جدید به قدیم
مردادماه امسال برای تهیه گزارش به بیمارستان امام علی رودان رفتم. پای درد و دل پرستاران بخش کووید این بیمارستان نشستم. از کمبود نیرو، وضعیت نامناسب غذا و عقب افتادن حقوقشان ناراضی بودند.
شمار جانباختگان کرونایی در هرمزگان به بیش از 950 نفر رسیده است. ۲۶۹ نفر با تشخیص کووید ۱۹ در بیمارستانهای استان بستری هستند. تا دیروز جمعه 28 آذر 36 نفر از بیماران در بخش مراقبتهای ویژه (ICU) بستری هستند که حال 13 نفر از آنها اعلامشده است. کادر درمان در آستانه شب یلدا نگران از افزایش دورهمیهای خانگی و تعداد بیماران هستند در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفته است که بر اساس آمارها ۵۵ درصد از موارد ابتلا در استان به دورهمیهای خانوادگی ارتباط دارد. عکس: محمد کرمی- صبح ساحل
چند بار در شبکههای اجتماعی نظر خود را نوشتم و گفتم در میان سه رویکرد تولید واکسن، تولید دارو، تولید ابزار و تشخیص بیماری در کوتاهمدت فقط به ابزار تشخیص و قابلاتکا بهعنوان راهکار پایدار مثبت نگاه کرد.
خبر گشتوگذار این روزهای یک بازیگر سینما و تلویزیون در جزیره کیش آنهم در وضعیت قرمز کرونا در جنوب کشور جنجال برانگیز شدهاست.
انسانها با اختلاف نسبتبه سایر موجودات در صدر نابودکنندههای طبیعت ایستادهاند. زمین و غیرانسانهایی که در آن زندگی میکنند هیچگاه تصورش را هم نمیکردند که روزی بشر به آنها اجازهی نفس کشیدن بدهد.
«لیلا بهمنزاده»، کارشناس پرستاری بیمارستان شهید محمدی روز گذشته، دوم مردادماه، پس از یک ماه دستوپنجه نرمکردن با بیماری کووید-19 جان به جانآفرین تسلیم کرد. پیکر او صبح دیروز، جمعه سوم مردادماه، از مقابل سردخانه بیمارستان شهید محمدی بندرعباس با حضور خانواده و تعدادی از مسئولان و همکاران او بدرقه و در بهشت زهرای بندرعباس به خاک سپرده شد. بهمنزاده سومین مدافع سلامت استان هرمزگان است که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. گفتنی است که «آرزو باهو» و «سعادت سجادیان» از دیگر شهدای راه سلامت هرمزگان بودند. عکس: محمد کرمی
اینجا رودان است. سومین شهر پرجمعیت هرمزگان. در تابستان گرم یک سال مانده به اتمام قرن، شهر گرفتار در چنگال ویروس کرونا است. رودان را این روزها به لیموی پرآبش نمیشناسند. آمار بالای جانباختگان کووید-19 اش خودنمایی میکند. برای نخستینبار به رودان میروم. اینبار حالوهوای مردم را نه با قلم، با دوربینی که دستانم با آن ناآشناست، توصیف میکنم. بیمارستان رنگ و بوی خاصی دارد. دیوارها رنگ پریدهتر از گذشتهاند. خبر از کمخوابی و خستگی کادر درمان میدهند. پرستارانی که صدایشان از پشت ماسک به زحمت شنیده میشود. بار بیمسئولیتی شهروندان و ضعف مدیریت بحران کشور را یک تنه به دوش میکشند. لبخند پزشک و پرستار که هنوز از لبشان محو نشده به بیماران کووید، امید میدهد. آنچه پیشرو دارید، حاصل همراهی چندساعته کادر درمان بخشهای کووید 1و2، مراقبتهای ویژه (ICU) و اتاق سیتیاسکن بیمارستان امام علی(ع) شهرستان رودان است./سمیره حنائی توضیح: عکسها با رضایت بیمار و همراهش گرفته شده است.
اینجا رودان است. سومین شهر پرجمعیت هرمزگان. در تابستان گرم یک سال مانده به اتمام قرن، شهر گرفتار در چنگال ویروس کرونا است. رودان را این روزها به لیموی پرآبش نمیشناسند. آمار بالای جانباختگان کووید-19 اش خودنمایی میکند. برای نخستینبار به رودان میروم. اینبار حالوهوای مردم را نه با قلم، با دوربینی که دستانم با آن ناآشناست، توصیف میکنم. بیمارستان رنگ و بوی خاصی دارد. دیوارها رنگ پریدهتر از گذشتهاند. خبر از کمخوابی و خستگی کادر درمان میدهند. پرستارانی که صدایشان از پشت ماسک به زحمت شنیده میشود. بار بیمسئولیتی شهروندان و ضعف مدیریت بحران کشور را یک تنه به دوش میکشند. لبخند پزشک و پرستار که هنوز از لبشان محو نشده به بیماران کووید، امید میدهد. آنچه پیشرو دارید، حاصل همراهی چندساعته با کادر درمان بخشهای کووید 1و2، مراقبتهای ویژه (ICU) و اتاق سیتیاسکن بیمارستان امام علی(ع) شهرستان رودان است./سمیره حنائی توضیح: عکسها با رضایت بیمار و همراهش گرفته شده است.
برای سوختگیری پول نقد همراه داشته باشید