دانشمند ایرانی‌تبار متخصص سردرد مطرح کرد

ChatGPT نمی‌تواند میگرن را درمان کند



دکتر «رابرت بنکدار» دانشمند ایرانی‌تبار که بیش از دو دهه برای درمان میگرن تلاش کرده، معتقد است که ChatGPT نمی‌تواند راهنمای خوبی برای درمان این مشکل باشد.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، ارزیابی متخصصان سردرد نشان می‌دهد که چت‌بات هوش مصنوعی ChatGPT هنگام ارائه دادن اطلاعات درباره سردرد ممکن است اشتباهات قابل توجهی را برای معرفی داروهای میگرن مرتکب ‌شود اما درباره درمان‌های غیر دارویی بهتر عمل می‌کند.

به نقل از مداسکیپ، دکتر «رابرت بنکدار»(Robert Bonakdar) دانشمند ایرانی‌تبار و رئیس «مرکز مدیریت درد» در «مرکز پزشکی یکپارچه اسکریپس»(Scripps Center for Integrative Medicine) واقع در سن‌دیگو گفت: یافته‌ها نشان می‌دهند که پزشکان باید به بیماران توصیه کنند تا برای دریافت اطلاعات دقیق درباره درمان‌های میگرن صرفا به ChatGPT اعتماد نداشته باشند.

بنکدار خاطرنشان کرد: اما خبر خوب این است که شاید جایگزین‌های دقیق‌تری برای هوش مصنوعی در راه باشند.

پزشکان نظریه‌های متفاوتی را درباره مدل‌های زبانی بزرگ هوش مصنوعی مانند ChatGPT دارند. بنکدار که بیش از دو دهه است میگرن را درمان کرده و تجربه استفاده از ChatGPT را نیز دارد، گفت: پزشکان شیفته ChatGPT هستند و با آن سر و کار دارند اما از محدودیت‌ها و اطلاعات قدیمی آن آگاه هستند.

وی افزود: اگرچه مدل‌های هوش مصنوعی دیگری نیز وجود دارد اما ChatGPT یکی از گسترده‌ترین فناوری‌هاست که متخصصان سردرد بیشتر از آن استفاده می‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ChatGPT در برخی از زمینه‌های پزشکی مانند ارتوپدی سودمند است اما در زمینه‌های دیگر مانند جراحی مغز و اعصاب، کارآیی کمتری دارد. مسئله اصلی پژوهش ما این است که آیا می‌توانیم برای درمان میگرن به هوش مصنوعی اعتماد کنیم.

پژوهشگران در این پروژه، ۱۴ سوال رایج مربوط به گزینه‌های درمانی میگرن را از ChatGPT پرسیدند. این سؤالات بر اثربخشی و ایمنی درمان‌های مرسوم دارویی و غیردارویی متمرکز بودند.

سپس پژوهشگران، پاسخ‌های هوش مصنوعی را به چهار متخصص سردرد شامل یک متخصص مغز و اعصاب، یک دستیار پزشک عصب‌شناسی، یک پزشک تاییدشده از سوی شورای فوق تخصص‌های عصبی و یک پژوهشگر سردرد ارائه دادند. متخصصان، پاسخ‌های ChatGPT را از نظر کامل بودن، دقت و سودمند بودن رتبه‌بندی کردند.

نمرات بالاتر به طور کلی برای درمان‌های غیردارویی بودند. بنکدار اظهار داشت: ChatGPT در توصیه‌های درمانی غیر دارویی به خوبی عمل کرد اما بی‌نقص نبود.

خطاهای هوش مصنوعی در زمینه درمان‌های دارویی، بسیار بارزتر از مداخلات غیر دارویی بودند. همچنین، مسئولان ارزیابی خاطرنشان کردند که ChatGPT برخی از گزینه‌های درمانی نامناسب مانند داروهای مخدر و جراحی را برای میگرن توصیه می‌کند.

متخصصان سردرد متوجه شدند ChatGPT به طور نادرست ادعا می‌کند که دستگاه ضد میگرن «سفالی»(Cefaly) به نسخه نیاز دارد. همچنین، ChatGPT نتوانست به خطرات احتمالی درمان‌های میگرن در دوران بارداری توجه کند. آنها خاطرنشان کردند که ChatGPT به داروهای تاییدشده مانند «نورتک»(Nurtec) و «کولیپتا»(Qulipta) نیز اشاره‌ای نکرده است.

بنکدار گفت: ChatGPT فناوری بدی برای به دست آوردن اطلاعات عمومی مرتبط با میگرن نیست اما از آنجا که این اطلاعات شخصی‌سازی نشده‌اند، مهم است که بیماران درباره درمان با پزشک خود صحبت کنند. توجه داشته باشید که ChatGPT، شما، داروهای شما، موارد منع مصرف دارو یا آلرژی شما را نمی‌شناسد.

دکتر «نینا ریگینز»(Nina Riggins) رئیس مؤسسه پژوهشی «مرکز عملکرد مغز»(Brain Performance Center) و مرکز سردرد «کلینیک نورون»(The Neuron Clinic) در سن‌دیه‌گو مایل است تا ارزیابی بیشتری را درباره قابلیت‌های تشخیصی ChatGPT داشته باشد.

ریگینز با تاکید بر اهمیت درک توانایی‌ها و محدودیت‌های هوش مصنوعی در پزشکی گفت: زمانی که هوش مصنوعی اطلاعات صحیحی را ارائه نمی‌کند، از توهمات هوش مصنوعی آگاه می‌شویم اما در عین حال می‌دانیم که استفاده از فناوری در پزشکی می‌تواند برای نجات جان انسان‌ها بسیار مهم باشد.

این پژوهش در نشست سالانه «انجمن سردرد آمریکا»(AHS) ارائه شد.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها