یک مسوول در مركزتحقیقات وآموزش كشاورزی ومنابع طبیعی استان خبرداد:

صدور گواهی تولید 6نمونه بذرگندم درهرمزگان



مسئول واحد ثبت و گواهی بذرونهال مرکز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان از صدور گواهی تولید 6 نمونه بذر گندم در این مرکز خبر داد.

 

به گزارش صبح ساحل، مریم یكتن خدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: 6 نمونه بذر گندم شامل سیروان، مهرگان، چمران ٢، برات، سحر و ستاره در هرمزگان تولید می‌شود که سال گذشته برای این تعداد بذر، گواهی صادر شد.
وی، سطح کاشت مزارع تولید بذر در استان هرمزگان را حدود 13000 هکتار اعلام کرد و افزود: در این پژوهش وضعیت آلودگی مزارع تولید بذر گندم در استان به تفکیک موردبررسی قرار می‌گیرد. بنا به اظهار یكتن خدایی، کل بذر گندم موردنیاز کشور در طبقه گواهی‌شده حدود 000،000. 1 تن برآورد می‌شود که از این میزان حدود 40% آن در قالب بذر گواهی‌شده برنامه‌ریزی و تولید می‌شود.
مسئول واحد ثبت و گواهی بذرونهال مرکز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان اضافه کرد: تولید بذر به‌عنوان نخستین نهاده مصرفی، نقش غیرقابل‌انکاری در انتقال صفات ژنتیکی و افزایش کیفی و کمی محصول دارد.
وی ادامه داد: بذرها اندام‌های گیاهی مستقلی هستند كه امکان تداوم نسل گیاه را فراهم می‌کنند. بذر نیز مانند سایر نهاده‌های کشاورزی باید مجموعه‌ای از ویژگی‌های کیفی که در استانداردهای ملی بذر مشخص‌شده است را داشته باشد. به گفته یکتن خدایی، بذر استاندارد در چارچوب نظام گواهی بذر تولید و عرضه می‌شود. نظام گواهی بذر مجموعه‌ای از رویه‌ها و مقررات هستند که به حفظ اصالت و خلوص ژنتیکی و فیزیکی بذر رقم زراعی خاص کمک می‌کنند. مهم‌ترین شاخص برای حفاظت یک رقم حفظ خلوص ژنتیکی بذر تولیدشده است.
محقق واحد ثبت و گواهی بذر مركز تحقیقات و آموزش كشاورزی تصریح كرد: یکی از موارد ضروری به‌منظور تحقق و دستیابی به بذر باکیفیت مطلوب به میزان موردنیاز، رعایت کامل نکات علمی و فنی و نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجرای کلیه مراحل کنترل کیفی می‌باشد.
وی افزود. تکثیر بذر طبقه مادری و گواهی‌شده به دلیل نیاز به سطح وسیع توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.
یكتن خدایی گفت: شرکت‌های تولیدکننده بذر باید دارای امکانات اولیه برای تولید بذر که موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال تعیین نموده را برای دریافت مجوز تولید دارا باشند.
وی اضافه كرد: امکانات و دانش فنی شرکت‌های تولیدکننده بذر توسط کارشناسان موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال بررسی‌شده، نظر قطعی را اعلام می‌دارند. گفتنی است، مرکز تحقیقات و آموزش كشاورزی و منابع طبیعی استان هرمزگان دارای 6 بخش و٢ واحد تحقیقاتی است. دو ایستگاه تحقیقاتی دارد. در میناب بر روی میوه‌های گرمسیری و در حاجی‌آباد بر روی نخیلات و مركبات پروژه‌های تحقیقاتی انجام می‌شود. یك مركز آموزشی در حاجی‌آباد كه آموزش دانش آموزان مقطع تحصیلی دبیرستان را بر عهده دارد. دو پایگاه تحقیقاتی در سرخون و سرچاهان در زمینه آبخواندازی و آبخیزداری فعالیت دارند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها