نماینده ولی فقیه در دیدار وزیرعلوم:

کنکور یک امر کاملا ناعادلانه است؛ دانشگاه‌ها باید از مسئولیت‌های اجتماعی صنایع بهره‌مند شوند



نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در این دیدار گفت: در نظام آموزش عالی کشور توزیعی که در بحث دانشگاه‌ها اتفاق افتاده یک توزیع براساس نیاز استان‌ها نبوده و بیشتر براساس قدرت لابی‌ها و برخی تشخیص‌ها، دانشگاه‌ها در سطح کشور توزیع شده است.

  
  
به گزارش صبح ساحل، حجت السلام و المسلمین محمد عبادی زاده افزود: استان هرمزگان قبلا در این شرایط نبوده است؛ چند سالی است که دانشگاه هرمزگان به لحاظ صنعتی رشد کرده است و شرایط بهتری پیدا کرده است. هرمزگان دو مزیت دریا و صنعت را دارد، باید دانشگاه‌های استان را در این بخش تقویت کرد.

امام جمعه بندرعباس عنوان کرد: دانشکده کشتی سازی وابسته به امیرکبیر و علوم و فنون دریایی وابسته به دانشگاه هرمزگان باید در زمینه گسترش رشته‌ها تقویت شوند. هرمزگان باید به چشم اندازی برسد که زیر ساخت‌های اولیه دانشگاه علوم و فنون ایجاد شود تا در سال‌های بعد شاهد تشکیل دانشگاه جامع علوم و فنون دریایی در استان باشیم.

عبادی زاده در رابطه با کنکور سراسری گفت: کنکور تساوی هست اما عدالت نیست. کنکور کاملا یک امر ناعادلانه است به این دلیل که منابع آموزشی و امکانات آموزشی که در سطح کشور توزیع شده عادلانه نیست، از این جهت کنکور ناعادلانه می‌شود وگرنه کنکور فی نفسه اقدام خوبی است. یک بشاکردی در هرمزگان با منابع محدود باید با یک نفر در استان مرکزی با آن‌ همه امکانات و منابع رقابت کند. استان های محروم نمی‌توانند خودشان را به دانشگاه های برخوردار و تراز اول برسانند و ما همیشه یک فاصله‌ای با سایر استان‌ها در این زمینه داریم؛ یا باید آموزش و پرورش استان‌ها را به لحاظ منابع و امکانات تقویت کنند یا تدابیری بیندیشند که استان‌های محروم سهمی داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: استان هرمزگان در بخش آموزش‌های مهارتی خلا دارد. سهم آموزش‌های مهارتی در مقیاس با سیار مباحث بسیار کم است، به ویژه در استان هرمزگان که از صنایع برخوردار است این موضوع نیاز به تقویت دارد.

وی با بیان اینکه هرچه بُعد مهارتی تقویت شود می‌تواند به تامین نیروی کار ماهر کمک کند، افزود: در رتبه بندی‌ها و ارزیابی‌های دانشگاه‌ها باید میزان ارتباط با صنعت، امتیاز محسوب شود. این مسئله سال‌هاست مطرح می‌شود اما سازوکار اجرایی برای آن تعریف نشده. ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت باید نزدیک‌تر شود؛ به گونه‌ای که صنعت بتواند نیازهای خود را از طریق دانشگاه برطرف کند. خلا بین صنعت و دانشگاه باید برطرف شود.

امام جمعه بندرعباس گفت: با راه‌اندازی کریدور شمال-جنوب، بخش صادرات- واردات در هرمزگان گسترده می‌شود و شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا را باید پوشش دهد؛ این نیاز به این دارد که هرمزگان در بخش آزمایشگاهی محصولات واردات و صادرات کار انجام شود. خوشبختانه در دانشگاه‌ هرمزگان اقداماتی صورت گرفته اما باید تقویت شود که نیاز به حمایت وزارت علوم است. دانشگاه‌ها باید در این زمینه فعال‌تر باشند این موضوع به ایجاد درامد برای آنها کمک خواهد کرد.

عبادی زاده با بیان اینکه ایجاد خوابگاه‌های متاهلی همواره دغدغه ما بوده است، گفت: در کنار کمک‌های خیرین، وزارت علوم نیز نیاز است در این زمینه کمک کند. خوابگاه‌های متاهلی می‌تواند کمک خوبی برای پیشبرد برنامه‌هاییکه مورد توجه نظام است و کاهش بعضی از دغدغه های دانشجویان کمک کند.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان در پایان افزود: ان‌شاالله در آینده دانشگاه ها از بخش مسئولیت‌های اجتماعی صنایع بهره مند شوند.

ارتقا رتبه دانشگاه هرمزگان در حوزه ارتباط با صنعت از ۷۴ به ۱۳


محمد صادقی رئیس دانشگاه هرمزگان در این دیدار به ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های انجام شده پرداخت و گفت: آنچه در دانشگاه هرمزگان اتفاق افتاده، محصول یک همدلی و همزیستی مسالمت آمیز است.

وی با بیان اینکه در دانشگاه هرمزگان با سه رویکرد فعالیت خود را آغاز کردیم؛ عنوان کرد: محوریت فعالیت‌های براساس پتانسیل‌های موجود در استان اتفاق افتاد. همچنین در راستای عمل به تکالیف ملی خوشبختانه در مسیر هستیم؛ برای ادامه نیاز به همکاری مضاعف داریم.

صادقی گفت: در حوزه ارتباط با صنعت؛ از بین ۷۷ دانشگاه جامع کشور، دانشگاه هرمزگان در رتبه ۷۴ بود و اکنون به رتبه ۱۳-۱۴ ارتقا یافته است. با مدل‌های متفاوت که در کشور سرآمد است، تحت عنوان مدل قراردادهای باز این مهم را رقم زدیم.

رئیس دانشگاه هرمزگان افزود: اگر بتوانیم براساس ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه، رویکرد ساختار‌صنعتی در حوزه پژوهش و زیرساخت‌های آن را تقویت کنیم وضعیت مطلوبی را خواهیم داشت و در ایفای تکالیف ملی نقش آفرینی موثرتری صورت خواهد گرفت. امیدوارم آنچه مطلوب استان هست در راستای تکالیف ملی به صورت بهینه صورت گیرد.

*دانشگاه هرمزگان در بخش ارتباط با صنعت مرزشکن و سرآمد است*

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان گفت: با نوع نگاه مساعد مسئولان استانی، دانشگاه هرمزگان در این یک سال و نیم از یک دانشگاه تیپ چهار در برخی از بخش‌ها جز دانشگاه‌های برتر شده است. دانشگاه هرمزگان در بحث بورس دانشجویان برای صنعت، اولین دانشگاهی بود که این کار‌ را انجام داد و بسیاری از دانشگاه‌ها از این عمل الگو گرفتند. دانشگاه هرمزگان در بخش صنعت مرزشکن و سرآمد است.

"محمد علی زلفی گل" افزود: دانشگاه هرمزگان با همکاری مسئولان استانی می‌تواند در تیپ یک دانشگاه‌ها قرار گیرد؛ این دانشگاه به خاطر موقعیت طبیعی و اقتصادی-سیاسی این ظرفیت را دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: استان هرمزگان به دلیل دارا بودن صنایع گسترده در بحث استفاده از ظرفیت مسئولیت اجتماعی برای دانشگاه‌ها بسیار می‌تواند فعال باشد. این مهم به توسعه دانشگاه‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

زلفی گل اظهار کرد: راه‌اندازی و تقویت آزمایشگاه مرجع در دانشگاه هرمزگان ظرفیت بسیار‌خوبی است که از مسئولیت اجتماعی صنایع برای ایجاد این ظرفیت می‌توان استفاده کرد؛ این اتفاق می‌تواند به ایجاد درآمد جدی برای دانشگاه و خدمات به استان کمک کند. تصور‌ من این است برخی از صنایع مسئولیت اجتماعی خود را در برخی استان‌های دیگر هزینه می‌کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در بحث آموزش‌های مهارتی در برنامه توسعه ششم می‌بایستی ۳۰ درصد آموزش‌های عالی مهارتی اتفاق می‌افتاد که ۱۶ درصد را محقق کردیم. در کشورهای پیشرفته آموزش‌های مهارتی اصل است. یکی از مسائل ما این است که صنایع، دانشگاه‌ها را به راحتی نمی‌پذیرند؛ دنبال این هستیم در برنامه توسعه هفتم لایحه‌ای برای مهارت محور کردن دانشجو و پیوند آن با صنایع اتفاق بیفتد.

زلفی گل با بیان اینکه در استان هرمزگان باید بررسی شود کدام شهرها ظرفیت ایجاد آموزشگاه فنی و حرفه‌ای را دارد، عنوان کرد: برای ایجاد خوابگاه‌های متاهلی خوشبختانه قانون جهش مسکن و جوانی جمعیت ظرفیتی دارد که این موضوع قابل حل است؛ باید از ظرفیت خیرین نیز در این زمینه استفاده کرد.

این مقام مسئول گفت: به زودی یک بودجه تجهیزاتی را برای آزمایشگاه مرکزی دانشگاه هرمزگان اختصاص خواهیم داد و در این بخش از دانشگاه مرجع استان هرمزگان حمایت خواهیم کرد.
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها