اختصاص چهار جایگاه به کارت سوخت آزاد، مشکل معطلی بنزینی را حل نکرد؛

نه میشه سوخت، نه میشه ساخت!



معطلی در صف‌های بنزین، معضلی است که از اوایل سال ۱۴۰۲ در بندرعباس شکل گرفت و هرروز شدت بیشتری پیدا کرد تا جایی که مسئولان قضایی هرمزگان نیز ورود کردند و با صدور دستور ویژه و رسیدگی‌ها سعی در برطرف کردن این مشکل داشتند. عده‌ای از مسئولان، خرابی نازل‌های سوخت یا انجام تخلفاتی از سوی جایگاه داران را علت صف‌های طولانی دانستند که رئیس جایگاه داران هرمزگان این موضوع را رد کرد. درنهایت از ۲۱ تیرماه، چهار جایگاه عرضه سوخت مختص سوخت‌گیری با کارت آزاد شدند و مسئولان مدعی شدند که دیگر مشکلی در سوخت‌گیری مردم وجود ندارد. این در حالی است که مشاهدات میدانی نشان می‌دهد، صفوف از بین نرفته و مردم بندرعباس همچنان نسبت به این وضعیت گلایه دارند. به گفته شهروندان بندرعباس، ارائه کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها طی ساعت‌های خاصی انجام می‌شود که موجب ایجاد صف‌های طولانی در جایگاه‌های مشخص‌شده است. از طرفی، افرادی که در انتهای صف‌ها قرار می‌گیرند، دیگر بنزینی سهمشان نمی‌شود و باید تا نوبت بعدی ارائه کارت آزاد منتظر بمانند. درنهایت می‌توان گفت که مشکل صف‌های بنزین برطرف نشده، تنها از سطح شهر به حاشیه شهر منتقل‌شده است. در ادامه این گزارش گفت‌وگو با رئیس انجمن صنفی جایگاه داران پمپ‌بنزین و نفت گاز در هرمزگان، گفت‌وگو با یکی از جایگاه داران عرضه سوخت در خارج از شهر بندرعباس و صحبت‌های مردم در این رابطه را می‌خوانید.
 

  ادعای مسئولان: صف‌ها برچیده شد

«احمد سالاری فر»، مدیر شرکت پخش فراورده‌های نفتی هرمزگان اعلام کرد که سوخت‌گیری باکارت سوخت آزاد فقط در چهار جایگاه سوخت جَرون، نارگیل، ترنج و آفتاب درخشان امکان‌پذیر است و در دیگر جایگاه‌های سطح شهر بندرعباس نیز سوخت‌گیری فقط باکارت شخصی مجاز است. این مقام مسئول مدعی شد که با اجرای طرح تفکیک جایگاه‌های سوخت بر اساس کارت سوخت آزاد و شخصی، صف‌های طولانی برچیده شده و سوخت‌گیری با سرعت مناسب در جایگاه‌های سوخت انجام می‌شود.

 مشکل همچنان پابرجاست

بررسی میدانی خبرنگار صبح ساحل از دو جایگاه عرضه سوخت ترنج و نارگیل در سطح شهر بندرعباس نشان می‌دهد صف‌های طولانی همچنان پابرجاست، منتهی این صف‌ها به خروجی و ورودی شهر منتقل‌شده‌ است. یکی از شهروندان بندرعباس دراین‌باره گفت: «در اسنپ کار می‌کنم و ماهیانه بیشتر از کارت سوخت شخصی خود نیاز دارم. از ساعت ۱ ظهر در صف بنزین در جایگاه عرضه سوخت ترنج بودم و تا ساعت ۳ نوبت سوخت‌گیری شد که با جمله «کارت آزاد تمام شد» مواجه شدم. ماچه گناهی کرده‌ایم که باید تقاص قاچاقچیان سوخت را بدهیم؟ بنده تنها راه درآمدم همین رانندگی است که آن‌هم با اوضاع کارت سوخت‌ها نمی‌شود کارکرد!».  شهروند دیگری در جایگاه نارگیل اضافه کرد: «بعد از کلی در منتظر ماندن جایگاه داران گفتند که کارت سوخت آزاد تمام‌شده است و باید از ساعت ۶ صبح الی ۱۴ سوخت‌گیری باکارت آزاد انجام می‌شود. مگر نگفتند که تعداد کارت سوخت‌ها در شهر افزایش‌یافته و مشکل کارت سوخت آزاد حل‌شده است، پس چرا همچنان ما باید ساعت‌ها در صف منتظر بمانیم و بازهم کارت آزاد سهم ما نمی‌شود؟».
  

 شرق هرمزگان در انتظار ساماندهی صف‌ها

«حمدالله رضایی»، رئیس انجمن صنفی جایگاه داران پمپ‌بنزین و نفت گاز در هرمزگان اعلام کرد که با اختصاص چهار جایگاه عرضه سوخت به کارت سوخت آزاد، مشکل صف‌های طولانی بنزین در بندرعباس مرتفع شده است؛ اما مشکل سوخت‌گیری در شرق هرمزگان حل‌نشده است. از طرفی این مقام مسئول ادعای مسئولان دیگر استان که خرابی نازل‌ها را علت صف‌های طولانی بنزین قلمداد می‌کردند را رد کرد. در ادامه گفت‌وگو با ایشان در رابطه با کارت سوخت‌های آزاد را می‌خوانید.
  

 هیچ نازلی در جایگاه‌ها خراب نیست

«اتخاذ محدودیت‌ها، علت ایجاد صف‌های طولانی بوده و اینکه برخی مسئولان مدعی شدند خرابی نازل‌ها موجب معطلی مردم در سوخت‌گیری می‌شود نیز صحت ندارد. تقریباً ۲ برابر متوسط کشوری نازل‌های سوخت‌گیری در استان هرمزگان است؛ یعنی اگر ۵۰ درصد نازل‌ها نیز خراب شود، مشکلی در سوخت‌گیری مردم ایجاد نمی‌شود. از طرفی، در حال حاضر هیچ نازلی در جایگاه‌ها خراب نیست. اگر نازلی خراب شود، بلافاصله شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان آن را تعمیر می‌کند. سیستم‌های سوخت‌گیری دو حالت مکانیکی و هوشمند دارد. سیستم هوشمند مربوط به شرکت پخش است و سیستم مکانیکی آن مربوط به جایگاه‌های سوخت است. 
درنتیجه، خرابی نازل‌ها مربوط به سیستم هوشمند است و تهیه و اعزام قطعه برای برطرف کردن خرابی نازل‌ها به عهده شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان است».این در حالی است که «احمدی منش»، دادستان بندرعباس در ۲۲ تیرماه گفته بود که در بررسی‌ها مشخص‌شده که علت طولانی بودن صف‌های سوخت منوط به اجرای طرح نبوده،  بلکه مشکل فنی بسیاری از نازل‌ها در پمپ‌بنزین‌ها بوده است. از طرفی «مهدی دوستی»، استاندار هرمزگان نیز در ۲۲ تیرماه اعلام کرد که برای مشکل صف‌های طولانی جایگاه‌های بنزین،
شماری کارت آزاد در اختیار جایگاه داران قرارگرفته، اما سوخت‌ها به دست مردم نمی‌رسد!».

 کارت سوخت‌های معطل‌مانده در پست  به صفر رسید

«در حال حاضر در شهرهای شمال و غرب استان مشکل سوخت‌گیری وجود ندارد؛ اما در حوزه شرق هرمزگان محدودیت بیشتر نمایان شده است؛ بنابراین مردم حوزه شرق مجبور به سوخت‌گیری در بندرعباس هستند که یکی از دلایل ایجاد صف‌های طولانی به شمار می‌رود؛ بنابراین، طی تصمیماتی که اتخاذشده و به دلیل اینکه شرق هرمزگان، مرکز عمده قاچاق سوخت قلمداد می‌شود، همچنان مشکل سوخت‌گیری در شرق وجود دارد. از طرفی، کارت شخصی ۲۱۰ لیتر ماهیانه شارژ می‌شود که ۶۰ لیتر آن با هزینه‌ی ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر دیگر آن با هزینه‌ی ۳ هزارتومانی است. بعضی از صنوف، شرکت‌ها و علی‌الخصوص کسانی که شاغل در شهرک‌های صنعتی، اسکله، فلزات مشغول هستند و روزانه بالغ‌بر ۱۰۰ کیلومتر رفت‌وآمد دارند سهمیه ماهیانه‌ی آن‌ها تمام می‌شود، این میزان سوخت کفافشان را نمی‌دهد و مجبور به استفاده از کارت سوخت آزاد هستند. افرادی هم به علت معطل ماندن کارت سوخت‌هایشان در پست مجبور به استفاده کارت سوخت آزاد بودند که با پیگیری‌ها و دستورات رئیس‌کل دادگستری هرمزگان این رقم نزدیک به صفر رسیده است. همچنین افرادی هستند که خودروهای صفر خریداری کردند و تا سه ماه کارت سوخت شخصی ندارند یا افرادی هستند که در تهیه کارت سوخت شخصی خود به مشکل برخوردند و به‌ناچار از کارت آزاد استفاده می‌کنند».

 افزایش کارت سوخت آزاد در جایگاه‌ها

«تصمیماتی اتخاذشده که کارت سوخت‌های آزاد مرکز شهر به حاشیه شهر منتقل شود؛ بنابراین در مرکز شهر صفی وجود ندارد. فقط در جایگاه ترنج، حداکثر زمان سوخت‌گیری ۱۵ الی ۲۰ دقیقه است اما در جایگاه‌های دیگر زمانی کمتر از ۱۵ دقیقه است. جایگاه جرون که در ورودی بندرعباس است، حدود ۲۰ کارت آزاد دارد. جایگاه آفتاب درخشان واقع در جاده اسکله، ۸ کارت سوخت، جایگاه ترنج واقع در خروجی شهرستان ۳۰ کارت سوخت و جایگاه نارگیل فعلاً ۴ کارت سوخت دارد اما قرار است، ۴ کارت دیگر در اختیار این جایگاه قرار بگیرد؛ بنابراین، چون مجموع کارت سوخت‌هایی که در اختیار این جایگاه‌ها قرارگرفته نسبت به گذشته افزایش‌یافته است، در حال حاضر مشکلی وجود ندارد».
در ادامه گفت‌وگو با یکی از جایگاه داران عرضه سوخت را می‌خوانید.

 محدودیت سوخت‌گیری با کارت آزاد؛ هر خودرو، تنها ۳۰ لیتر

به سراغ یکی از جایگاه داران عرضه سوخت در خارج از شهر بندرعباس رفته‌ایم. «عبدالله»، مسئول یکی از جایگاه داران عرضه سوخت گفت که از اوایل سال جاری، کارت آزاد از ۵ کارت به ۲ کارت سوخت رسیده است اما به‌طورکلی جمع‌آوری نشده است. وی ادامه داد: « از ساعت ۱۲ شب به بعد کارت سوخت‌های آزاد شارژ می‌شود و تا زمانی که محدود شود سوخت‌گیری ادامه دارد؛ زیرا روزانه تا یک سقفی اجازه سوخت‌گیری با کارت آزاد داده‌شده است. برای مثال هر کارت آزاد، 8 هزار لیتر شارژ می‌شود که باید ۲۵۵ بار کارت به نازل سوخت زده شود و کاری ندارند که چه مقدار موجودی در کارت باقی‌مانده است و هر شخص ۱۰ لیتری یا ۳۰ لیتر بزند. از طرفی، سوخت‌گیری با کارت آزاد تنها ۳۰ لیتر امکان‌پذیر است و برای هر ماشین، بیشتر سوخت‌گیری نمی‌شود».
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها