صندلی ۱۰۰ میلیونی مدارس غیر دولتی


نویسنده: مصطفی قلندری

نویسنده: مصطفی قلندری
 
با وجود رغبت روز افزون نسبت به مدارس غیر دولتی به هر دلیلی از سوی خانواده ها؛ کالای آموزش روز به روز گران تر می شود. عواقب اسف بار عدم توجه دولت ها به کیفیت بخشی نظام آموزشی در کشور بر دوش خانواده ها سنگینی می کند و اگر شاخص کیفیت مدار بودن آموزش های مدرسه ای را در رتبه های برتر کنکور جستجو کنیم؛ کفه ی کیفیت آموزش به استناد نتایج تحلیلی برگزیدگان کنکور سراسری در بخش مدارس دولتی عادی نسبت به مدارس خاص وبخش خصوصی خیلی سبک تر بوده است. در سال ۱۳۹۸ ؛ به طور علنی از این واقعیت تلخ رونمایی شد و آن هم در بین رتبه های زیر هزار کنکور؛ یک نفر از مدارس عادی دولتی نبود! در سال های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ هم وضعیت چندان رضایت بخش برای مدارس عادی دولتی نیست. درسال ۱۴۰۰از بین ۴۰ داوطلب برتر کنکور، تنها دو نفر یکی در مدرسه دولتی و دیگری در مدرسه نیمه‌دولتی درس خوانده‌اند. 
 بی شک گسل های اقتصادی و اجتماعی؛ آموزش طبقاتی هم پدید می آورد. شکاف طبقاتی آموزشی با ۲۳ مدل مدرسه در کشور روز به روز بیشتر می شود!مدارس سمپاد (استعدادهای درخشان) که به ظاهر دولتی هستند هم دارای شهریه هستند. ناظر بر وضعیت استان هرمزگان در نظام آموزشی طبقاتی ، علاوه بر موقعیت اقتصادی، موقعیت جغرافیایی هم شکوفه استعداد دانش آموزان مناطق محروم را می خشکاند!   
به هر حال تقلای خانواده ها برای برخورداری فرزندانشان از آموزش کیفی مطلوب قابل احترام هست. و با توجه به آمار پذیرفته شدگان و رتبه های برتر کنکور ؛ رویای دانشگاه و رشته خوب برای فرزندانشان در مدارس خاص تعبیر می شود. این هم ؛ قیمت جان پیدا کرده است! اخبار غیر رسمی از افزایش سر سام آور شهریه ها در مدارس خاص حکایت دارد. گزارش های غیر رسمی؛ عبور از شهریه ۴۰ میلیونی برای مقطع ابتدایی و ازشهریه ۱۰۰ میلیونی مقطع متوسطه خبر می دهد! طبق گفته احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی در ۲۲ فروردین سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده است. وی در این باره  گفته: «در این الگو مطابق ماده (۱۵) قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، پایه و اساس تعیین شهریه؛ دوره تحصیلی، سطح آموزشی- پرورشی و تربیتی، برنامه سال تحصیلی، فعالیت‌های فوق برنامه، فضای فیزیکی، تجهیزات و امکانات بروز از جمله آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و سالن‌ها و … است. لذا در این راستا به نیروی انسانی شاغل در مدارس غیردولتی و دارای صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای متناسب با دوره‌های تحصیلی و برنامه سال تحصیلی، فضای آموزشی، تجهیزات و امکانات توجه ویژه شده و در محوریت تعیین هزینه‌های تمام شده هر مدرسه قرار گرفته است و کیفیت و امتیاز کسب شده در این مؤلفه‌ها در تعیین مبلغ شهریه بسیار اثرگذار است».باید دید در نهایت؛ خروجی این شاخص ها وکیفیت سنجی مدارس خاص ،با چه فرمول عددی محاسبه و رقم پرداختی نهایی خانواده ها از پیش بینی ها عبور خواهد کرد یا خیر؟! 
  تحلیل چرایی درّ گران شدن آموزش با کیفیت و نسبت رسالت حاکمیت در ایجاد بستر آموزش عمومی رایگان! برای همه در این در این مطلب؛ مد نظر نیست ولی انگار این روز ها سقف رسالت آموزش و پرورش در بخش دولتی دیپلمه پرور کردن دانش آموزان می باشد! باید اعتراف کردانگار همانطور که قیمت و دسترسی به برخی از اقلام وخدمات روز به روز گران تر و  سخت تر می شود؛ کالای آموزش باکیفیت هم در حال پرواز کردن از سقف هزینه های خانوار می‌باشد!
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها