فین، نگین سبز هرمزگان

لذت تجربه نخلگردی در منحصر به فردترین باغ شهر تاریخی



صبح ساحل ، هنری - فین هرمزگان یکی از زیباترین جلوه های شهرنشینی در میان باغ های انبوه و نخلستان ها می باشد که به صراحت گفتار تنها نمونه باغ شهر کشور می باشد.

قرار گرفتن در جوار آب های گرم و آرام خلیج فارس و ورود انتهای رشته کوه زاگرس در قسمت شمالی هرمزگان موجب شده تا این استان جنوبی تنوع گسترده ی از اقلیم جغرافیایی، آب و هوایی را در خود جای دهد از این رو با وجود گرمای طاقت فرسا و طولانی جنوب، بخش های مختلفی از استان در فصول مختلف سال شرایطی متفاوت با سایر نقاط هرمزگان را تجربه می کنند.

هرمزگان را می توان استانی چهار فصل دانست و در حالی که بخش های از منطقه در اوج گرمای تابستان فرو رفته اند مناطقی دیگر از استان آب و هوایی بهاری و یا لطافت تابستانی را تجربه می کنند که شاید در نگاه اول برای مخاطب غیرقابل باور باشد اما تنوع بالا و تولید محصولات گرمسیری و سردسیری در بخش های مختلف هرمزگان گواه این مدعاست.

برخی از نقاط هرمزگان در کنار چشم اندازهای طبیعی و نخلستان های سربه فلک کشیده خود جلوه هایی منحصر به فرد از جوامع بشری به نمایش گذاشته اند که در کشور همتایی ندارد و مختص به همان منطقه است.

باغ شهر فین هرمزگان یکی از زیباترین جلوه های شهرنشینی در میان باغ های انبوه و نخلستان ها می باشد که به صراحت گفتار تنها نمونه باغ شهر کشور می باشد چرا که علاوه بر منازل و خانه های روستایی ، ساختمان های اداری و عمومی نیز میان انبوهی از درختان نخل واقع شده که جلوه منحصر به فردی را خلق کرده است.

قرار گرفتن فین میان دیوارۀ کوهستانی و فاصله با دریا موجب شده تا با آب و هوای گرم و خشک تا به یکی از گرمترین مناطق استان هرمزگان در فصل تابستان مبدل شود از سوی دیگر  وجود چشمه‌های آب شرب و قنات های قدیمی، منطقه فین سرسبزتر از سایر نقاط بندرعباس شود همچنین گونه‌های متعدد نخل و درختان بلند و کهنسال خرمای در این منطقه، گوشه و کنار شهر فین را به نخلستان انبوهی تبدیل کرده که چشم هربیننده ای را به خود خیره می کند.

فین با جمعیت ۱۷هزار نفری در فاصله ۹۵ کیلومتری و در قسمت شمال غربی و در جاده بندرعباس – حاجی آباد واقع شده و کوه باز با ارتفاع دو هزارو ۴۴۹ متر مرتفع ترین قله در محدوده فین می باشد؛ کوران ، سرزه، گیشان (خوشنگان)، کُهتَک و تیزَج، باغستان، تربویه، کَهن بالا (کهن به معنی قنات)، دُم تنگ، دشت، پشت تنگ، جونگان، مزرعۀ رضوان، فورخورج، کووه، لاور مورو، هرمودر و رضوان از جمله روستاهای فین به شمار می روند که مناطقی همچون فین، مارم، تیربوئیه، پشتنگ، کهتک، باغستان، گهره و قطب آباد کانون های جوامع شهری به شمار می روند.

بنا به آخرین آمارها دهستانهای فین و گُهره بالغ بر نود و یک روستا را در خود جای داده که روستای رضوان، روستای فین، روستای مارو به ترتیب پرجمعیت ترین روستاهای فین به شمار می روند همچنین روستاهای کم‌گرمه، غایب، دوستانق، گلدنو، لومائی و مزرعۀ حاجی گردون کمترین جمعیت را دارا می‌باشند و روستاهای درمغ، دازان، خورخورست و برکه شیخ نیز خالی از سکنه می‌باشند.

حسین هاشمی تختی، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به ظرفیت ها و شرایط طبیعی، تاریخی، فرهنگی و نیروی انسانی شهر فین، اظهار کرد: شهر فین به رغم تمامی ظرفیت ها، کماکان دچار نارسایی ها و کمبودهایی است که همه باید دست به دست هم دهیم و مشکلات را رفع و رونق دوباره را به این منطقه تاریخی برگردانیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس به قدمت استقرار بخشداری در فین اشاره کرد و گفت: بسیاری از مراکز بخش ها با عمر و قدمت یک دهم بخشداری فین، به شهرستان ارتقا یافته اند که جا دارد برای رفع چالش های موجود بر سر راه شهرستان شدن طبق شاخص های مورد نیاز حرکت کنیم.

هاشمی تختی با بیان اینکه کاهش جمعیت و رونق این منطقه یکی از چالش ها و اشکالات اساسی بر سر راه شهرستان شدن فین است، ادامه داد: می توان با رونق گردشگری و توسعه محورهای مواصلاتی منتهی فین، به مرکز استان و شهرستان لار فارس، امید به آینده و جمعیت را در فین افزایش و مانع از کاهش جمعیت آن شد.

وی به قابلیت های باغ شهر فین در حوزه اکوتوریسم پرداخت و افزود: باغ و استخر، بام فین، قلعه فین، چربه ماروم و ده ها جاذبه طبیعی و تاریخی در بخش فین در کنار فرهنگ غنی و مهمان نوازی مردمان این منطقه و صنایع دستی پویا و زنده، می تواند به عنوان محورهای گردشگری قرار گیرد که جا دارد بر روی آن تمرکز لازم را صورت دهیم.

نماینده حوزه انتخابیه بندرعباس تصریح کرد: باغ شهر فین و ماروم شرایط خوبی برای ایجاد مجتمع ها و واحدهای بومگردی دارند که می تواند علاوه بر تقویت اقتصاد محلی و ایجاد اشتغال؛ فرهنگ، تاریخ و صنایع دستی فین را نیز به سایر مناطق ایران معرفی کند.

هاشمی تختی خاطر نشان کرد: رایزنی های لازم با مجموعه راه آهن کشور و استان را برای بهره مندی و کاربردی شدن ایستگاه راه آهن فین در خدمت اقتصاد و حمل و نقل بخش نیز صورت گرفته که در آینده اخبار خوبی از این مبحث خواهیم داشت./هرمز

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها