جزئیاتی از لایحه بودجه ۱۴۰۲/ نرخ تسعیر ارز در بودجه سال آینده اعلام شد



بنابر گفته یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نرخ تسعیر ارز برای سال آینده 26 هزار تومان خواهد بود.

 

به گزارش صبح ساحل و به نوشته تجارت‌نیوز، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بررسی جزئیات لایحه ارز نرخ تسعیر ارز در سال آینده را اعلام کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ را تشریح کرد. جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه گفت: فروش نفت در سال آینده حدودا روی یک میلیون 400 هزار بشکه بسته شده است که احتمال افزایش آن وجود دارد و همچنین سهم صندوق توسعه ملی از فروش نفت همانند بودجه امسال است و شاید به 40 درصد نیز افزایش پیدا کند زیرا در سال گذشته 40 درصد بود اما با اذن رهبری سهم صندوق توسعه ملی به 30 درصد در بودجه 1401 کاهش پیدا کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به وضعیت یارانه‌ها در سال آینده، گفت: یارانه در سال آینده تغییر چندانی نخواهد داشت. صحبت‌هایی مبنی بر قطع یارانه‌ها اصلا درست نیست و پرداخت یارانه‌ها ادامه خواهد داشت اما شاید در قالب کالابرگ به مردم پرداخت شود.

قادری با اشاره به بررسی لایحه بودجه، تصریح کرد: با توجه به اینکه شورای نگهبان با بررسی دو مرحله‌ای بودجه مخالفت کرد، قرار است همانند گذشته لایحه بودجه تک مرحله‌ای در کمیسیون تلفیق و صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی شود.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دولت در بودجه سال آینده نرخ تسعیر ارز را روی عدد 26 هزار تومان گذاشته است و اینکه بیان می‌شود عدد 23 هزار تومان است این عدد برای سال گذشته بود.

 

به نوشته اکو ایران، نرخ تبدیل درآمدهای ارزی به ریال یا همان نرخ تسعیر ارز حاصل از صادرات نفت در بودجه ۱۴۰۱، برمبنای نرخ ETS و ۲۳ هزار تومان بود. به عبارتی نرخ دلار بودجه ۱۴۰۲ نسبت به بودجه امسال رشد بیش از ۱۳ رصدی دارد. احتمال می‌رود موضوع تعیین نرخ بودجه‌ای ارز برای سال آینده، به یکی از نقاط اختلافی دولت و مجلس تبدیل شود. برخی نمایندگان بر ضرورت نزدیک بودن نرخ دلار بودجه با بازار برای اجتناب از بالا رفتن شکاف قیمتی تاکید دارند و البته در مقابل، گروهی از نماینده‌ها معتقدند که نرخ دلار بودجه به دلیل سیگنال دهی به بازار ارز، موضوعی حساس بوده و باید زیر ۳۰ هزار تومن بماند.

پیش از این نیز جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با ایلنا درباره نرخ تسعیر در لایحه بودجه 1402 گفته بود: به طور قطع نرخ تسعیر 26 هزار تومانی منطقی نیست. معتقد هستیم که نرخ ETS باید به نرخ ارز آزاد نزدیک باشد و باید نرخ تسعیر باید نزدیک به نرخ دلار ETS باشد اگر درصدی هم کمتر از نرخ ETS  باشد قابل پذیرش است اما نمی‌توان نرخ تسعیر  26 هزار تومان در نظر گرفت اما نرخ دلار در بازار 40 تومان باشد و این فاصله به طور قطع مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

 

گفتنی است دولت هفته گذشته دوشنبه لایحه بودجه سال آینده را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده بود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها