توقف تعدادی از سرویس های گوگل در 25 سالگی


نویسنده: حمید صفری زاده

با گذشت 25 سال از تأسیس گوگل، این شرکت فراتر از یک موتور جستجوی ساده رفته و به یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان تبدیل شده است. اما در این مسیر پر از موفقیت، گوگل تصمیم به توقف و حذف برخی از سرویس‌ها و ابزارهایش نیز گرفته است. در این مقاله، ما به بررسی تعدادی از بهترین سرویس‌هایی که گوگل آنها را متوقف کرده و تأثیرات این تصمیمات را بر جهان فناوری بررسی خواهیم کرد.
    
مهمترین سرویس های متوقف شده گوگل در سالیان اخیر
گوگل، با رسیدن به یک چهره جهانی، سال‌هاست که به ارائه خدمات و محصولات متنوعی در حوزه فناوری اطلاعات می‌پردازد. از جستجوگر ابتدایی تا خدمات ابری، سیستم‌عامل‌ها، و حتی توسعه هوش مصنوعی، گوگل در تمام زمینه‌ها حضور داشته است. اما همانطور که معلوم است، هر تصمیمی که یک شرکت بزرگ مثل گوگل می‌گیرد، تأثیرات عمیقی دارد. در اینجا، ما به تجربه‌ی 25 ساله گوگل سر می‌زنیم و به تحلیل دلایل و تأثیرات توقف 10 سرویس ممتاز این شرکت می‌پردازیم.
گوگل به عنوان بزرگترین شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و اینترنت دنیا ده‌ها سرویس بزرگ و کوچک را طی سالیان گذشته متوقف کرده که ملاک ما در این مطلب برای انتخاب تنها به خاطره استفاده از آنها یا سلیقه نگارنده مربوط می‌شود. در واقع ممکن است شما نیز سرویس‌هایی را به خاطر داشته باشید که یا خیلی از آنها استفاده میکردید یا برایتان جالب و خاطره‌ساز بوده باشند.
  
 گوگل پلاس؛ تلاش ناکام برای رقابت با فیسبوک
Google+ یک تلاش بزرگ از سوی گوگل برای رقابت با شبکه اجتماعی فیسبوک بود. این سرویس تلاش می‌کرد با ارائه امکانات جدیدی مانند اشتراک‌گذاری دایرکت، دایرکتوری‌های دقیق، و گروه‌های مختلف، کاربران را جذب کند. اما عدم توانایی Google+ در جلب کاربران مانند فیسبوک و مسائل امنیتی باعث شد تا در سال 2019 از دسترس خارج شود. این سرویس تلاش کرد امکان ادغام سرویس‌های مختلف گوگل را فراهم کند، اما نتوانست به اندازه کافی موفق باشد.
 گوگل Buzz؛ تجربه‌ای ناخواسته از اشتراک‌گذاری
Google Buzz یک سعی از گوگل برای تلگرام ناخواسته از اطلاعات کاربران بود. این سرویس به طور خودکار اطلاعات از Gmail کاربران را به اشتراک می‌گذاشت و این موضوع منجر به انتقادات شدید از طرف کاربران و مسائل حریم خصوصی گردید. به علت واکنش‌های منفی، Google Buzz در عرض چند ماه بسته شد و نشان‌دهنده‌ی نیاز به رعایت حریم خصوصی کاربران در توسعه خدمات آنلاین بود.
  
گوگل گلس (Google Glass)؛ تجربه واقعیت افزوده در یک عینک
 Google Glass عینکی هوش مصنوعی بود که توانایی نمایش اطلاعات را در دید کاربران داشت. این تجربه واقعیت افزوده از طریق عینک، تا حدی از آینده فناوری پیش‌بینی می‌کرد. با این حال، مسائل مرتبط با حریم خصوصی و مخاطرات قانونی باعث توقف تولید و عرضه Google Glass در سال 2015 شد. این تجربه بسیار پیشروانه بود، اما نیاز به تطابق با مشکلات حقوقی و اجتماعی داشت.
  
 Google Play Music؛ پایان یک دوره در موسیقی آنلاین
Google Play Music یکی از اولین سرویس‌های موسیقی آنلاین بود که توسط گوگل ارائه شد. این سرویس امکان استریم و خرید موسیقی را به کاربران می‌داد. با این حال، تصمیم به جایگزینی آن با YouTube Music گرفته شد تا تمرکز بر روی محتوای موسیقی ویدئویی ایجاد شود. به همین دلیل، Google Play Music در سال 2020 بسته شد.
   
 Google Labs؛ آزمایشگاه توسعه تکنولوژیک
 Google Labs یک مکان برای آزمایش ایده‌های نوآورانه و تکنولوژیک برای توسعه‌دهندگان بود. این سرویس امکان می‌داد تا ایده‌های جدید به صورت عمومی آزمایش شوند. اما در سال 2011، این سرویس به دلیل تغییر استراتژی گوگل بسته شد و امکانات آن به دیگر محصولات گوگل انتقال یافت.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها