خود را در نتیجه یک همه‌پرسی در سال ۲۰۱۷ در قانون اساسی تحکیم کرد. او در حال حاضر، سیاست، اداره و قوه قضائیه را بیشتر از هر رهبر دیگر ترکیه در ۱۰۰ سال گذشته کنترل می‌کند. اردوغان در سال ۲۰۱۲ از تفکیک قوای سه‌گانه به عنوان یک "مانع" انتقاد کرده بود.

اردوغان در سال‌های اخیر به دلیل بحران اقتصادی و محدودیت‌های فزاینده در عرصه‌های حقوق بشری و حاکمیت قانون زیر فشارهای سیاسی قرار گرفته است. حزب تحت رهبری او و متحدانش در انتخابات پارلمانی ۱۴ مه به اکثریت آرا دست یافت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها