25

مهر

1403


img
صبح ساحل
16 مهر 1403 08:38 0 کامنت

فلسطین و لبنان، اعتراضات دانشجویی و اقبال احتمالی حزب دموکرات 
مسئله فلسطین که در ماه‌های گذشته اعتراضات زیادی را در دانشگاه‌های آمریکا برانگیخت و به درگیری دانشجویان با پلیس منجر شد، از محورهای اصلی گفت‌وگو درباره سیاست خارجی در محافل این کشور بوده است.
اینکه چه رویکردی باید در قبال مسئله فلسطین و اخیرا ورود نظامیان صهیونیست به خاک لبنان باید در پیش گرفته شود؛ یکی از مهم‌ترین مسائل مورد بحث است که به جز اقلیتی از نئوکان‌ها و جنگ‌طلبان، نظر اکثریت آمریکایی‌ها درباره آن منفی و متمایل به توقف هر چه زودتر جنگ است. هرچند دولت‌های مختلف آمریکا همواره در هر شرایطی حمایت خود را از رژیم صهیونیستی نشان داده‌اند اما نباید فراموش کرد به هر حال میزان این حمایت و کم و کیف آن در هر دولتی نسبت به دولت قبل و بعد از خود متفاوت بوده است. به نظر می‌رسد دموکرات‌ها در این مورد خاص شانس بیشتری در جذب آرای مردم و به خصوص رأی‌دهندگان مسلمان داشته باشند. در ادبیات سیاسی آمریکا طرفداران حزب دموکرات لیبرال و طرفداران حزب جمهوری‌خواه محافظه‌کار نامیده می‌شوند. به نظر می‌رسد این بار در تقابل بین لیبرال دموکرات‌ها که از پشتیبانی و همراهی چپ‌ها نیز برخوردار هستند و محافظه‌کاران و راست‌های افراطی؛ بحران‌های خاورمیانه و علی‌الخصوص فلسطین و لبنان، از محورهای اساسی بحث و مجادله خواهند بود.

نتایج حضور آمریکا در خاورمیانه
حوادث پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا و حضور نظامی گسترده آمریکا در خاورمیانه، پس از صرف میلیاردها دلار و تلفات انسانی بی‌شمار برای ایالات متحده، گروه بزرگی از مردم آمریکا را متقاعد کرده است که بهترین راه برای تأمین منافع ملی این کشور دخالت هر چه کمتر آن در مسائل کشورهای دیگر و به خصوص کشورهای منطقه خاورمیانه است. خروج دولت بایدن از افغانستان و سقوط دولت افغانستان در مدت بسیار کوتاهی پس از آن، باعث ایجاد شک و شبهه‌هایی بسیار جدی در ضرورت این حجم از سرمایه‌گذاری بر روی آن از سوی دولت‌های ایالات متحده طی این بیست سال پس از اشغال شده است. 
چنین تردیدهایی در مورد حمله به عراق هم بارها در جامعه آمریکایی و حتی در میان کهنه‌سربازان این کشور مطرح شده است، به خصوص زمانی که درباره پیامدهای آن همچون ناامنی و بی‌ثباتی طولانی مدت عراق و ظهور گروه‌های تکفیری مانند داعش سخن به میان می‌آید. در سال‌های اخیر حمایت آمریکا و کشورهای غربی از مواضع طرفین درگیری‌ها و جنگ‌های مختلف مانند جنگ اوکراین و روسیه، به وضع مالیات بیشتر برای شهروندان غربی انجامیده است. 
مالیاتی که عده کثیری از مردم آمریکا آن را ناعادلانه می‌دانند و معتقدند در حال پرداخت مالیات برای دخالت در جنگی هستند که مربوط به آن‌ها نیست. 
اینکه حتی چهره‌ای مانند ترامپ هم که با اظهارات جنجالی و بعضا تند شناخته شده است نسبت به ضرورت پایان جنگ و رسیدن به توافق در مورد جنگ‌ها و نزاع‌های بین‌المللی جاری تأکید می‌کند، نشان از آغاز دوره جدیدی دارد؛ دوره غلبه دوباره گفتمان ضدجنگ و ضد مداخله‌گرایی در کشورهای غربی.

  

طاها سپهری//دانشجو کارشناس ارشد علوم سیاسی

روزنامه صبح ساحل

img
دیدگاه ها (0)
img