آخرین وضعیت از برسی لایحه حجاب و اعتبارنامه نمایندگان در شورای نگهبان



سخنگوی شورای نگهبان گفت: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری به تایید این شورا رسید و لایحه عفاف و حجاب در نوبت بررسی شورا قرار دارد.

    

به گزارش صبح ساحل به نقل از ایمنا، هادی طحان نظیف صبح امروز _شنبه دوازدهم خرداد _ در نشستی خبری با حضور رسانه‌های داخلی به ارائه گزارشی از آخرین طرح‌ها و لوایح مورد بررسی در شورای نگهبان پرداخت و اظهار کرد:

طرح اصلاح مواد ۱۹ و ۲۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: همچنین بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور که مربوط به جداول است از دیگر مصوبات مجلس است که توسط شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و به تایید شورای نگهبان رسید.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: لایحه موافقتنامه همکاری در حوزه امنیت و اطلاعات با فدراسیون روسیه و همچنین لایحه موافقتنامه همکاری‌های امنیتی انتظامی بین ایران و قرقیزستان به تأیید شورای نگهبان رسید. طرح اصلاح ماده ۱۰۴ قانون مجازات اسلامی که درباره جرایم قابل گذشت و غیر قابل گذشت بود، پس از اصلاحات، خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد و جهت اجرا، مراحل ابلاغ را طی خواهد کرد.

طحان نظیف عنوان کرد: بررسی طرح استفساریه ماده ۳۲ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از دیگر مواردی است که در شورای نگهبان مورد رسیدگی قرار گرفت که زمان لازم‌الاجرا دانستن این مصوبه مورد ایراد قرار گرفت و خلاف اصل ۷۳ تشخیص داده شد. همچنین طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی نیز با وجود اصلاحات مجلس هنوز ایراداتی دارد که به مجلس بازگردانده شد.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره فرآیند بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری و زمان آغاز تبلیغات گفت: زمان قانونی شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت‌ها ۵ روز است و امکان تمدید آن به مدت ۵ روز دیگر نیز پیش‌بینی نشده است که از ۵ روز اول حتماً استفاده خواهیم کرد و در تلاشیم که از همه ۵ روز دوم استفاده نکنیم. طبیعتاً بعد از بررسی صلاحیت‌ها و اعلام نتایج، زمان تبلیغات انتخاباتی تا ۲۴ ساعت قبل از روز انتخابات ادامه خواهد داشت.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری انتخابات الکترونیک در روز ۸ تیر تاکید کرد: با توجه به شرایط پیش آمده و با توجه به اینکه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات نداریم و باید دستگاه‌ها و امکانات این نوع انتخابات آماده سازی شود، تاکنون جلساتی با وزارت کشور داشتیم و این جلسات ادامه دارد به محض رسیدن به نتیجه در این زمینه اطلاع رسانی خواهیم کرد.

طحان نظیف در پاسخ به پرسشی درباره مصوبه مجلس در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان گفت: چون این موضوع در لایحه برنامه هفتم آمده بود، در شورای نگهبان در این باره ابهام و اشکالی نداشتیم اما لایحه برنامه هفتم بخاطر برخی از مواد دیگر با اصرار مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده و در جلسه اخیر مجمع برخی از این موارد حل و فصل شده و برخی همچنان باقیست و طبیعتاً به محض ابلاغ این لایحه، از ابتدای سال لازم‌الاجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره معیار شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: معیارهای شورای نگهبان معیارهایی است که در قانون اساسی آمده است. همچنین مصوبه شورای نگهبان در خصوص تشخیص رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر هم در ثبت‌نام و هم در بررسی صلاحیت‌ها مبنای عمل خواهد بود. ما در همه دوره‌ها تنوع سلایق را داشتیم و رییس جمهور منتخب با رای و اراده و انتخاب مردم همواره از میان جریانات سیاسی مختلف وجود است و ان‌شاءالله در دوره پیش رو نیز به همین صورت خواهد بود.

عضو حقوقدان شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت لایحه عفاف و حجاب تاکید کرد: درباره این لایحه در مراحل قبل هم ما به عنوان شورای نگهبان ایراد داشتیم و هم هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص ایراداتی را داشتند که اخیراً هیئت عالی اعلام کرده که ایرادات برطرف شده است و این موضوع در نوبت رسیدگی در شورای نگهبان قرار دارد.

طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه برخی شورای نگهبان را مقصر کاهش مشارکت می‌دانند آیا شورای نگهبان برنامه‌ای برای افزایش میزان مشارکت دارد؟ تاکید کرد: متاسفانه برخی از سیاسیون از این حرف‌ها می‌زنند اما این حرف‌ها هیچ گاه مبنای علمی و کارشناسی دقیقی نداشته است. موضوع مشارکت حتماً برای شورای نگهبان مهم است و همواره شورای نگهبان برای افزایش مشارکت تلاش کرده است.

وی ادامه داد: در مسأله مشارکت باید همه عوامل را مورد نظر داشت؛ قطعاً شورای نگهبان به سهم خود توجه دارد اما مسأله اصلی برای مردم عمل به وعده‌ها، وضعیت کشور و حل مسائل اقتصادی و معیشتی است. رسانه‌ها در چنین شرایطی وظیفه دارند که ایجاد امید و شور و نشاط انتخاباتی را در دستور کار قرار دهند و از صحبتهای ناامید کننده پرهیز کنند. هیچ تغییر و بهبودی جز از مسیر صندوق رای رخ نخواهد داد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره‌ی وضعیت طرح ساماندهی کارکنان دولت گفت: در مراحل قبل اشکالات و ابهاماتی داشتیم ولی در آخرین مصوبه‌ای که دریافت کردیم هیچ مشکل و ابهامی نداریم و هیات عالی نظارت مجمع اشکالاتی را وارد کرد که اخیراً مجلس یازدهم بر مصوبه خود اصرار کرد و این مصوبه برای رسیدگی به مجمع ارجاع شد.

طحان نظیف در پاسخ به پرسش دیگری درباره جلسه رسیدگی به اعتبارنامه منتخبان مجلس از جمله غلامرضا تاجگردون گفت: شورای نگهبان نظر خود را هنگام بررسی صلاحیت‌ها اعلام کرده و مسئولیت بررسی اعتبارنامه‌ها با نمایندگان مجلس است؛ در حدی که اطلاع دارم بصورت کتبی چیزی در این زمینه استعلام نشده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره علت مخالفت شورای نگهبان با ثبت‌نام الکترونیکی از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری گفت: با مبنا قرار گرفتن مصوبه سال ۱۳۹۶ و ۱۴۰۰ شورای نگهبان صحنه‌هایی که در گذشته شاهد بودیم را در این دوره شاهد نیستیم؛ نتیجه این موضوع این شده است که از افرادی که شرایط شکلی را ندارد اصلاً ثبت‌نام به عمل نمی‌آید. بر اساس قانون، ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری باید حضوری انجام شود و شورای نگهبان با پیشنهاد وزارت کشور در خصوص دریافت الکترونیکی مدارک از داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری مخالفتی نداشت اما در نهایت جمع‌بندی خود عزیزان وزارت کشور این بود که دریافت مدارک را نیز بصورت حضوری انجام دهند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره محل تولد کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: مبنای ما اصل ۱۱۵ قانون اساسی و ماده ۳۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری است؛ در قانون ایرانی‌الاصل بودن و تابعیت ایرانی اشاره شده است و طبیعتاً هر کسی این دو شرط را داشته باشد می‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی کند.

طحان نظیف در پاسخ به این پرسش که آیا همزمان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری برای تعیین جایگزین نمایندگان شهید این مجلس برگزار خواهد شد، عنوان کرد: این موضوع را در شورای نگهبان هم مورد بررسی قرار دادیم و با توجه به اینکه انتخابات خبرگان شرایطی از جمله برگزاری آزمون را دارد، با بررسی‌های پیش‌رو چنین انتخاباتی نخواهیم داشت.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها