سرفصل جدید قاچاق سوخت در هرمزگان

اینبار کانتینربرها وارد میدان شدند



صبح ساحل ، حوادث - تفاوت فاحش قیمت حامل های انرژی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و دندان تیز منفعت طلبان موجب شده تا قاچاق سوخت وارد فصل جدیدی شود و اینبار کانتینربرها وارد میدان شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی هرمز؛پدیده قاچاق با تبادلات زیرزمینی مهم ترین تهدید برای اقتصاد جوامع بشمار می روند که لایه های مختلف اجتماعی از تولید کننده تا مصرف کننده نهایی را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

سال هاست که زوایای مختلف قاچاق و تجارت زیر زمینی بر پیکره کشور نمایان شده و به پشتوانه این تجارت کثیف بخش های مختلف،خرد و کلان متحمل بیشترین آسیب ها و غیرقابل پیش بینی ترین گزندها بوده اند.

با وجود تاکیدات مکرر رهبر انقلاب و برخورد دستگاههای نظامی و قضایی، قاچاق افسار گسیخته به شکل های مختلفی بروز پیدا می کند که در این میان قاچاق سوخت را می توان تهدیدی جدی برای کشور به شمار آورد.

استان هرمزگان با برخورداری از بندرگاهها و اسکله های تجاری فراوان از دیرباز کانون توجه سودجویان بوده که به واسطه تفاوت فاحش قیمت حامل های انرژی با کشورهای حاشیه خلیج فارس دندان های تیز منفعت طلبان بر تن رنجور این استان مرزی فروکرده تا هرمزگان به بهشت قاچاقچیان تبدیل شده است.

 هرمزگان بهشت قاچاقچیان سوخت

سال هاست که پدیده قاچاق سوخت به صورت سازمان یافته در کشور جریان دارد که به صورت فروش بشکه ای توسط خودروهای قاچاق سوخت و یا لوله گذاری های گسترده در نوار ساحلی دیده می شود .

تفاوت دو ویا سه برابری قیمت سوخت در کشور با آنسوی آب ها و یک حساب سرانگشتی از سود سرشار از این تجارت سیاه برای قاچاقچیان موجب شده تا وجود تمامی اقدامات پیشگیرانه و برخوردهای قضایی اصرار بر این زمینه قاچاق ادامه داشته باشد.

سوخت های قاچاق با انواع خودروهای سواری و باربری نظیر پژو ، سمند ، پارس ، زانتیا، وانت و نیسان حمل می شد که کیسه های برزتی را به شکل مشک در خودروها جاساز می کردند و یا با لوله کشی از برخی از منازل تا ساحل، سوخت های جمع آوری شده از سراسر کشور روانه لنج ها می شد تا در نهایت به واسطه اصلی بر روی آب های مرزی می رساندند.

رونق اقتصاد سوختی و رکب زدن قاچاقچیان به یکدیگر موجب شده تا طرف مقابل با دستگاههای دقیق سنجش میزان خلوص سوخت بر سر قرار حاضر شوند که در صورت نمایش ناخالصی معامله فسخ شود.

افزایش قیمت بنزین در کشور با دوره افول قاچاق سوخت در هرمزگان همراه شد بدین معنا که از خودروهای حامل سوخت قاچاق کاسته شد و دیگر رغبتی برای این زمینه پراسترس وجود نداشت اما از ماهها اخیر قاچاق وارد فاز جدیدی شد از این رو شناورها و کشتی ها نقش اصلی را ایفا می کنند.

 کشف ۱۳ دستگاه کانتینر حامل نفت سفیدقاچاق

اخبار حکایت از آمار بالای کشف سوخت های قاچاق از شناورها دارد که نشانگر اهتمام جدی سوداگران در کار خود است اما کشف کانتینری سوخت قاچاق در هرمزگان سرفصل جدیدی را در این زمینه آغاز کرده است.

در تازه ترین گزارش ها، جانشین فرمانده انتظامی استان از توقیف ۱۳ دستگاه کانتینر حامل نفت سفید قاچاق به میزان ۲۳۰ هزار لیتر خبر داد.

عباسعلی بهدانی فرد گفت: ماموران اداره مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی با انجام اقدامات فنی و اطلاعات متوجه شدند افرادی با بارگیری محموله های نفتی از استان های دیگر درصدد هستند آنها را به بندرعباس انتقال داده و سپس با اظهار خلاف واقع و اسناد جعلی، از طریق گمرک شهید رجایی به خارج کشور منتقل کنند.

جانشین فرمانده انتظامی استان هرمزگان افزود: ماموران در قالب چند تیم، به صورت پوششی مسیرهای عبور محموله تا گمرک شهید رجایی را کنترل کردند که نهایتا مشخص شد ۱۳دستگاه کانتینر بدون قبض باسکول، وارد محوطه بارگیری شده که طی هماهنگی های انجام شده با مقام قضائی، ماموران محموله های مذکور را توقیف کردند.

وی تصریح کرد: رانندگان با ارائه بارنامه حمل و نقل با عنوان بشکه مواد و روغن موتور، قصد گمراه کردن ماموران را داشتند که در بررسی فیزیکی صورت گرفته، مشخص شد محموله های توقیفی حاوی نفت سفید است که در این رابطه، ۲۳۰ هزار لیتر نفت سفید قاچاق کشف شد.

کارشناسان ارزش این محموله را ۱۲ میلیارد ریال برآورد کردند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها