رئیس سازمان صمت استان در همایش تجلیل از برترین‌های اصناف عنوان کرد:

ایجاد بیش از ۶هزار و ۱۰۰شغل در هرمزگان طی سال ۱۴۰۱


نویسنده: معصومه نعمتی

همایش تجلیل از برترین‌های اصناف هرمزگان به مناسبت دهه تولید و تجارت باحضور «احمد مرادی»، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، «کردی» معاون اصناف و بازرگانی وزارت صمت، «خلیل قاسمی»، رئیس سازمان صمت هرمزگان، «علی باصره»، رئیس اتاق اصناف هرمزگان، «محمدرضا آران»، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری هرمزگان، رؤسای اتاق اصناف در استان و جمعی دیگر از مسئولان،  مدیران دستگاه‌های اجرایی و برترین‌های اصناف در فرهنگسرای طوبی بندرعباس برگزار شد.

 

 

عملکرد اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی در سال ۱۴۰۱

 

 

علی باصره، رئیس اتاق اصناف هرمزگان در این مراسم گفت: «بازار و اصناف همیشه جایگاه افراد متدین و باایمان بوده‌است که همواره همراه و پشتیبان دولت‌ها و نظام بوده‌‌اند».

وی با اشاره اینکه بازار در زمان جنگ هم در سه عرصه حضور داشت، افزود: «بازاریان هم در پشت جبهه در بحث مالی و هم رزمندگی در خط مقدم جبهه و هم ارائه تخصص‌ و خدماتشان به مردم حضور داشتند. بازار درواقع از نظر جوانمردی زبانزد است».

باصره در بیان خلاصه‌ای از عملکرد اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی در سال ۱۴۰۱ گفت: «تعداد 4هزار و 656 پروانه کسب در سال 1401 صادر و تمدید شده و تعداد شاغلین در این قسمت 9هزار و 500نفر بوده‌است. در حوزه شفاف‌سازی و اطلاع‌رسانی، سامانه‌ای جهت انتشار محصولات کشاورزی و کالاهای پرمصرف راه‌اندازی شد. در آگاه‌سازی و آموزش اصناف بیش از ۲۲۶۰۰۰نفر ساعت آموزش انجام شد. درحوزه نظارت و بازرسی، کل بازرسی‌های انجام شده از واحدهای صنفی، ۱۸۵۴۱مورد بازرسی بوده که تعداد ۱۱۵۹مورد تخلف تشخیص داده شده‌است. بنابراین تخلفات کاهش یافته‌است. در امر مصالحه و شکایات از صنوف بیش از ۹۸درصد از پرونده‌‌ها منجر به مصالحه شده‌است. همچنین اصناف در کمک‌های خیرخواهانه و معیشتی، اقدامات فرهنگی و اجتماعی فعالیت داشته‌اند».

 

افزایش اشتغال در واحدهای صنفی استان

خلیل قاسمی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هرمزگان در این همایش ضمن تبریک ایام و اعیاد پیش رو، گفت: «روز اول تیرماه به عنوان روز اصناف، روز دهم تیر به‌عنوان روز صنعت و معدن و این دهه به نام تولید و تجارت نام‌گذاری شده‌است».

وی با بیان اینکه جامعه اصناف به عنوان بزرگ‌ترین تشکل صنفی کشور قلمداد می‌شود، افزود: «در حوزه صدور مجوزها که به دولت واگذار شده این روزها دچار مشکل هستیم. پیش از این تشکل‌ها و اتحادیه‌ها مجوزهای صنفی را صادر می‌کردند و کار راحت‌تر بود».

قاسمی در بیان گزارشی از اقدامات و برنامه‌های اصناف، بازار و تشکل‌ها گفت: «در سطح استان 11 کمیسیون نظارت، 10 اتاق اصناف، 143 اتحادیه صنفی و 50هزار واحد صنفی داریم که در واحدهای تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی دسته‌بندی شده‌اند و بیشتر آن‌ها واحدهای توزیعی هستند. از این موارد، 58درصد توزیعی، 15درصد خدمات فنی، 14درصد خدماتی و 13درصد تولیدی است که در تلاش هستیم سهم واحدهای تولیدی را بیشتر کنیم».

وی افزود: «در همه شهرستان‌ها از بندرعباس تا جاسک دفاتر نمایندگی‌های اتاق‌های اصناف دایر است و در حوزه نظارت و صدور مجوزها فعالیت دارند».

رئیس سازمان صمت استان در بیان خلاصه‌ای از اقدامات اصناف، اضافه کرد: «92درصد پروانه‌های صنفی ما دارای اعتبار هستند. در سال گذشته 134 کمیسیون نظارت در استان تشکیل شده‌است. در حوزه واحدهای بدون پروانه سال گذشته بیش از 2200 واحد ساماندهی شدند. همچنین در سال گذشته 19 انتخابات برای تشکل‌های صنفی برگزار شد».

قاسمی ادامه داد: «در حوزه اشتغال مستقیم که ثبت سامانه اداره کار شده در هر واحد صنفی بیش از یک نفر مشغول کار است و بیش از 6هزار و 100 شغل ایجاد شده‌است. در حوزه مشاغل خانگی و تسهیلات پرداخت‌شده شاهد رشد بوده‌ایم اما در این بخش هنوز نیاز به تزریق نقدینگی داریم».

وی با اشاره به اینکه یکی از فعالیت‌هایی که در حوزه صنفی خیلی قوت و اهمیت دارد مربوط به قالی‌بافان است، افزود: «هم تعداد قالی‌بافان دارای کارت و هم میزان تولید فرش به ویژه در حاجی‌آباد و بشاگرد به عنوان قطب‌های تولید فرش دستبافت ما افزایش داشته‌است».

قاسمی در بیان مهم‌ترین اقدامات اصناف، گفت: «کاهش زمان صدور پروانه کسب، برگزاری دوره‌های آموزشی، به‌روزرسانی ضوابط صنفی و همچنین به‌روزرسانی و تصویب نرخنامه‌های صنفی از اهم اقدامات بوده‌است».

وی افزود: «درحوزه مسئولیت اجتماعی همه واحدهای صنفی ما در کنار مردم بوده‌اند. توزیع بسته‌های معیشتی در زمان شیوع ویروس کرونا و در همه زمینه ها اصناف در کنار مردم بوده‌است».

 

 

رتبه بالای هرمزگان در ارزیابی عملکرد سازمان‌های صنفی

 

 

کردی، معاون اصناف و بازرگانی وزارت صمت در این همایش گفت: «از سال 85 که ارزیابی عملکرد سازمان‌های صنفی کشور را داریم، استان هرمزگان در سطح کشور همیشه از رتبه بالایی برخوردار بوده‌است».

وی با اشاره به اینکه حمایت مسئولان در هرمزگان از واحدهای تولیدی و اصناف خیلی خوب است، افزود: «در بازدیدی که از نمایشگاه توانمندی‌های اصناف هرمزگان داشتیم دیدیم که با دست خالی و مشکلات و مسائل تحریم‌ها محصولات خوبی تولید شده‌است».

کردی ضمن بیان اینکه در مرکز اصناف درحال پیگیری چند مورد مهم هستیم، افزود: «یک مورد اصلاح قانون نظام صنفی است. دیگری تخصیص تسهیلاتی است که در بودجه‌های سنواتی گنجانده می‌شود. بحث بعدی این است که در استان هرمزگان مبارزه با قاچاق کالا به جدیت پیگیری می‌شود».

معاون اصناف و بازرگانی وزارت صمت در پایان گفت: «معمولا استان هرمزگان در قانون‌مداری و همراهی در اجرای پروژه‌های ملی جزو استان‌های اول است. مشکلاتی که قابلیت این را دارد که با انجام مکاتبات و بخش‌نامه‌ها حل و فصل شود، تلاش می‌کنیم که آن‌ها را پیگیری و حل کنیم».

 

 

مالیاتی که از اصناف گرفته می‌شود به حق نیست

 

 

احمد مرادی، نماینده مردم هرمزگان در مجلس شورای اسلامی، در این همایش گفت: «نقش بازاریان در پیروزی انقلاب غیرقابل کتمان است. بازاریان، متدینان و مردم ما در سراسر کشور با حضور خود این انقلاب را به ثمر رساندند. نقش بازار در ۸سال دفاع مقدس هم بسیار تاثیرگذار بوده‌است».

مرادی با بیان اینکه نقش بازار در تامین و توزیع کالاهای ضروری مردم بسیار مهم است، افزود: «سخت‌ترین شرایط دنیا در زمان کرونا بود و بعضا اصناف جان خود را دادند ولی در توزیع کالا کوتاهی نکردند و این کار را به شایستگی انجام دادند»‌.

نماینده مردم هرمزگان در مجلس، درمورد مشکل مالیات‌های زیاد اصناف گفت: «در مجلس هم گفتم که به اصناف فشاور نیاورید. مالیاتی که از اصناف گرفته می‌شود به حق نیست».

مرادی افزود: «استان هرمزگان در سال 1402 بیش از 20هزار میلیارد تومان باید مالیات دریافت کند و به حساب خزانه واریز کند».

وی اضافه کرد: «اعتقاد ما این است که مالیاتدهنده اولیه باید صنایع و پالایشگاه‌های بزرگ باشند که از این استان نفع می‌برند ولی در گذشته مالیاتشان را در تهران پرداخت می‌کردند. درحال حاضر بیش از 90درصد از صنایع مجبور شدند که مالیاتشان را در استان بدهند».

نماینده مردم استان در مجلس درمورد مشکلات توزیع سوخت در جایگاه‌ها گفت: «صف‌های طولانی سوخت در شان مردم هرمزگان نیست. صف‌های طولانی احجاف بزرگی در حق مردم استان است».

مرادی افزود: «در گذشته که۲۰میلیارد دلار قاچاق در کل کشور بود، 3میلیارد دلار آن جابه‌جایی کالا توسط مرزنشینان و 17 میلیارد دلار آن توسط افرادی انجام می‌شد که نه دیده می‌شوند، نه زندان می‌روند و نه تیر می‌خورند. بنابراین به مردم فشار می‌آید. این‌ها موضوعاتی است که در مجلس درحال رایزنی برای حل آن هستیم».

وی در پایان گفت: «درحال تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم و بناست که دولت رشد اقتصادی را به ۸درصد برساند. برای رسیدن به این هدف باید خیلی از موانع را در کشور برداریم. باید به بازار، سرمایه‌گذار و مردم اعتماد کنیم».

 

در پایان مراسم از افراد برتر در اصناف هرمزگان، کمیسیون‌های نظارت و پیشکسوتان صنفی استان تقدیر به عمل آمد.

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها