واکنش‌ها و تسلیت‌های جهانی به شهادت رئیس جمهور ایران و همراهانش



در پی شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه، مقامات کشورهای مختلف همدردی خود را با ملت و دولت ایران اعلام کردند.

  

 در پی سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور، وزیر خارجه و هیئت همراه در آذربایجان شرقی، مقامات و سیاستمداران کشورهای مختلف این حادثه تلخ را به ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفتند.

سریلانکا از شهادت رئیسی و هیئت همراه اندوهگین است

رئیس جمهور سریلانکا:
سریلانکا از درگذشت غم انگیز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، عمیقاً شوکه و اندوهگین است.

عمیق ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنم. فکر و دعای ما با خانواده رئیس جمهور و هیئت همراه است.

تسلیت وزیر خارجه ترکیه

هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری با همتای پاکستانی خود با اشاره به سقوط بالگرد حامل رئیس جمهور کشورمان ضمن تسلیت به مردم ایران، برای کسانی که در این حادثه به شهادت رسیدند طلب رحمت و مغفرت کرد.

پیام تسلیت رئیس جمهور ازبکستان در پی شهادت رئیسی و همراهان ایشان

شوکت میرضایف، رئیس جمهور ازبکستان:

حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر عالى دینى جمهوری اسلامی ایران

إِنَّا للهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

خبر شهادت جناب آقای ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و مقامات بلندپایه همراه ایشان در نتیجه فاجعه اتفاق افتاده قلبهای ما را به لرزه درآورد.

رئیس جمهور ابراهیم رئیسی فرزند فدائی واقعی میهنش و دولتمرد و سیاستمدار مورد احترام بی حد ملت خود بود که تلاشهای بی نظیری را در راه پیشرفت ایران و رفاه مردم کشور و افزایش اعتبار کشورش در عرصه بین المللی انجام میداد.

یاد روشن برادر عزیز ما که سهم بزرگی در توسعه همکاری گسترده و روابط متقابلاً سودمند و درازمدت میان ازبکستان و ایران ادا کرده است در خاطره ما بطور دائم حفظ خواهد شد.

در این لحظه های غم انگیز و سخت، خدمت حضرت عالی و ملت دوست ایران صمیمانه تسلیت عرض میکنیم و از خداوند متعال خوستاریم که جان باختگان را رحمت کند و به خانواده ها و همه نزدیکان آنها صبر جمیل عطا نماید.

پیام تسلیت وزیر خارجه جمهوری آذربایجان

خبر درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، امام جمعه تبریز، محمد آل هاشم و سایر همراهان به شدت متأثر شدیم.

سانحه سقوط هلیکوپتر را به خانواده‌ها و بستگان قربانیان تسلیت می‌گوییم.

لاوروف درگذشت رئیس جمهور و وزیر امور خارجه ایران را تسلیت گفت

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در پیام خود گفت: ما همواره از این شخصیت‌های برجسته سیاسی به عنوان میهن پرستان واقعی جمهوری اسلامی یاد خواهیم کرد که قاطعانه از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در راه خدمت فداکارانه به میهن نثار کردند.

پیام تسلیت نخست وزیر تایلند در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان

سرتا تاویسین، نخست وزیر تایلند در حساب رسمی خود در شبکه ایکس نوشت: با اندوه فراوان از درگذشت غم انگیز دکتر ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه مطلع شدم.

وی با خانواده شهدا و مردم ایران در این دوران سخت ابراز همدردی کرد.

رئیس شورای اروپا شهادت رئیسی و هیئت همراه را تسلیت گفت

چارلز میشل رئیس شورای اروپا: اتحادیه اروپا درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در سانحه بالگرد را تسلیت می‌گوید.

افغانستان یک صدا با ایران ابراز همدردی و اعلام همبستگی کرد

مقامات هیئت حاکمه افغانستان و شخصیت‌های مختلف در داخل و خارج از این کشور در واکنش گسترده‌ای به مناسبت شهادت آیت الله رئیسی و هیئت همراه ایشان با مردم، دولت و رهبر انقلاب اسلامی ابراز همدردی و همبستگی کردند.

پیام تسلیت رئیس جمهور آذربایجان

الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در پیامی به مقام معظم رهبری، شهادت رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است: «حضرت آیت الله خامنه‌ای، از خبر جان باختن دلخراش سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر همراهان در سانحه بالگرد، تلفات سنگین برای مردم دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران بشدت متاثر شدیم.

مردم ایران در شخص رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد. یاد و خاطره گرامی او همیشه در قلب ما زنده خواهد بود.

در این روز غم انگیز، از درگاه خداوند متعال برای ملت دوست و برادر ایران صبر و بردباری مسئلت می نمایم، در غم و اندوه آنان شریک هستیم، تسلیت خود را شخصا و از طرف مردم آذربایجان به شما، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می نمایم.

خداوند رحمت کند».

پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می‌آید

سفارت فدراسیون روسیه با اندوه فراوان از درگذشت جناب آقای سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه و تعدادی دیگر از شخصیت‌های مهم دولتی در اثر سقوط بالگرد مطلع شده است.

در پی اعلام این سانحه بسیار تلاش کردیم تا به دوستان ایرانی خود کمک کنیم و با تصمیم رئیس جمهور روسیه، نیروهای امدادی وزارت حوادث غیرمترقبه روسیه فورا به ایران اعزام شدند.

ما صمیمانه تسلیت خود را به خانواده‌ها و بستگان درگذشتگان و به کل مردم و دولت ایران ابراز می‌نماییم. در این لحظات سخت و مصیبت بار، صبر و شکیبایی برای ملت ایران آرزومندیم.

به نشانه همبستگی با دوستان ایرانی، پرچم سفارت روسیه به حالت نیمه افراشته در می‌آید.

پیام تسلیت وزیر خارجه نیوزلند

وینستون پترس، وزیر امور خارجه نیوزلند:
فکر ما با مردم ایران است. تسلیت به خانواده رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه.

همدردی رئیس جمهور مالدیو با ملت ایران

محمد مویزو، رئیس جمهور مالدیو:
با اندوه فراوان از درگذشت نابهنگام دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه غم انگیز هلیکوپتر، از خداوند متعال برای رئیس جمهور، عبداللهیان، وزیر امور خارجه و سایر جان باختگان این حادثه تاسف بار رحمت و جنت فردوس را مسئلت دارم.

دعای ما همراه خانواده های داغدار و ملت ایران در این ایام اندوهگین است.

پیام تسلیت پاشینیان به مناسبت شهادت رئیس جمهور

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان و کارکنان همراهش در اثر سقوط بالگرد را به رهبر معظم انقلاب اسلامی تسلیت گفت.

مادورو شهادت آیت‌الله رئیسی را تسلیت گفت

رئیس‌جمهور ونزوئلا با اشاره اینکه از اخبار سخت در مورد فقدان ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران شوکه شدم، اعلام کرد من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان همان‌طور که برادر ما ابراهیم است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی‌قید و شرط کشور ما.

نخست وزیر هند: در کنار ایران هستیم

نارندرا با تاکید بر اینکه از درگذشت غم انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران بسیار اندوهگین و متأثر شدیم، اعلام کرد سهم او در تقویت روابط دوجانبه هند و ایران همیشه در یادها خواهد ماند. از صمیم قلب به خانواده ایشان و مردم ایران تسلیت می گویم. هند در این دوران غم و اندوه در کنار ایران ایستاده است.

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزای عمومی اعلام خواهد کرد پرچم آن (ایران) نیمه برافراشته خواهد بود.

بلاروس: دوست واقعی بلاروس درگذشت

وزارت امور خارجه بلاروس به مناسبت شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران ابراز همدردی با مردم ایران، اعلام کرد که این یک ضایعه جبران ناپذیر تنها برای جامعه ایران نیست و دوست واقعی بلاروس درگذشت.

پیام تسلیت کمیته‌های مقاومت اسلامی فلسطین

کمیته‌های مقاومت فلسطین یاد و خاطره شهیدان آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان و همراهان آنها را تسلیت گفت.

کمیته‌های مقاومت فلسطین امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد: با حزن و اندوه عمیق، یاد و خاطره آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و هیات همراه آنها را که در حادثه دردناک سقوط بالگرد به شهادت رسیدند، گرامی می‌داریم.

این بیانیه تاکید کرد: فلسطین و ملت و مقاومت آن هیچ گاه خدماتی را که شهیدان مقاومت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و حسین امیر عبداللهیان برای ملت ما و مسئله فلسطین انجام دادند، فراموش نخواهند کرد.

جنبش حماس

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) امروز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: خالصانه‌ترین مراتب تسلیت و تعزیت و همدردی خود را با رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای (مدظله العالی) و دولت و ملت دوست ایران ابراز می‌داریم.

این بیانیه می افزاید: این شهدا، مجموعه‌ای از بهترین مقامات ایران بودند که در حمایت از مسئله فلسطین و یاری و کمک به مبارزه ملت ما و پشتیبانی از مقاومت فلسطین مواضع شرافتمندانه و افتخار آمیزی داشتند.

عراق

"محمد شیاع السودانی" نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: ضمن عرض تسلیت و همدردی صمیمانه خود به رهبر جمهوری اسلامی و دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران و با برادران مسئول در جمهوری اسلامی اعلام می‌داریم.

دفتر پایگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق" سید عمار حکیم" در پیامی نوشت: با تأسف و تأثر خبر شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و شخصیت برجسته سیاسی اسلامی و شماری از همراهان ایشان به خصوص آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی بر اثر سقوط بالگرد حامل آنان در شمال غرب ایران را دریافت کردیم.

در ادامه این پیام آمده است: نقش پررنگ آن فقید در حیات انقلابی و سیاسی و فرهنگی ایران و منطقه و جهان را گرامی می‌داریم و این سانحه را به رهبر معظم انقلاب امام خامنه‌ای صمیمانه تعزیت می‌گوییم، با ملت و دولت ایران هم‌دردی می‌کنیم و به خانواده و بستگان آن فقید تسلیت می‌گوییم و از خداوند متعال می‌خواهیم که آن فقید عزیز را مشمول رحمت واسعه خویش قرار دهد و در بهشت برین جای دهد.

الحشد الشعبی

الحشد الشعبی با انتشار تصویری از شهیدان سید ابراهیم رئیسی و سردار قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، شهادت رئیس جمهور کشورمان را تسلیت گفت.

پیام تسلیت کشورهای اسلامی درپی شهادت رئیس‌جمهور

یمن

"محمد علی الحوثی" عضو شورای اعلای سیاسی یمن: شهادت رئیس جمهور ایران و هیئت همراه را به ملت و رهبران ایران تسلیت عرض می‌کنیم.

"مهدی المشاط" رئیس شورای عالی سیاسی یمن شهادت رئیسی و هیئت همراه او را به رهبر و ملت ایران تسلیت گفت: در کنار جمهوری اسلامی ایران هستیم و اطمینان داریم که ملت ایران این روزهای سخت را با صبر پشت سر خواهد گذاشت.

المشاط افزود:‌ شهید ابراهیم رئیسی نمونه‌ای عالی از یک رهبر مسلمان و شجاع و وفادار به همه آرمان امت اسلامی بود. ایشان مواضع روشن و شجاعانه و قدرتمندانه‌ای در دفاع از ملت فلسطین و حمایت از آرمان‌های بر حق آن داشتند.

قطر

"شیخ تمیم بن حمد آل ثانی" امیر قطر شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و هیئت همراه را در حادثه دردناک سقوط بالگرد تسلیت گفت و رحمت و مغفرت الهی را برای آنها و صبر و شکیبایی را برای خانواده‌هایشان مسئلت خواست.

سوریه

"بشار اسد" رئیس‌جمهوری سوریه در پیامی اعلام کرد: قلبا به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، درگذشت(شهادت) ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهانشان را به آیت الله العظمی امام خامنه‌ای و دولت و مردم دوست، ایران تسلیت می‌گوییم.

لبنان

در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه دولت لبنان 3 روز عزای عمومی اعلام کرد.

حزب‌الله لبنان نیز شهادت آیت‌الله رئیسی و هیئت همراه را تسلیت گفت. در پیام حزب‌الله لبنان در این‌باره آمده است: به مناسبت حادثه دردناک شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران و شهادت برادر عزیزمان جناب دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه این کشور و آیت‌الله محمد علی آل هاشم نماینده حضرت امام خامنه‌ای در استان آذربایجان و دیگر همراهان آنها را تسلیت گفته و با ملت و رهبری ایران ابراز همدردی می‌کنیم.

مصر

دولت مصر نیز شهادت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت. "عبدالفتاح السیسی" رئیس‌‎جمهور مصر در پیام خود "تسلیت صادقانه و همدردی خود را با ملت برادر ایران اعلام کرده و گفته است جمهوری عربی مصر با سران و ملت ایران در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی می‌کند".

به همین مناسبت، "نبیل فهمی" سخنگوی دولت مصر در بیانیه‌ای گفت:‌ با غم و اندوه، درگذشت رئیس جمهور رئیسی و امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران و همراهانشان را در این حادثه دردناک تسلیت میگوییم.

رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی: شخصیتی ممتاز را از دست دادیم

«ریاست جمهوری آفریقای جنوبی»، «سیریل رامافوسا» در این پیام خطاب به ملت، رهبر معظم انقلاب اسلامی و دولت ایران نوشت: این یک تراژدی غیرقابل باور است.

وی افزود: این سانحه شخصیتی ممتاز را از ملتی گرفت که با این ملت رابطه مستحکمی داریم.

این مقام آفریقای جنوبی با اشاره به سفر آیت الله رئیسی به ژوهانسبورگ برای شرکت در نشست بریکس، نوشت: برای کشور ما مایه بسی افتخار است که سال گذشته پذیرای رئیس جمهوری فقید ایران در نشست بریکس بودیم.

در پیام رامافوسا آمده است: از طرف دولت و مردم آفریقای جنوبی، تأسف عمیقم را به محضر آیت الله خامنه ای رهبری معظم ایران، دولت و مردم این کشور اعلام می‌کنم.

رئیس‌جمهوری آفریقای جنوبی در پیام تسلیت به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت ایران، فقدان آیت‌الله سید «ابراهیم رئیسی» رئیس جمهوری اسلامی ایران را یک تراژدی غم‌انگیز عنوان کرد.

رئیس‌جمهور چین شهادت همتای ایرانی خود در سانحه سقوط بالگرد حامل او را تسلیت گفت

وزارت امور خارجه چین در واکنش به خبر درگذشت «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران در سانحه سقوط بالگرد حامل او در بیانیه‌ای اعلام کرد که «شیء جین‌پینگ» رئیس‌جمهور این کشور درگذشت همتای ایرانی خود را تسلیت گفت.

   

در حال تکمیل...

یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ بالگرد حامل رئیس جمهوری اسلامی ایران و همراهانش که برای بازدید از سد خداآفرین و افتتاح چندین طرح ملی و استانی به آذربایجان شرقی رفته بودند، به علت شرایط نامساعد آب و هوایی ، دچار سانحه شد و تمام سرنشینان بالگرد به شهادت رسیدند.

به گزارش ایسنا، ده‌ها گروه امدادی در واکنش سریع برای امداد به  رئیس‌جمهور و همراهانش اقدام کردند ولی تلاش‌ها برای پیدا کردن بالگرد سانحه دیده به علت مه آلود بودن هوا و سخت  گذر بودن منطقه جنگلی و کوهستانی، ساعت‌ها طول کشید و سرانجام بامداد امروز؛ دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ گروه‌های امدادی مردمی و هلال احمر با استفاده از پهپادهای ایرانی ردیاب بالگرد سانحه دیده را کشف کردند.

در این سانحه هوایی، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور و همراهان او از جمله امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه،  آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز،  رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، و همچنین سرتیم حفاظت رئیس جمهور و خلبانان و کادر پرواز بالگرد به شهادت رسیدند.

 

در عکس بالا از راست به چپ کمک خلبان سرهنگ شهید محسن دریانوش ، خلبان سرهنگ سیدطاهر مصطفوی ، مسئول فنی سرگرد بهروز قدیمی لحظاتی قبل از پرواز را مشاهده می‌کنید.

  

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها