دما برای تمامی گروه‌های سنی خطرناک؛

شهروندان هشدارها را جدی بگیرید



هرمزگان روزهای گرمی را تجربه می‌کند. هرچند گرما با این استان عجین شده اما هشدار هواشناسی اعلام کرد که روزهای گرم‌تری درراه است این گرمای هوا به‌اندازه‌ای است که برای آن هشدار سطح زرد اعلام‌شده و امکان دارد دما تا 50 درجه نیز برسد و از شهروندان خواسته‌شده برای جلوگیری از گرمازدگی در صورت امکان از تردد در فضای باز خودداری کنند. در همین خصوص با دکتر« محسن مرتضویان»، داروساز و دکترای تخصصی داروشناسی در بندرعباس مصاحبه‌ای انجام شد که راهکارهای مقابله با گرمازدگی و توصیه‌های بهداشتی برای روزهای گرم پیشرو را عنوان می‌کند.

                                 

این دما برای تمامی گروه‌ها سنی خطرناک است
دکتر مرتضویان در خصوص هشدار افزایش دما گفت: « افزایش دمای هوا به بالای 40 درجه برای تمام گروه‌های سنی خطرناک است؛ شهروندان باید توجه داشته باشند از تردد غیرضروری گروه‌ سنی سالمندان، کودکان و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، بیماری‌های قلبی_عروقی یا دیابت و همچنین افراد دارای وزن بالا و کسایی که ازلحاظ جسمی دارای ناتوانی هستند، پرهیز کنند چون بیشتر در معرض گرمازدگی قرار می‌گیرند. همچنین افرادی که در مکان‌هایی بدون تهویه مناسب و باز مشغول هستند، احتمال گرمازدگی افزایش پیدا می‌کند؛ ورزشکاران در این شرایط دمایی از فعالیت‌های سنگین که باعث کاهش آب بدن شود، انجام ندهد».
به علائم گرمازدگی توجه کنید
شهروندان در هنگام گرمازدگی به تشنگی زیاد توجه داشته باشند؛ مرتضویان در این خصوص افزود: « علائمی چون افزایش دمای بدن، سردرد، بدحالی و بی‌اشتهایی، نفس کشیدن تند، عرق زیاد، رنگ‌پریده و شل شدن ماهیچه‌ها ازجمله علائم معمولی هستند که در یک فرد گرمازدگی بروز می‌کنند. یکی دیگر از مواردی که مردم باید به آن توجه کنند؛ تشنگی زیاد است. در این زمان توصیه می‌شود افراد عطش خود را تنها با آب معمولی برطرف نکنند چراکه این کار باعث ایجاد بیماری‌های جدی، ورم و آسیب به بخش‌هایی از مغز شده و فرد را دچار تورم مغزی کند. بنابراین بهتر است به هنگام گرمازدگی یا زمانی که فرد فعالیت شدید داشته از نوشیدنی‌هایی استفاده شود که مخلوطی از آب و الکترولیت‌ها باشد».
از قرص و پودر او آر اس استفاده شود.
مرتضویان افزود: « مکمل‌های خاصی که مانع از گرمازدگی شود، وجود ندارد اما پیشنهاد می‌شود از قرص‌ها و پودر" او آر اس (ORS – Oral Rehydration Salt)" در منزل داشته باشند که تا حدودی به رفع گرمازدگی کمک می‌کند اما در صورت نبود این پودر می‌توانند به‌طور طبیعی مقداری نمک و شکر را به همراه یک مرکبات مانند پرتقال مخلوط کرده و استفاده کنند. دوش آب سرد و خنک کردن پوست نیز یکی از راهکارهای مفیدی که باعث کاهش سریع دمای بدن می‌شود. همچنین اگر افراد در فضای باز فعالیت می‌کنند، بهتر است از پوشیدن لباس تنگ خودداری کنند، داشتن کلاه لبه‌دار برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به‌صورت و همچنین استفاده از کرم‌های ضد آفتاب که spf بالای 50 داشته باشد، توصیه می‌شود».

              

اقدامات لازم در هنگام گرمازدگی
مرتضویان در خصوص اقدامات لازم در هنگام گرمازدگی گفت: « فرد گرمازده را به‌جای خنک منتقل کنید، لباس‌های اضافی او را درآورده و آب به‌صورت فرد اسپری شود یا با اسفنج با آب نمناک خنک کنند. ضربان قلب و سرعت تنفس فرد چک شود و در صورت نامنظم بودن حتماً باید به مراکز درمانی در دسترسی برده شود تا میزان الکترولیت‌هایی که بدن ازدست‌داده به‌نوعی جبران شود. توصیه می‌شود مردم در این روزها از مصرف آب و مایعات اندازه کافی و همچنین نوشیدنی‌هایی که بر پایه‌ی آب و الکترولیت است، غافل نشوند».

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها