نامزد حزب دموکرات تا چه اندازه در انتخابات 2024 شانس پیروزی دارد؟

واکنش بازارهای مالی به پیروزی هریس


نویسنده: مریم دهقان

کامالا هریس 59 ساله، اولین زن رنگین‌‌پوست و دومین زن، پس از هیلاری کلینتون است که از سوی یک حزب اصلی در آمریکا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است؛ این اتفاق تاریخی در صورتی که منجر به پیروزی وی شود می‌تواند بازارهای مالی را تحت‌ تاثیر خود قرار دهد. آمارهای اقتصادی از منظر رکود و رونق اقتصادی در ادوار تاریخی آمریکا نشان می‌دهند که علی‌رغم اینکه اکثر مردم گمان می‌کند لیبرال‌دموکرات‌ها به دلیل دولتی‌گرایی، برای اقتصاد و بازار سهام چندان خوب نیستند؛ اما در واقعیت این باور گسترده تا حدودی غیرواقعی است. برای بررسی موشکافانه این موضوع که در صورت پیروزی هریس بازارهای مالی چه واکنشی نشان می‌دهند و همچنین سر کار آمدن ترامپ چه تاثیری  بر اقتصاد دارد؛ به سراغ «ابراهیم حاجی احمدی»، تحلیل‌گر و کارشناس ارشد بازارهای مالی رفته‌ایم؛ تا در این خصوص با ایشان گفتگو کنیم. در ادامه با صبح ساحل همراه باشید.

   
 علت اصلی انصراف بایدن از رقابت انتخاباتی چه بود و پس از این اتفاق، شاخص دلار آمریکا به این قضیه چه واکنشی نشان داد؟
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پس از اینکه درخواست‌های درون حزبی برای کناره‌گیری وی افزایش پیدا کرده بود از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری 2024 کناره‌گیری کرد. از مهم‌ترین دلایل این اتفاق، فشار شدید چهره‌های شاخص حزب دموکرات بود‌ که سرانجام به انصراف بایدن از انتخابات انجامید. علاوه بر آن، می‌توان به عملکرد متزلزل بایدن در مناظره با رقیب جمهوری خواه یعنی دونالد ترامپ در پایان ماه ژوئن و همچنین تداوم نتایج ناامیدکننده نظرسنجی‌ها خصوصا پس از برطرف شدن مشکلات حقوقی دونالد ترامپ و سوء قصد علیه او در 13 جولای اشاره کرد.
دلار آمریکا در ساعات ابتدایی پس از مناظره ریاست‌جمهوری بین ترامپ و بایدن و افزایش شانس ترامپ، تقویت شد اما در واکنش اولیه به تصمیم جو بایدن برای پایان دادن به رقابت انتخاباتی و ایجاد نمودن فرصت برای به چالش کشیدن دونالد ترامپ توسط یک دموکرات دیگر دلار تضعیف شد.
   
 به نظر شما کامالا هریس تا چه اندازه در انتخابات 2024 شانس پیروزی دارد؟
کامالا هریس 59 ساله، اولین زن رنگین‌ پوست و دومین زن، پس از هیلاری کلینتون است که از سوی یک حزب اصلی  در آمریکا نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده است لذا این موضوع یک اتفاق تاریخ‌ساز است. او در رقابت با ترامپ 78 ساله است و جایگزین بایدن 81 ساله شده است؛ و همین جوان‌تر بودن هریس نسبت به ترامپ، برای او یک مزیت است. او همچنین حمایت اقلیت‌ها را دارد. به‌علاوه حق سقط جنین، بازگشت شور و شوق در میان دموکرات‌ها و جذب آرای خاکستری می‌تواند به عنوان یک چالش مهم برای ترامپ و جمهوری خواهان تلقی شود. اولین نظرسنجی رسمی بعد از کناره‌گیری بایدن نیز نشان از پیشتازی هریس دارد؛ به طوری‌که بنابر نظرسنجی اخیر رویترز، هریس با اختلاف دو درصدی از ترامپ پیش افتاده است.
   
 در صورت پیروزی هریس در انتخابات پیش‌رو، واکنش بازارهای مالی به چه صورت خواهد بود؟
حمایت تمام عیار ایلان ماسک از ترامپ و اظهارات ترامپ در مورد رشد بیت‌کوین در صورت به قدرت رسیدن وی، موجی از خوشبینی را نزد هولدرهای این دارایی و فعالان بازار کریپتوکارنسی بر انگیخته است. از این رو افزایش شانس دموکرات‌ها با جایگزینی هریس می‌تواند دست کم در کوتاه مدت باعث افزایش سطح عرضه‌ها در این بازار شود. از سوی دیگر روی کار آمدن یک دولت دموکرات به جای جمهوری‌خواه، تقریباً به معنای بازگشت از سیاست‌های ترامپ در زمینه کاهش مالیات شرکت‌های بزرگ خواهد بود و این موضوع نیز یک سیگنال منفی برای بازار سهام است؛ زیرا این حزب عموماً طرفدار افزایش مالیات‌ها است تا بتواند خدمات رفاهی را گسترش دهد.
    
 با توجه به سیاست‌های تورم محور ترامپ، در صورت سرکار آمدن وی، بازار بورس آمریکا، کریپتو و همچنین کامودیتی‌ها به کدام سو خواهند رفت؟
بسیاری از فعالان بازارهای مالی، به تجارت ترامپ خوشبین هستند؛ اما شاید یادآوری این نکات خالی از لطف نباشد. قبل از به قدرت رسیدن ترامپ، ایالات متحده هشت سال از رونق اقتصادی بهره برد اما بلافاصله پس از پیروزی ترامپ در انتخابات سال 2016، بازار سهام به امید اینکه رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه مالیات را کاهش می‌دهد و قوانین تجارت را تسهیل می‌کند؛ شروع به جهش کردند اما در نهایت برخلاف ادعای ترامپ مبنی بر رقم خوردن بهترین شرایط تاریخ بازار سهام، اقتصاد آمریکا شاهد یک رکود سنگین ناشی از جنگ تجاری با چین و پاندمی کروناویروس در سال 2020 شد.
ترامپ که سیاست کاهش مالیات و اعمال تعرفه‌های 60 درصدی بر واردات از چین و 10 درصد عوارض از سایر نقاط جهان را دنبال می‌کند می‌تواند تورم را بالا ببرد و این شرایط به صورت تئوریک می‌تواند به سود بازار کامودیتی، کریپتوکارنسی و سهام باشد اما سرمایه‌گذاران بایستی توجه داشته باشند اگر همزمان با چنین رویکردی شاهد پافشاری بانک مرکزی ایالات متحده جهت تثبیت تورم در محدوده هدف ترسیمی دو درصدی و انفعال بیشتر برای کاهش نرخ بهره باشیم؛ این مهم می‌تواند اثر معکوس داشته باشد و زمینه ساز به صدا درآمدن زنگ خطر رکود اقتصادی و متعاقبا سنتیمنت ریسک گریزی باشد. این موضوع می‌تواند باعث کاهش تقاضا و به پیروی از آن، کاهش قیمت‌ها در بازار سهام و کریپتوکارنسی باشد و سرمایه‌گذاران این بازار را غافلگیر کند. همچنین باید منتظر تقویت طلای جهانی بود و این به منزله یک تناقض بزرگ است.
از منظر رکود و رونق اقتصادی در ادوار تاریخی و طی 24 دوره و ارتباط آن به دو حزب اصلی دموکرات و جمهوری خواه می‌توان به 10 دوره رکودی در زمان جمهوری خواهان در مقابل 2 دوره رکودی در زمان دموکرات‌ها و 7 دوره رونق در زمان جمهوری خواهان در مقابل 5 دوره رونق در دوران دموکرات ها و از نظر میزان بازدهی انباشته بازار سهام در بین رؤسای جمهور آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم به دوره بیل کلینتون با نزدیک به 210 درصد بازدهی و سپس اوباما با 182 درصد از حزب دموکرات با بهترین عملکرد و جورج بوش از حزب جمهوری خواه با 40- درصد که بدترین نمره را در زمینه بازار سهام به خود اختصاص داده است و در دوره ترامپ با برایند بازدهی 43 درصد اشاره کرد.
این مهم نشان می‌دهد؛ علی‌رغم اینکه اکثر مردم گمان می‌کند لیبرال‌دموکرات‌ها به دلیل دولتی‌گرایی، برای اقتصاد و بازار سهام چندان خوب نیستند؛ اما در واقعیت این باور گسترده تا حدودی غیرواقعی است. البته باید خاطر نشان کرد که این گونه روندها گاهی متاثر از چرخه‌های اقتصادی است و صرفا ناشی از تصمیمات و عملکرد روسای جمهور نیست.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها