جوان حقه باز با درج آگهی معاملات ملکی دروغین در سایت دیوار،دستگیر شد

کلاهبرداری به بهانه فروش و اجاره منزل در بندرعباس



جوان کلاه‌برداری که در سایت دیوار با درج آگهی رهن، فروش و اجاره منزل مبالغ هنگفتی به جیب زده بود در بندرعباس دستگیر شد. این مرد 38 ساله به نام محسن  در طی چند سال با حقه سازی و با گفتن اینکه «تا قبل از این‌که به دیگران قول اجاره و رهن و فروش داده شود بیعانه پرداخت کنید»بیش از 50 نفر جویای خانه را  در سراسر کشور فریب داده بود.وی با قرار دادن تصاویر منازل مسکونی و ثبت آگهی‌های جعلی در سایت دیوار باقیمت بسیار پایین‌تر از قیمت واقعی در بازار مسکن، افراد را ترغیب به تماس  و اعتماد قربانی را جلب می‌کرد. وی با دادن شماره کارت های مختلف، مبالغی پول از قربانیان به دست می‌آورد و سپس راه ارتباطی با آن‌ها را مسدود می‌کرد.محسن  که تحت تعقیب پلیس بود در اوایل هفته جاری حین ارتکاب جرم در بندرعباس به تله قانون افتاد.

 
  اجاره و رهن  ارزان


سال‌های قبل محسن در پی اجاره خانه‌ای در تهران، خانه‌ای را باقیمت مناسب درسایت دیوار یافت و پس از ارتباط با  آگهی‌دهنده، مبلغ حدود یک ‌میلیون تومان را به‌عنوان بیعانه به شماره کارت وی  واریز کرد. دقایقی بعد با فرد موردنظر تماس برقرار کرد اما شماره تلفن موردنظر در دسترس نبود، ساعت‌ها گذشت و خبری از آن فرد نشد و فهمید که مورد کلاه‌برداری قرارگرفته است. محسن با تصور بر اینکه هیچ‌کسی دستش به این کلاه‌بردار نمی‌رسد از شکایت منصرف شد. 6 ماه از این موضوع گذشت  و وی در تهران تقریباً بی‌پول شده و بدهی مالی زیادی به بار آورده بود، به فکر شغل و درآمد خوب بود تا اینکه به 6 ماه قبل برگشت وایده ای کلاه‌برداری در سایت دیوار  در ذهنش جرقه زد. محسن با تفکر بر اینکه بهترین راه کسب درآمد بدون زحمت از طریق سایت دیوار است و افرادی مانند خود  که در پی پول  ازدست‌رفته‌شان نباشند  زیاد هستند،پس از دست یافتن تصاویری از  منزل شیک، آن را در سایت با عنوان رهن و اجاره و فروش منزل  بارگذاری کرد . افراد جویای کار با دیدن قیمت‌های پایین‌تر از عرف تعیین‌شده بلافاصله با شماره وی تماس ‌گرفتند و وی با چرب‌زبانی موفق شد  مبالغ زیادی را در روزهای  اول با دادن شماره‌حساب به‌عنوان بیعانه کسب کند. محسن سپس شماره  تلفن را مسدود و خود از دسترس خارج کرد.

 
  کلاهبرداری واسطه ای


این فرد شیاد مدت ها با استفاده از ترفندهای خاص و جلب نظر مشتریان در خصوص تضمین معامله سعی در به دام انداختن قربانیان خود داشت که در این رابطه  پول‌های هنگفتی به دست آورد .محسن که مدتی بود در بندرعباس زندگی می‌کرد راه دیگری برای این کلاه‌برداری یافت اینکه واسطه‌ای در این میان نقش داشته باشد. وی شماره کارت‌های افرادی  که از آن‌ها خرید می‌کرد به قربانیان می‌داد  این کلاه‌بردار بدون اینکه شناسایی شود در یک معامله  سر دو نفر(خریدار و فروشنده) را کلاه می‌گذاشت. محسن که فکرش را نمی‌کرد با این کار دست پلیس به او برسد، ناگهان شبانگاه یکشنبه گذشته در حین معامله دستگیر شد.

 
 گول ترفندهای کلاه‌برداران نخورید


رئیس پلیس فتا استان هرمزگان بابیان اینکه در پی شکایت چندین نفر مبنی بر مشاهده آگهی رهن و فروش منزل دریکی از سایت و فروشگاه‌های واسطه‌گر و کلاه‌برداری از آن‌ها از طریق این آگهی‌ها، موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت افزود: این شهروندان در بازجویی‌های اولیه بیان داشتند که در سایت دیوار  با یک آگهی تحت عنوان «فروش و یا رهن» منزل برخورد کردند و ضمن برقراری تماس با فرد تبلیغ‌کننده، او برای انجام مقدمات کار و بستن قرارداد، درخواست واریز مبلغی وجه نقد ‌کرد که پس از واریز آن توسط افراد، این فرد کلاه‌بردار دیگر پاسخگوی تماس تلفنی آنان نبود.سرهنگ بهمنی افزود: با توجه به حساسیت موضوع، کارشناسان پلیس فتا با اقدامات فنی و مهندسی، متهم را شناسایی و پس از هماهنگی با دستگاه قضایی، در یک عملیات غافلگیرانه او را دستگیر کردند.وی درباره آگهی‌های دروغین و کلاه‌برداری با عنوان «واگذاری واحدهای مسکونی با اجاره‌های ارزان‌قیمت» به شهروندان هشدار داد که هرروز  شاهد افزایش ثبت آگهی‌های دروغین در پلتفرم‌های سایت‌های واسطی مانند «دیوار» هستیم.سرهنگ بهمنی ادامه داد: افراد سودجو  با استفاده از ترفندهای خاص و جلب نظر مشتریان در خصوص تضمین معامله و پس از توافقات اولیه به دلیل اجاره و یا فروش نرفتن خانه اقدام به دریافت پیش‌پرداخت  تحت عنوان بیعانه از شهروندان می‌کنند و پس از واریز وجه، دیگر پاسخگوی تعهدات خود نیستند. وی گفت: علیرغم اینکه بارها تأکید شده که صرفا خرید حضوری و پس از بازدید مبلغ را واریز نمایید باز نیز شاهد هستیم افراد فريب ترفندهای کلاه‌برداران را خورده و قبل از مشاهده منزل ودیعه را واریز می‌نمایند. رئیس پلیس فتا استان هرمزگان توصیه کرد: به‌هیچ‌عنوان هیچ‌گونه مبلغی را به‌عنوان بیعانه به آگهی‌دهندگان پرداخت نکنند و پس از اطمینان از اصالت کار و ارائه خدمات، نسبت به انجام معامله اقدام کنند. سرهنگ بهمنی از شهروندان خواست: هشدار‌های پلیس فتا را جدی گرفته و در صورت اطلاع از هرگونه فعالیت مجرمانه در فضای مجازی یا پیام‌رسان‌های موبایلی مراتب را از طریق نشانی پلیس فتا به آدرس WWW.CYBERPOLICE.IR بخش ارتباطات مردمی گزارش نمایند.


(اسم متهم مستعار است)

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها