دادستان بندرعباس از جمع‌آوری تمامی کارت‌های آزاد سوخت از شهریور ماه خبر داد

سوخت‌گیری تنها با کارت شخصی



قاچاق سوخت، سالیان سال است که به‌عنوان یکی از معضلات اصلی استان هرمزگان به شمار می‌رود.بارها و بارها تصمیماتی از سوی مسئولان برای کنترل و ریشه‌کنی  این معضل اتخاذشده است  ازجمله انسداد مرزی، تشدید نظارت و کنترل به‌خصوص در شهرهای مرزی استان، سهمیه‌بندی سوخت و... هرچند این طرح‌ها تا حدودی  سبب کاهش قاچاق سوخت شد اما تاکنون کنترل این معضل به سرانجام نرسیده است. با توجه به اختلاف فاحش قیمت سوخت این کشور و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به نظر نمی‌رسد این پرونده قاچاق برای همیشه بسته  شود. به گفته علیرضا احمدی منش دادستان مرکز استان هرمزگان، اگر قاچاق سوخت به همین روال  ادامه یابد  باعث می‌شود از یک تولیدکننده به واردکننده سوخت تبدیل ‌شویم ،معضلی که ضربه مهلکی به اقتصاد می‌زند،دود آن  به چشم مردم کشورمان می‌رود.گرچه  کشور ایران  در مقایسه با تعدادی کشورها دارای ذخایر عظیم نفتی است اما این ذخایر روزی تمام خواهد شد...
    
کاهش روزانه یک‌میلیون و  300لیتر از مصرف سوخت
دادستان بندرعباس در حاشیه نشست با فعالان اقتصادی به برخورد قاطع با پدیده قاچاق سخن گفت و ادامه داد: هرساله بخش قابل‌توجهی از سرمایه‌های کشور از طریق این پدیده از کشور خارج می‌شود، امیدواریم با  اجرای طرح جمع‌آوری کارت سوخت آزاد از پمپ‌بنزین‌های ،این معضل تا حدودی مرتفع شود.وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان دارای  ۱۶۶ جایگاه و بیش از هزار و ۳۰۰ نازل است ادامه داد: در طی یک ماه اخیر که این طرح انجام شد و کارت‌های سوخت شخصی جایگزین کارت‌های آزادشده است،  روزانه یک‌میلیون و  300لیتر از مصرف سوخت بنزین در استان کاهش پیدا کرد. 
خروجی برخی از جایگاه‌ها منطقی نیست
احمدی منش بابیان اینکه خروجی برخی از جایگاه‌ها منطقی نبوده است ادامه داد:درصورتی‌که از تعداد خودروها کاهش نیافته  با این آمار مشخص است که عده‌ای  از کارت‌های سوخت آزاد سوءاستفاده می‌کردند. وی  با اشاره به اینکه بر اساس تصمیم ملی، از شهریور همه‌ی کارت‌های آزاد جایگاه‌های بنزین جمع‌آوری می‌شود افزود:در اجرای این طرح  خلأهای دیده می‌شود که مردم را دچار چالش کرده و باعث طولانی شدن صف‌های سوخت شده که باید در رفع این مشکلات بکوشیم. به گفته  احمدی‌منش در بررسی‌ها مشخص‌شده که علت طولانی بودن صف‌های سوخت منوط به  اجرای طرح نبوده،  بلکه مشکل فنی بسیاری از نازل‌ها در پمپ‌بنزین‌ها بوده است،در این خصوص تحقیق بر علت عمدی یا غیرعمدی مشکلات پمپ‌بنزین‌ها  بر عهده   پلیس‌اقتصادی گذاشته‌شده است و شرکت نفت هم مکلف شد در کمترین زمان ممکن هر خرابی نازلی که وجود دارد برطرف کند که همه نازل‌ها به چرخه سوخت‌گیری برگردد .
    
سهمیه اختصاصی 
دادستان مرکز استان هرمزگان با اشاره به اینکه  برخی نواقص شامل تخلفات انسانی، نیاز مدیریت در شورای مبارزه با قاچاق کالا و حاشیه‌سازی افراد سودجو در این طرح مشهود است یادآور شد: در آینده نزدیک بر اساس تعیین چند جایگاه ویژه سوخت سهمیه جایگاه‌ها اختصاص داده خواهد شد که مشکل مردم در این فصل گرم برطرف شود و شاهد  صف‌های طولانی نباشیم. 
احمدی منش افزود : بسیاری از هیاهوی صف‌های طولانی سوخت و تحریک‌های در فضای مجازی مال آن‌هایی است که منافعشان قطع‌شده است. دادستان بندرعباس تأکید کرد که  برنامه‌های درراستای جلوگیری از  قاچاق سوخت این است که  سرمایه‌های کشور در مسائل رفاهی اجتماعی خود  استان هزینه  شود.
   
 افزایش ترک تحصیل
وی گریزی زد به تحصیلات دانش آموزان که به علت منفعت قاچاق سوخت  ترک تحصیل می‌کنند و درگیر این معضل هستند.
احمدی منش گفت: معضلات قاچاق سوخت دامن‌گیر بسیاری از دانش آموزان این منطقه شده است به گونه ای که پیامد های منفی قاچاق سوخت موجب افت تحصیلی دانش آموزان شده است که گاها به دلایل مختلف با سوختکش ها همراه هستند. ترک تحصیل از عوامل مهم در افزایش آسیب‌های اجتماعی است و قاچاق سوخت ترک تحصیل دانش آموزان مناطق روستا و مرزنشین  را افزایش داده است. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها