پیـروزی جمهــور


نویسنده: مصطفی دولخانی

با پایان یافتن ماراتن سخت دو دوره‌ای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری «مسعود پزشکیان »به عنوان نهمین منتخب مردم ،ردای ریاست جمهوری را برقامت خود دید.
اتفاقی که برنده‌ی اصلی آن مردمی هستند که چه موافق و چه مخالف رئیس جمهور،علی رغم همه ی فشارها و تبلیغات ضد مشارکتی به پای صندوق‌های رای حاضر شدند و رسالت بزرگی را بر عهده‌ی فرد پیروز نهادند.
به باور کارشناسان از مهمترین دلایلی که پزشکیان توانست اعتماد بیش از 53 درصد رای‌دهندگان را به خود جلب کند، علاوه بر پاک‌دستی، صداقت و خوشنامی، روحیه‌ی تعامل‌گرای او بود و با توجه به اینکه، با پایان یافتن رقابت های انتخاباتی زمان، زمان همدلی و وحدت است و همگان باید تمام تلاش  خود را معطوف به حل چالش‌های کشور نمایند،او می‌تواند با مددگیری از همین خصوصیتش به حل مشکلات بهتر اقدام نماید.
همچنین همه ی نیروها و سلایق سیاسی باید بپذیرند که او رئیس‌جمهور همه‌ی ایرانیان است و باید با این نگاه که منافع ملی ومصالح کشور در راس امور است به یاری او بشتابند.از این رو باید ضمن دوری‌گزینی از دوقطبی‌سازی با بسیج همه‌ی نیروها و همدلی همه‌ی ارکان قدرت او را در این راه دشوار همراهی و مساعدت نمود.
انتخابات چهاردهم پیام‌های مهمی هم در دل خود داشت که نباید از آنها غافل شد. عدم شرکت 60 درصدی در دور اول و شرکت 10 درصد از این قشر و حمایت اکثریت این 10 درصد در دور دوم از برنامه‌ها و شعارهای پزشکیان بسیار مهم است که باید صدای آن‌ها را شنید.چه آنکه ضمانت اصلی تداوم حضور 50 درصدی مردم در پای صندوق‌های رای و همینطور افزوده شدن این میزان در انتخابات آینده در گرو این مهم است. این مهم یعنی آنکه مسئولیت  پزشکیان بسیار سنگین خواهد بود چه آنکه میزان مطالبات انباشته شده‌ای در جامعه وجود دارد که ضمن به حق بودن بسیار قابل توجه است.اولین و مهمترین این مطالبات در حوزه‌ی اقتصادیست و باید پزشکیان در حیطه‌ی اصلاحات اقتصادی گام‌های جدی بردارد. این مهم به هیچ‌وجه بدون همراهی مردم میسر نخواهدبود و با توجه به تجربه‌ی محبوبیت دولت‌ها در دو سال اولشان از آن باید به عنوان فرصتی طلایی استفاده کند.سرفصل‌های مهم این اصلاحات شامل:  گسترش شفافیت در هزینه‌های دولت، توجه به اقشار آسیب‌پذیر، کنترل کسری بودجه، اصلاح شیوه مالیات‌ستانی، برنامه‌های مناسب زیست محیطی مثل رفع ناترازی انرژی و آبی همینطور اقدامات عاجلی در زمینه‌ی تولید واشتغال. پرواضح است که دست یافتن به این اهداف بدون حل مشکلات تحریم‌های سنگین اقتصادی خارجی البته با توجه به سه اصل عزت،حکمت و مصلحت با موفقیت لازم همراه نخواهد بود. از این رو او ضمن گفت‌وگو با مردم و برای رفع دائمی تحریم‌های بین‌المللی باید به همراهی سایر ارکان حاکمیت نیز پشت گرم باشد. در حوزه‌ی سیاست داخلی نیز وظایف پزشکیان سنگین است او ضمن اهمیت به مطالبات کسانی که به رقیب او رای داده اند، به خواسته‌های قشر 10 درصدی همراه شده‌اش در دور دوم و اکثریت آن بخش دیگری که در انتخابات شرکت نکرده‌اند هم در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و سبک زندگی اهمیت ویژه دهد.او باید با توجه به شعار زیبای انتخاباتی اش یعنی «برای ایران»، نشان دهد ایران را برای همه‌ی ایرانیان می‌خواهد تا بتواند با کمک  همه‌ی آحاد ملت و مجهز به زره اتحاد ملی، محکم و استوار و با درایت به حل چالش‌های پیش‌رو اقدام کند. البته توقعات ما هم نه بر مبنای آرزو و رویا بلکه مبتنی بر واقعیت‌های ممکن روی زمین بایدباشد. بنابراین همه برای ایران عزیز.
  
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها