پیشکسوت فوتبال هرمزگان:

در مربیگری آن قدر زشتی دیدم که دوره های آن را دنبال نکردم



الفبای فوتبال را با تیم بانک ملی و زیر نظر استاد محمد امین چرخنده فرا گرفت.‌ به طور رسمی در تیم های بانک ملی ، امید اوزی ها، نخل، آزادی (تربیت) ، مسعود و در مقطعی هم به عنوان یار کمکی در تیم پاریش بستانو و تیم جوانان میناب بازی کرده است.
سه دوره قهرمانی با تیم آزادی ، قهرمانی با تیم هما کشور در مسابقات شرکت های هوایی جهان در مالزی و چند آقای گلی لیگ برتر  استان و آقای گلی در مسابقات شرکت های هوایی جهان از بهترین افتخارات ورزشی ایشان می باشد.گفت و گوی اختصاصی صبح ساحل را با این پیشکسوت فوتبال هرمزگان با هم می خوانیم.
  
 لطفا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.
مهدی عماری ، متولد نهم دی ماه ۱۳۴۹ خرمشهر، اصالتا رودانی هستم  و دارای مدرک کارشناسی مدیریت و کارمند هواپیمایی هما ، متاهل ، دارای دو فرزند به نام های رسول و علی که هر دو ورزشکار هستند.
   
 دوران ورزشی شما چگونه آغاز شد؟
از زمین های خاکی محله  ۲۲بهمن شهر بندرعباس به صورت فوتبال محللات
   
 الفبای فوتبال را در کدام تیم و با چه مربی آموختید؟
در تیم بانک ملی و زیر نظر استاد محمد امین چرخنده
  
 از فوتبال مدارس و افتخاراتی که در آن کسب کرده اید بگویید؟
در سال ۶۶- ۶۷ با تیم دبیرستان شهید دقت قهرمان مدارس بندرعباس شدم.
  
 در چه تیم هایی بازی کرده اید؟
به طور رسمی در تیم های بانک ملی ، امید اوزی ها، نخل، آزادی (تربیت) ، مسعود و در مقطعی هم به عنوان یار کمکی در تیم پاریش بستانو و تیم جوانان میناب بازی کرده ام.
   
 اوج فوتبال شما با کدام تیم و در زمان چه بازیکنانی بود؟
دوران خوب فوتبال من با تیم های نخل و آزادی بود که  بیشترین افتخاراتم  در این دو تیم کسب کردم.‌ 
البته در تیم منتخب هواپیمایی هما کشور هم دوران درخشانی داشتم. در تیم نخل در کنار بازیکنان بزرگی چون محمد گلکار، مرحوم مجید مذنبی، و معماریان،  در تیم آزادی با بازیکنان بزرگی چون حسن رامشگر، نوید قنواتی،  سیامک پاژنگ ،  منصور اسکندری و عقیل پوررنگ هم بازی بوده ام.
   
 در چه  پستی بازی می کردید؟
من در تمام پست ها بازی کرده ام . دلیل حضورم در تیم های مختلف هم همین چند پسته بودنم بود ،  ولی پست اصلی و تخصصی ام هافبک راست بود.
   
 در کنار چه کسانی راحت تر بازی می کردید؟
در تیم نخل در کنار محمد گلکار و مرحوم مذنبی و در تیم آزادی در کنار نوید قنواتی و حسن رامشگر فوتبال بهتری به نمايش می گذاشتم.
  
 چه افتخاراتی کسب نموده اید؟
مهمترین افتخاراتم قهرمانی در لیگ برتر استان با نخل و سه دوره با تیم آزادی ، قهرمانی با تیم هما کشور در مسابقات شرکت های هوایی جهان در مالزی و چند آقای گلی لیگ برتر  استان و آقای گلی در مسابقات شرکت های هوایی جهان از بهترین افتخارات ورزشی من می باشد.
  
 مربیان شما چه کسانی بوده اند؟
بنده با مربیان واساتید زیادی کار کرده ام که می توانم از محمد امین چرخنده ، اقبالی، چوپانی، حمید فولادوند ،  محمد زراعتکار ، محمد رحیمی ، دبیده و استاد محمد توانایی در تیم هما  یاد کنم و همین جا از تمام این عزیزان تشکر می کنم و دست شان را می بوسم.
   
 از مشکلات فوتبال شهرستان بندرعباس بگوئید؟
متاسفانه مشکلات فوتبال زیاده از مشکلات مدیریتی و مالی بگیرید تا مواردی مثل زمین چمن و امکانات تمرینی.
با توجه به وضعیت اقتصادی استان که سرآمد تمام استان هاست تا کنون آنچنان که باید و شاید از ظرفیت های اقتصادی که داریم برای رفع مشکلات ورزش و فوتبال استان استفاده بهینه نشده است‌ .‌
   
 الگوی فوتبالی شما چه کسانی هستند؟
در هنگامی که بازی می کردم الگوی فوتبالی من عباس سرخاب و حمید فولادوند بودند و الگوی اخلاقی من محمد زراعتکار بودند و خواهند بود.
   
 قشنگ ترین گلی که در دوران بازیگری زدید به کدام تیم و دروازه بان بوده است؟
گل قشنگ زیاد زدم ولی گلی که خیلی به دلم چسبید گل به تیم رودان در لیگ برتر استان روی یک کاشته پشت محوطه و در دقیقه نود بود که باعث شد تیم خودم را از شکست نجات دهم.  دروازبان رودان هم یادم نمی یاد کدوم یکی از دوستان بودند.
   
 بهترین بازی را مقابل کدام تیم انجام داده اید؟
بازی های خوب زیاد داشته ام ، ولی بازی مقابل تیم هواپیمایی ژاپن در مسابقات هواپیمایی جهان خیلی بهم چسبید چون هم گل زدم هم دو تا پاس گل دادم و باعث شد تیم هما به فینال مسابقات برود.
   
 از هم بازی های شما کدام بازیکن به سطح برتر فوتبال کشور رسیده است ؟
مهدی فلامرزی،  عباس سرخاب ، علی غفاری، مجتبی روشنگر و سیامک سرلک بازیکنان هستند که موفق شدند در سطح بالای فوتبال ایران بازی کنند.
   
 در فوتبال به حق خودتان رسیدید؟
تا حدودی بله،  البته در زمان ما فوتبال خلاصه می شد در  تهران و باید خیلی خوب می بودی تا بتوانی به حق خود برسی.
   
 صمیمی ترین دوست فوتبالی خود را نام ببرید؟
حسن رامشگر و علی نجم الدینی که با هم رابطه خانوادگی هم داریم .
   
 قشنگ ترین خاطره ورزشی شما؟
قهرمانی در مسابقات جهانی با تیم هما کشور بهترین خاطره ورزشی من می باشد.
   
 تلخ ترین خاطره ورزشی شما؟
اعلام فوت دوست و همبازیم  حمزه میرزائی از تلخ ترین خاطره ورزشی من است.
  
 چه توصیه ای به فوتبالیست های جوان دارید؟
برای موفقیت باید تلاش کرد ، توصیه من به جوانان این است که تلاش خود را دو چندان کنند و برای ارتقاء دانش ورزشی  خود در هر رشته ای خودشان را به روز نمایند.
  
 از فوتبال هرمزگان بگویید آیا در جایگاه خودش قرار دارد؟
متاسفانه خیر ، با این همه صنایع در استان و قطب اقتصادی کشور بودن هیچ سودی نصیب ورزش استان نشده و این مهم برمی گردد به مسئولین غیر بومی که برای این استان دلسوز نیستند و بعد هم به عدم مطالعه گری مدیران ورزشی استان که از این حجم سرمایه های موجود در استان  هیچ بهره ای نمی برند.
   
 تیم مورد علاقه شما در جهان؟
اسپانیا و برزیل
  
 بهترین دروازه بان فوتبال هرمزگان از نگاه شما؟
حسن زرنگار و مجتبی روشنگر
   
 بهترین مربی کنونی ایران؟
یحیی گل محمدی
  
 بهترین مربی دنیا از نظر شما؟
پپ گواردیولا
  
 بهترین فوتبالیست های فعلی هرمزگان را معرفی می کنید؟
بازی های مهرداد آوخ و محمد امین درویشی را دنبال می کنم و آرزوی موفقیت برای آن ها  دارم همچنین  هادی دهقانی از بهترین ها استان هستند. هرچند که این عزیزان ما را به جا نمی آورند.
  
 چرا حضور پیشکسوتان در ورزش کمرنگ شده است؟
متاسفانه در استان ما به پیشکسوتان  کمتر توجه می شود ، در حالی که آن ها کوهی از تجربه هستند که  می توانند به کمک ورزش بیایند.‌
  
 دوست دارید برای ورزش هرمزگان چه خدمتی بکنید که به یادگار بماند؟
عمر انسان تمام سرمایه آدم است و من عمرم  را در زمین های ورزشی گذراندم. دوست دارم تجربیات خودم را در  اختیار جوانان قرار بدهم و به همین دلیل با چند تا از دوستان در صدد تاسیس آکادمی فوتبال بودیم ولی متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی و عدم حمایت از سوی بعضی مسئولین این کار صورت نگرفت.
  
 زیباترین جای هرمزگان از نظر شما؟
استان ما جاهای زیبا کم ندارد و رودان یکی از جاهای زیبای استان است .
  
 اوقات فراغت خود را چگونه سپری می کنید؟
بیشتر با ورزش و مطالعه
     
 از کلاس های مربیگری که رفته اید بگویید؟
بنده مدرک مربیگری C را زیر نظر استاد چرخنده گرفتم ولی در مربیگری  فوتبال آن قدر زشتی دیدم که دوره های بعدي را دنبال نکردم.
    
 برای بازگشت باشگاه های قدیمی به صحنه فوتبال چه پیشنهادی دارید؟
باشگاه های قدیمی متاسفانه به دلیل عدم حمایت های مالی اکثرا یا از بین رفته اند یا فعالیت نمی کنند.
در حال حاضر باشگاه خورشید با همت پیشکسوتانش فعال است ولی شما اثری از باشگاه های مثل ابومسلم ، سینگو، موج ، ۶۰۰ دستگاه و استقلال نمی بینید.
باشگاه ها قدیمی برای احیای دوباره نیاز به حمایت های مالی و مدیریتی دارند . در حال حاضر مثل گذشته خیلی  افراد دلسوز در راس باشگاه قرار ندارند.
       
 خانواده هم اهل ورزشی هستند؟
بله ، رسول پسر بزرگم فوتبالیست است که متاسفانه دو سال پیش رباط زانوش پاره شد ولی در حال حاضر بهتر شده و علی پسر کوچکترم در رشته بدنسازی فعالیت می کند‌.
      
 کمی از مشکلات فوتبال ایران بگویید؟
صحبت در خصوص مشکلات فوتبال کشور زیاد است.  اول این که فوتبال بیشتر سیاسی شده و افراد غیر فوتبالی برای فوتبال تصمیم می گیرند . اکثر مدیران تیم ها فوتبالی نیستند ، رانت خواری ، روابط به جای ضوابط در فوتبال حاکم شده است و مسائل دیگر که از حوصله این مصاحبه خارج می باشد.
    
 برای این که هرمزگان حداقل یک تیم در لیگ یک کشور داسته باشد چه راهکاری دارید؟
توجه به فوتبال پایه به نظر بنده تنها راه این مسئله است و تا زمانی که ما به این مهم توجه نکنیم هم سرمایه های انسانی و هم سرمایه های مالی خودمان را از دست می دهیم.  اگر استعداد یابی خوبی داشته باشیم  یقینا در ۱۰ سال یا حتی زودتر می توانيم یک تیم در سطح اول فوتبال کشور داشته باشیم و با این کار می توانيم یک  پشتوانه فوتبالی برای سال های بعد داشته باشیم.
کاری که استان های دیگر انجام دادند و موفق شدند. 
به عنوان نمونه کرمان که در حال حاضر جایگاه خوبی در فوتبال کشور با بازیکنان خودش پیدا کرده است.
      
 وحرف آخر...
در پایان جا دارد از ارسطو جهانداری به عنوان کسی که در دوران تصدی ایشان در فوتبال هرمزگان کارهای زیادی صورت گرفت تشکر کنم و آرزوی سلامتی برای ایشان دارم. از روزنامه صبح ساحل که این فرصت را در اختیار من گذاشت تشکر می کنم و از این روزنامه توقع دارم که بیشتر مشکلات ورزش استان را مطرح کنید و مسوولانی را که دغدغه ورزش ندارند به چالش بکشانید و آن ها را مجبور کنید یا به وظیفه خود خوب عمل کنند یا از پست و مقامی که دارند  کناره گیری کنند. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها