مرد جوانی به طور غیرقانونی اقدام به تبلیغ و فروش دارو در اینستاگرام می کرد

دستگیری فروشنده داروی غیرمجاز مجازی در بندرعباس



مرد جوانی در بندرعباس که  به تبلیغ و فروش داروی غیرمجاز در فضای مجازی می پرداخت دستگیر شد.
   
   
به گزارش صبح ساحل،  این مرد 30 ساله  یک سالی بود  که صفحه‌ای دراینستاگرام  برای  شناساندن و  فروش انواع داروها شامل مکمل غذایی، پودرهای بدن‌سازی و...تشکیل داده  و از این طریق پول خوبی به جیب زده بود. تا اینکه پیج این کاربر  توسط پلیس فتا رصد شد. رئیس پلیس فتا استان هرمزگان  در این رابطه بابیان اینکه در راستای تأمین امنیت در فضای مجازی یک صفحه اینستاگرام که اقدام به فروش انواع داروی غیرمجاز می‌نمود ، مشاهده شد گفت: کارشناسان پلیس فتا تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند که با توجه به مستندات به‌دست‌آمده و اقدامات تخصصی صورت گرفته، متهم شناسایی و پس از هماهنگی با مرجع قضائی دستگیر و به پلیس فتا انتقال داده شد. سرهنگ احسان بهمنی تأکید کرد:پلیس فتا با رصد‌های مستمر و شبانه‌روزی خود در فضای مجازی ،باکسانی که سلامت مردم را بازیچه اهداف شوم خود قرار می‌دهند، مقتدرانه و مطابق قانون برخورد خواهد کرد. این مقام مسئول ضمن تأکید بر اینکه خریدوفروش محصولات دارویی در فضای‌ مجازی ممنوع است به شهروندان توصیه کرد: با توجه به اینکه امکان ارائه داروهای تقلبی و تاریخ گذشته در فضای مجازی متصور است، بهتر است هرگونه دارو از داروخانه‌ها یا مراکز بهداشت تهیه و خریداری شود.وی از شهروندان خواست: در صورت بروز مشکل و مواجهه با جرائم رایانه‌ای می‌توانند با مراجعه حضوری به پلیس فتا و یا با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس 
www.cyberpolice.ir و یا با شماره‌ گیری 096380 مرکز امـداد و فوریت‌های سایبـری از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان این پلیس در جهت رفع مشکلات احتمالی خود اقدام کنند.
   
 فروش مکمل ها و یا فرآورده های آرایشی و بهداشتی منوط به اخذ مجوز
بر اساس  ماده ۳ قانون مربوط به مقررات امور پزشکی و دارو و مواد خوراکی و آشامیدنی و قانون ممنوعیت تبلیغات و معرفی محصولات و خدمات غیرمجاز و آسیب‌رسان به‌سلامت در رسانه‌های ارتباط‌جمعی داخلی و بین‌المللی و فضاهای مجازی، هرگونه عرضه دارو، محصولات درمانی و بهداشتی و تجهیزات پزشکی بدون مجوز قانونی در فضای مجازی جرم است و پیگرد قضایی دارد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان فروش و عرضه بدون مجوز دارو، محصولات بهداشتی و تجهیزات پزشکی در فضای مجازی را که جنبه درمانی داشته باشد، مداخله در امور پزشکی خواند.
دکتر فاطمه نوروزیان تأکید کرد: فروش کلیه محصولات دارویی در فضای مجازی حتی در صورت مجاز بودن محصول نیز خلاف قانون بوده و فروش مکمل‌های غذایی نیز صرفاً برای داروخانه‌ها و با داشتن مجوز سایت مذکور از سازمان غذا و دارو بلامانع است.
وی  این را خاطرنشان ساخت که  فروش اقلام سلامت‌محور غیر دارویی مثل مکمل‌ها و یا فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی منوط به اخذ مجوز برای فروش اینترنتی است، البته پروسه اخذ مجوز این مورد هم خیلی پیچیده هست ،حداقل چند تا داروخانه‌ای در استان برای این موضوع اقدام کرده‌اند ولی  هیچ‌کدام موفق به اخذ مجوز نشده‌اند.دکتر نوروزیان بابیان اینکه افراد برای تهیه دارو باید به مراکز مجاز یعنی داروخانه‌ها مراجعه کنند گفت:  چراکه افراد سودجو با تبلیغ و فروش محصولات دارویی در فضای مجازی اقدام به کلاه‌برداری از شهروندان می‌نمایند علاوه بر آن ممکن است داروهایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد تاریخ‌مصرف گذشته یا غیرمجاز و تقلبی باشد و نیز به دلیل عدم نگهداری در شرایط لازم فاسد شده باشند. به همین دلیل لازم است که دارو از داروخانه و زیر نظر پزشک و داروساز تهیه و مصرف شود. بنابراین فروش هرگونه داروی مجاز و غیرمجاز در فضای مجازی به علت مقوله مهم دارو و سلامت افراد ممنوع و غیرقانونی می‌باشد.
دکتر نوروزیان  ادامه داد: برخی اقلام دارویی پرمصرف و پرطرفدار مانند: داروهای کاهش‌دهنده و افزایش‌دهنده وزن،دارو و اقلام آرایشی مؤثر در زیبایی و رشد مو، پودرهای بدن‌سازی به دلیل درخواست بالای آن در بین عموم مردم، محبوبیت بیشتری دارند و توسط افراد فاقد صلاحیت و به‌صورت قاچاق به فروش می‌رسند و بدون پشتوانه علمی به مخاطبان تبلیغ می‌شود. گرچه مصرف آن‌ها عوارض جانبی و مخرب بر اندام‌های مختلف بدن بر جا می‌گذارد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تأکید بر اینکه اگر محرز شود که داروخانه‌ای فروش اینترنتی دارو انجام داده، این کارش تخلف محسوب می‌شود و مطابق ضوابط با داروخانه مذکور برخورد می‌شود. نوروزیان عنوان کرد: پایش هایی در اینستاگرام، واتساپ و سایر صفحات فضای مجازی انجام‌شده که افرادی و یا داروخانه‌هایی  اقدام به انتشار آگهی فروش محصولات بهداشتی، پزشکی و درمانی می‌کردند شناسایی و برای آن‌ها پرونده قضایی تشکیل شد. دکتر نوروزیان این را گفت که اگر این تخلفات از ناحیه  داروخانه‌ای  بوده ، خود دانشگاه علوم پزشکی استان از طریق کمیسیون ماده 20 به پرونده ورود کرده و اگر از سوی شخص و یا شرکت غیر از داروخانه بوده  به پلیس فتا معرفی  شدند.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها