در انتظار تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان در مجلس هستیم



صبح ساحل-اجتماعی:در آستانه روز خبرنگار آیین گرامیداشت سالروز میلاد امام رضا (ع)، روز محیط‌بان و خبرنگار به همت اداره کل حفاظت از محیط‌زیست هرمزگان با حضور مسئولین این بخش و خبرنگاران هرمزگان در سالن اجتماعات سر محیط‌بانی منطقه حفاظت‌شده گنو برگزار شد.
به گزارش ایسنا،  در ابتدای این مراسم مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان ضمن خیرمقدم به کلیه کارکنان محیط‌زیست هرمزگان و خبرنگاران، اظهار کرد: فرارسیدن روز خبرنگار را به تمامی خبرنگاران و زحمت کشان عرصه اطلاع‌رسانی و خبر استان تبریک می‌گویم و یاد و خاطره شهدای محیط‌بان استان هرمزگان شهیدان محمد دهقانی، پرویز هرمزی و شهید خسرو شکر الهی را گرامی می‌دارم.
مجید وفادار به وظایف و شغل محیط‌بانی و تشکیل یگان حفاظت محیط‌زیست و وظایف آن اشاره کرد و افزود: از جمله اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در جهت حمایت از محیط‌بانان برگزاری دوره آموزشی ویژه محیط‌بانان کل کشور، تبدیل وضعیت بیش از ۵۰۰ محیط‌بان از قراردادی به پیمانی، تصویب سقف سختی کار برای محیط‌بانان، ابلاغ پرداخت حق نوبت‌کاری، پرداخت خسارت‌های وارده به محیط‌بانان دانست.
وی اضافه کرد: همچنین لایحه حمایت از محیط‌بانان با تصویب دولت هم‌اکنون در دستور کار بررسی مجلس شورای اسلامی قرارگرفته است.
وفادار تصریح کرد: با توجه به تفاهم‌نامه امضاشده بین سازمان حفاظت محیط‌زیست، سازمان برنامه بودجه و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح امکانات موردنیاز از جمله خودرو، موتورسیکلت، تجهیزات لازم شامل دوربین‌های فیلم‌برداری و تجهیزات انفرادی در اختیار سازمان حفاظت محیط‌زیست و محیط‌بانی‌ها قرار خواهد گرفت.
وی ادامه داد: در مناطق تحت مدیریت استان به‌طور استاندارد می‌بایست برای هر دو هزار هکتار یک محیط‌بان در نظر گرفته شود که به علت کمبود نیرو هر پانزده هزار هکتار یک محیط‌بان از مناطق تحت مدیریت استان حفاظت می‌کند که اگر بخواهیم زیستگاه‌های آزاد را نیز به آن اضافه کنیم به‌طور حتم این مساحت بیشتر خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان افزود: هفت درصد از مناطق استان هرمزگان کوهستانی است و با توجه به فصل گرما و امکان آتش‌سوزی در این مناطق اطفاء حریق با تشکیل تیم واکنش سریع متشکل از مدیریت بحران، یگان حفاظت منابع طبیعی یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان، هلال‌احمر و هیئت کوهنوردی و جوامع محلی و نیروهای نظامی انجام مانورهایی صحت اطفاء حریق در مناطق با همکاری نهادها انجام‌شده است از دیگر اقدامات پایش مناطق و سرکشی آبشخورها و مناطق و زیستگاه‌های حیات‌وحش، پیگیری گزارش‌ها در خصوص مرگ‌ومیر حیات‌وحش و به‌منظور جلوگیری از انتشار بیماری‌های حیات‌وحش و نمونه‌برداری با همکاری ادارات دامپزشکی است.
وی عنوان کرد: در سال 2016 بالغ‌بر 200 نفر از حافظان طبیعت برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط‌زیست جهان جان خود را ازدست‌داده‌اند.
وفادار ابراز کرد: در کشور ما تاکنون 119 محیط‌بان در حفاظت از حریم مقدس طبیعت و تنوع زیستی این سرزمین جان خود را ازدست‌داده‌اند که در استان هرمزگان تاکنون سه شهید (خسرو شکر الهی، محمد دهقانی، پرویز هرمزی) در حفاظت از محیط‌زیست هرمزگان به درجه والای شهادت رسیده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: بنده و همکارانم علی‌رغم برخی از مشکلات و کمبودها تا پای جان از عرصه طبیعی استان هرمزگان حفاظت می‌کنیم و از هیچ تلاشی در این مسیر پرمشقت و عظیم دست نخواهیم کشید.
گفتنی است در ادامه این مراسم فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست هرمزگان به ارائه عملکرد چهارساله یگان حفاظت محیط‌زیست هرمزگان پرداخت، مسئولین سمن‌های زیست‌محیطی به گزارش عملکرد خود پرداختند و کارگاه آموزشی معرفی گونه‌های شاخص هرمزگان برگزار شد که به شرکت‌کنندگان در دوره گواهی حضور اعطا شد و از تعدای از محیط بانان تقدیر به عمل آمد.
همچنین در پایان این مراسم خبرنگاران و محیط‌بانان هرمزگانی ضمن بازدید از منطقه حفاظت‌شده گنو با یکدیگر به مسابقه طناب‌کشی پرداختند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها