ستون محیط زیست؛

نقش رسانه‌ها در رشد آگاهی زیست محیطی



فاطمه دشتی، مدیر روابط عمومی استارتاپ زیست محیطی جامُش

رسانه شامل وسایل و کانال‌های ارتباطی مختلف از قبیل رادیو، تلویزیون، وبسایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی، روزنامه‌های آنلاین و چاپی و... می‌شود که نقش مهم و تاثیرگذاری در شکل‌دهی افکار عمومی دارد.
رسانه‌ها منبع اطلاعات هستند؛ رویدادها و اتفاقات روز را اطلاع‌رسانی کرده، صدای مردم می‌شوند و مسئولان را پاسخگو می‌دانند. همچنین رسانه‌ها توانایی ارتقاء سطح آگاهی جامعه در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی مختلف و ایجاد تغییرات اثربخش در این حوزه‌ها را نیز دارند.
امروزه مسائل و معضلات زیست محیطی بسیاری در جهان وجود دارد که برای بهبود این مسائل کمک متخصصان و دولت‌ها کافی نیست و توجه، مشارکت و همیاری جوامع آگاه را می‌طلبد.
آگاهی زیست محیطی به معنی آگاهی و درک در مورد محیط و عوامل طبیعی و تاثیر رفتارهای ما بر اکوسیستم زمین است؛ به گونه‌ای که موجب بروز رفتارهای سازگار با محیط زیست و تغییر انتخاب‌هایمان به نفع زمین می‌شود.
در زمینه حفاظت از محیط زیست رسانه‌ها از 2 طریق نقش محوری ایفا می‌کنند. آن‌ها از یک جهت با انتقال مفاهیم، قوانین و انعکاس رویدادهای زیست محیطی بستری برای آموزش، تشویق، ارتقاء آگاهی و تقویت احساس مسئولیت در برابر محیط زیست فراهم می‌کنند؛ و از طرفی دیگر اخبار معضلات محیط زیستی موجود و دغدغه های مردم در مورد این مسائل را بازتاب می‌دهند و نهادهای مسئول را ملزم به پاسخگویی و حل و فصل این مسائل می‌کنند.
رسانه‌ها ارتباط و دسترسی بالایی به عموم افراد جامعه دارند و می‌توانند از طریق اخبار، مقالات، تصاویر، ویدیوها، مستندات و ویژه‌برنامه‌ها مردم را از بحران‌ها و تهدیدات زیست محیطی زمین آگاه کنند؛ چراکه برخی افراد از اثرات رفتارها و انتخاب‌های خود بر محیط زیست ناآگاه هستند و اطلاع‌رسانی خوب رسانه‌ها درمورد عواقب جبران ناپذیر این رفتارها می‌تواند موجب تقویت احساس مسئولیت نسبت به محیط زیست شود.
صحبت‌ها و نظرات متخصصان، فعالان و کنشگران محیط زیست در مورد معضلات زیست محیطی هر منطقه می‌‍تواند موجب ایجاد حرکت‌ها و اقدامات موثری برای حل آن معضل شود؛ رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بستر مناسبی برای انتشار و به اشتراک‌گذاری این سخنان و ایجاد نگرش‌های مثبت و حساس‌سازی جامعه برای ایجاد تغییر محسوب می‌شوند.
همچنین شبکه‌های اجتماعی در زمینه راه‌اندازی پویش‌های محیط زیستی مانند پاکسازی طبیعت، نه به پلاستیک یا کاشت درخت با ایجاد موج مثبت، مردم را ترغیب به همکاری در این پویش‌ها می‌کنند.
تلویزیون با پخش مستندات حیات وحش و گونه‌های در حال انقراض و به نمایش گذاشتن ویژه‌برنامه‌ها و مصاحبه‌ها درمورد مشکلات محیط زیستی و بررسی جوانب و ارائه راه حل می‌تواند موجب افزایش آگاهی زیست محیطی در جامعه شود.
رسانه‌های چاپی مانند روزنامه‌ها و مجلات نیز با ارائه مقالات زیست محیطی و اختصاص ستون جداگانه به آن مطالب نقش جدی در بررسی مسائل، آموزش و آگاه‌سازی مردم نسبت به سلامت محیط زیست و حفاظت از منابع طبیعی دارند.
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها