هردم از این باغ بری می رسد


نویسنده: عبداسلام جمالی

خبری که طی هفته گذشته به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی دست به دست می‌شد با اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به حقیقت پیوست و از ابتدای بهمن‌ ماه سال جاری دو تغییر مهم در سهمیه بندی سوخت انجام شد که طی آن اولین تغییر مربوط به کاهش سهمیه بنزین آزاد یا ۳۰۰۰ تومانی است.
این سهمیه تا قبل از این معادل ۱۵۰ لیتر بود اما از ابتدای بهمن‌ ماه به ۱۰۰ لیتر تغییر یافته است و دومین تغییر مربوط به ذخیره سهمیه بنزین است؛ در حالی که تا قبل از این، سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی حداکثر تا ۹ ماه یا معادل ۵۴۰ لیتر در کارت سوخت ذخیره می‌شد اما از ابتدای بهمن‌، این زمان به ۶ ماه یا معادل ۳۶۰ لیتر تغییر یافته است و طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی سقف بنزین یارانه ای به دوران قبل از کرونا بازگشته است.
اما در رابطه با اقدام عجولانه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ذکر چند نکته ضروری است که ای کاش مسئولین ذیربط قبل از اقدام خود، این نکات را در ذهن خود مرور کرده بودند.
اولا:بسیاری از مردم که محل کارشان مرکز استان و یا مراکز شهرستان ها و محل زندگیشان روستاها و شهرهای کوچک می باشد و مجبور هستند این فاصله را روزانه تردد کنند با سهمیه ۱۵۰ لیتری مشکل داشتند و قطعا با کاهش این سهمیه مشکلات آنها دو چندان خواهد شد و جالب‌تر این که مردم استان‌های جنوبی حداقل در ۹ ماه از سال بدلیل گرمای هوا باید از کولر خودرو استفاده کنند و عملا همان ۱۵۰ لیتر هم کفاف مصرف ماهانه را نمی داد.
دوما:همین مقدار کاهش سهمیه بار روانی منفی بر بازار کسب و کار داشته و موجب افزایش کرایه ها و قیمت ها خواهد شد و به تبع آن فشار اقتصادی بیشتری بر دوش مردم تحمیل خواهد شد.
نکته‌ی سوم این که بسیاری از مردم با زدن بنزین آزاد، ۵۴۰ لیتر از سهمیه خود را ذخیره کرده بودند و کاهش این مقدار به ۳۶۰ لیتر، میلیون ها لیتر سوخت ذخیره مردم را سوزاند و حتی آنها را از سهمیه بنزین ۶۰ لیتری یارانه ای ماه بهمن نیز محروم کرد که این موضوع ممکن است ایجاد نگرانی کند. 
نکته ی بعدی این که تصمیم آنی و فی‌البداهه مسئولین و اجرایی کردن آن بدون اطلاع رسانی قبلی باعث ایجاد اختلال در برنامه زندگی مردم شده است.بسیاری از مردم برای سفرهای آتی خود برنامه ریزی کرده اند و روی بنزین های ذخیره شده در کارت های سوخت خود حساب باز کرده اند و اجرای عجولانه و شتاب زده این طرح همه ی برنامه ها و پیش بینی های مردم را به هم زده است.مردم می پرسند اگر دولت برنامه ای برای کاهش سهمیه های بنزین داشته چرا از ماه قبل و یا هفته های قبل اطلاع رسانی نکرده تا مردم برنامه های خود را با آن تنظیم کنند و این می تواند موجبات نگرانی مردم را فراهم کند و دراین وهله حساس که کشور و فضای عمومی بیش از هر چیزی به آرامش و همدلی بین مردم و حاکمیت نیاز دارد، این عوامل می‌تواند به اعتماد و اعتبار دولت نزد مردم خدشه وارد کند. جای بسی تاسف است که با مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند، با کاهش سهمیه کارت سوخت خودروهایشان بیش از پیش وقتشان در صف های سوخت تلف شده و روحیه آنان به سمت عصبی شدن سوق داده می شود و جای آن که در کنار خانواده به شادی و نشاط مشغول باشند وقت گرانبهای خود را باید در صف های طولانی بنزین بگذرانند. جای سئوال اینجاست آیا اقدام های اینچنینی همچون حذف بنزین ذخیره شده و کاهش سهمیه ها،گران شدن اینترنت،حذف سوخت تراکتورها، مشکلات صف کپسول گاز،گرانی اجناس و کالاها و... که مستقیما بر زندگی روزمره مردم تاثیر می‌گذارد، موجب ناراحتی بیشتر مردم نخواهد شد و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی یک شوک منفی به مردم و افکار عمومی نیست؟و آیا مسئولینی که در این شرایط حساس با بی سلیقگی این طرح ها را ارائه داده و اجرا می کنند مسئولیت عواقب اقدام های خود را خواهند پذیرفت؟

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها