دارک وب تجارت اینترنتی مواد مخدر:

حشیش در رتبه اول استعمال در جهان قرار دارد/جزئیاتی درباره تِرَنک؛ ماده مخدر زامبی‌کننده



سالانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل سوءمصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند. علیرضا کاظمی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: قاچاق مواد مخدر به عنوان یک جرم سازمان‌یافته در ۲۰۰ کشور جهان در جریان است. در دنیا بیش از ۲۸۴ میلیون نفر حداقل یک بار مصرف مواد مخدر را تجربه کردند.

   

به گزارش صبح ساحل، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدرگفت: تجارت اینترنتی مواد مخدر رو به افزایش است و "دارک وب" و فضای مجازی به توزیع مواد مخدر کمک می‌کند.

کاظمی گفت: ۲۰۹ میلیون نفر در جهان "حشیش" مصرف می‌کنند و استعمال "حشیش" در رتبه اول قرار دارد و بعد از آن مصرف تریاک، کوکائین و اکستازی‌ها در رتبه‌های بعدی هستند.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تا کنون ۱۷ هزار و ۶۳۰ فقره عملیات درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر داشته است و ۸ نفر امسال جان خود را در راه مبارزه با مواد مخدر از دست داده‌اند . تولید مواد مخدر در افغانستان طی دو دهه گذشته ۵۰ برابر شده است و بیش از ۸۰ درصد تریاک جهان در افغانستان تولید می‌شود. همچنین تولید مواد مخدر شیشه طی دو دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته است.

    

 رشد ۱۲۴ درصد  در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ادامه داد: در تهران ۱۱ مرکز نگهداری معتادان متجاهر و در سیستان و بلوچستان ۵ مرکز، خراسان رضوی ۳ مرکز، خوزستان ۲ مرکز، کرمان ۲ مرکز، البرز ۲ مرکز، و در قم، اصفهان، لرستان، همدان، کرمانشاه، فارس و قزوین یک مرز وجود دارد.

کاظمی گفت: در ۵۰ هزار مدرسه کانون یاریگران زندگی راه‌اندازی شد و بیش از ۵ و نیم میلیون دانش‌آموز تحت آموزش راه‌های پیشگیری از اعتیاد قرار گرفتند.

وی افزود: حدود ۸ هزار و ۹۰۰ مرکز درمانی در سطح کشور وجود دارند که دارو‌های سرپایی را برای افرادی که قصد ترک اعتیاد دارند تجویز می‌کنند و این دارو‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر تحت پوشش این مراکز درمانی سرپایی قرار دارند.

از تعداد مراکز نگهداری معتادان اطلاعات دقیقی وجود ندارد طبق آخرین اطلاعات و به گفته‌‌ی ابراهیم فرهادی‌نیا، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر: بیش از 170مرکز اقامتی، درمانی و ماده 16 در استان هرمزگان وجود دارد.

 مرکز شماره یک ماده ۱۶ (مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادین)

به گزارش بهزیستی هرمزگان: در نشستی که سال گذشته که با اشاره به ضرورت توانمندسازی معتادین و آماده سازی آنان برای ورود موثر به اجتماع برگزار شد، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: در حال حاضر معتادان در هرمزگان در مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ نگهداری می شوند و غذا و همه امکانات در اختیارشان هست اما هیچ کاری انجام نمی دهد و هیچ جایی در دنیا چنین چیزی وجود ندارد.

وی ابراز کرد: متاسفانه افراد حتی ۱۱ مرتبه در مراکزماده ۱۶ نگهداری می شوند و علاوه بر اینکه اعتیاد را ترک نمی کنند، بلکه مراکز هیچ اثری در درمان آنها ندارد.

مدیرکل بهزیستی استان هرمزگان در این نشست عنوان کرد: مرکز  شماره یک ماده ۱۶ (مرکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادین) باید تعطیل می شد زیرا هم استانداردهای لازم را نداشته و هم اینکه مجوز مربوطه را نداشته و دستگاه های متولی هم نامشخص بوده است که علیرغم پیگیری ها و گزارش های مکرر تاکنون این امر محقق نشده و بیش از ۲۵۰نفر بیمار در حال حاضر در مرکزی نگهداری می شوند که هیچ نوع مجوزی ندارد

زنگ خطر مصرف مواد مخدر در بین نوجوانان و جوانان

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: شاهد افزایش ۲۶ درصد مصرف مواد مخدر در سن ۱۵ تا ۶۴ سال را در جهان هستیم.

بررسی آمار نتایج این بود که جمعیت 15 تا 64 سال را درگیر می‌کند، اما اکنون طراحی مواد مخدر جدید به گونه‌ای است که جمعیت بیشتر و خارج از این محدوده سنی، وارد مصرف مواد مخدر شوند. ماده‌ای مانند گل را به گونه‌ای وارد بازار کردند که شبیه دخانیاتی مانند قلیان بتواند همه‌گیری ایجاد کند. شیشه یا هروئین را هر جوان و خانواده‌ای ورود پیدا نمی‌کرد اما متاسفانه قلیان در بیشتر خانواده‌ها جا باز کرده است. مواد جدید هم از لحاظ ظاهری، اثرگذاری و ویژگی‌ها و صدماتی که وارد می‌کند، جوری طراحی شده که افراد آن را خطرناک تصور نکنند.

 یک هزار و ۱۲۷ ماده روان‌گردان تا کنون کشف شده است/ «تِرَنک»؛ ماده مخدر زامبی‌کننده

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر : ماده مخدر "زامبی" که مصرف آن در آمریکا رو به افزایش است، هنوز در ایران وارد نشده است و هیچ موردی از مصرف آن گزارش نشده است.

به نوشته شرق: بنابر اعلام مقامات آمریکایی این ماده مخدر به نام ترنک یا زامبی در ۴۸ ایالت از ۵۰ ایالت آمریکا شایع شده است. مصرف «ترنک» در یک سال گذشته حدود 1000 درصد در آمریکا افزایش داشته و به همین نسبت هم در آمار مرگ‌های ناشی از بیش‌مصرفی(اوردوز) به عاملی جدید و کشنده تبدیل شده است.

داروی بیهوش‌کننده حیوانات

این دارو که همچنین به «زامبی» معروف است، ترکیبی از زایلازین که معمولاً برای آرام‌کردن حیوانات بزرگ مانند اسب استفاده می‌شود و ماده فنتانیل است. طبق گفته موسسه ملی سوء مصرف مواد مخدر در آمریکا، زایلازین یک آرام بخش غیرافیونی است که در دام پزشکی استفاده می‌شود و برای استفاده انسانی تایید نشده است. زایلازین زخم‌های شدیدی ایجاد می‌کند که مصرف کننده را در معرض خطر عفونت و حتی مرگ قرار می‌دهد، اما مصرف‌کنندگان به درمان دارویی تن نمی‌دهند زیرا علایم ترک بسیار دردناک است. ترنک، نام خود را از مواد بیهوش کننده‌ای که به طور قانونی برای حیواناتی چون اسب و گاو به کار می‌رود، گرفته است.

عوارض مصرف ترنک 

 پزشکان تایید کردند که ماده مخدر ترنک باعث سرکوب سیستم عصبی مرکزی بدن، خواب آلودگی، فراموشی، کندی تنفس، ضربان قلب آهسته و فشار خون پایین می‌شود.دو ماده اصلی موجود در ترنک، یعنی فنتانیل و زایلازین، آثار تخدیری سریعی چون کاهش ضربان قلب و افسردگی تنفسی(کاهش دم و بازدم) دارند. زایلازین عوارض جانبی دیگری هم دارد که احتمالا مشهودترین آن کاهش اکسیژن در بافت پوست است. اکسیژن رسانی کمتر پوست با نارسایی و اختلال در ترمیم زخم‌ها و عفونت بیشتر همراه است. این عارضه می‌تواند خیلی زود موجب بروز بیماری‌های پوستی شدید و عفونت جدی شود و در نهایت به قطع عضو بینجامد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها