مستاجران حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان وام ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند



بررسی‌ها نشان می‌دهد که مستاجران تا ۲۴ شهریورماه امسال، حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات کمک ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند.

            

به گزارش صبح ساحل، وام کمک ودیعه مسکن از سال ۱۳۹۹ وارد شبکه بانکی کشور شد و برای امسال نیز بانک‌ها مکلف به پرداخت این تسهیلات شده‌اند. البته، سقف این تسهیلات برای سال جاری در تهران، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت و سایر شهرها به ترتیب ۱۰۰، ۷۰ و ۴۰ میلیون تومان است.

مبلغ این تسهیلات در سال ۱۳۹۹ در تهران ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان بود.

در سال گذشته نیز، سقف وام ودیعه مسکن در تهران با افزایش نسبت به سال ۱۳۹۹ معادل ۷۰ میلیون تومان و در دیگر کلانشهرها و سایر شهرها نیز به ترتیب ۴۰ و ۲۵ میلیون تومان شد.

همچنین، دوره بازپرداخت این تسهیلات که اعطای آن از محل منابع بانکی موضوع ماده (۴) قانون جهش تولید مسکن (در سقف کلی ۴۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱) انجام خواهد شد، حداکثر پنج ساله و نرخ سود آن نیز ۱۸ درصد است.

در این بین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا تاریخ ۲۴ شهریور ماه سال جاری معادل ۷۱ هزار فقره تسهیلات در قالب ودیعه مسکن به مستاجران پرداخت شده است. بنابراین، مستاجران حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان وام دریافت کرده‌اند.

لازم به ذکر است که اگر بانک‌ها بدون دلیل موجه بانکی از پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن امتناع کنند، مشمول جریمه مالیاتی خواهند شد.

    

 تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن   

مصطفی قمری‌وفا سخنگوی بانک مرکزی آخرین آمار پرداخت وام‌های ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن را اعلام کرد.

به گفته وی، از ابتدای امسال تا ۲۴ شهریور تعداد ۴۵۰ هزار فقره وام ازدواج به مبلغ ۶۲ هزار میلیارد تومان به زوج‌های جوان پرداخت شده است.

همچنین در این مدت تعداد ۳۴۲ هزار فقره تسهیلات فرزندآوری پرداخت شده که ارزش کل وام‌های پرداختی این بخش ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده است.

علاوه بر این، بانک‌های کشور جمعاً ۴ هزار میلیارد تومان وام ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت کرده‌اند که نصیب ۷۱ هزار مستأجر شده است.

بر همین اساس، شبکه بانکی از ابتدای امسال تا ۲۴ شهریور بیش از ۸۶۰ هزار فقره تسهیلات ازدواج، فرزندآوری و ودیعه مسکن پرداخت کرده است.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها