شیوع سرخرطومی حنایی خرما در غرب استان؛

آفت به جان نخلستان‌ها


نویسنده: راضیه نیرومند

سرخرطومی حنایی خرما، آفتی که وارد تنهٔ درخت خرما می‌شود- پاجوش‌ها - و تونل‌هایی را در داخل تنه درخت خرما ایجاد و بعد از بلوغ شروع به تخم‌گذاری می‌کند. این آفت قادر است تا بیش از ۲۰۰تا ۳۰۰ تخم بگذارد و به سرعت تکثیر شود.
آفتی بسیار مخرب که می‌تواند به درختان خرما آسیب جدی وارد کرده و منجر به مرگ نخل‌های آلوده شود. منابع داخلی اردیبهشت ماه امسال از هشدار سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد-فائو- درباره شیوع آفت سرخرطومی حنایی در ایران خبر دادند. حال مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستک از شیوع این آفت خبر داده است و در همین راستا نیز انتقال و جابجایی نهال خرما بدون مجوز جهاد کشاورزی در این شهرستان ممنوع شده است. 
 
هشدار به باغداران
«سعدالله رحمانی»، از ممنوعیت جابه جایی هرگونه پاجوش در راستای مهار و مقابله با آفت سرخرطومی حنایی خرما خبر داد. به نقل از فرامرزان نیوز؛مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بستک گفت: «باغداران و شهروندان، با توجه به شیوع آفت بسیار خطرناک سرخرطومی حنایی خرما از انتقال و جابجایی نهال خرما بدون مجوز جهاد کشاورزی بستک خودداری کنند». وی تأکید کرد: «با توجه به شیوع آفت بسیار خطرناک سرخرطومی حنایی خرما در بعضی از مناطق شهرستان، از انتقال و جابجایی پاجوش خرما (نهال یا تیم خرما) در داخل شهرستان و خارج از شهرستان بدون مجوز و تأییدیه جهاد کشاورزی اجتناب شود».به گفته وی، مهمترین علت شیوع این آفت از طریق انتقال پاجوش خرما از مناطق آلوده به سایر مناطق بوده است؛ آفتِ سرخرطومی حنایی نوعی سوسک جونده به رنگ قرمز مایل به حنایی تا قهوه‌ای تیره است، این حشره با ایجاد تونل در درخت خرما و تغذیه از پنیر خرما موجب خشک شدن درخت می‌شود. به نقل از این منبع محلی؛ در حال حاضر منطقه گچویه فرامرزان، لار، گراش، خنج، فیشور، قیر و کارزین، لاورخشت، هماگ بندرعباس و دشتی پارسیان درگیر این آفت هستند.
 
تلاش برای جلوگیری از شیوع 
به درخواست دولت، فائو دو کارشناس بین‌المللی را به مناطق آلوده آفت سرخرطومی در استان‌های فارس و کرمان به منظور ارزیابی وضعیت موجود اعزام کرد. کارشناسان فائو در ابتدا راهبرد و دستورالعمل تدوین شده کشور برای مدیریت یکپارچه آفات را ارزیابی کرده و سپس به شناسایی نقاط قوت و تقویت آن پرداختند. در نهایت فائو اعلام کرد:«واکنش زودهنگام و مدیریت مؤثر منابع می‌تواند به جلوگیری از شیوع احتمالی و به حداقل رساندن تأثیر آفت سرخرطومی حنایی خرما بر صنعت خرمای کشور و معیشت مردم آن مناطق کمک کند».
همانطور که گفته شد؛ مهمترین علت شیوع این آفت از طریق انتقال پاجوش خرما از مناطق آلوده به سایر مناطق بوده است؛ آفتِ سرخرطومی حنایی نوعی سوسک جونده به رنگ قرمز مایل به حنایی تا قهوه‌ای تیره است، این حشره با ایجاد تونل در درخت خرما و تغذیه از پنیر خرما موجب خشک شدن درخت می‌شود. چرخه کامل زندگی این آفت در حدود ۱۰ تا ۷ هفته طول می‌کشد. حشرات بالغ قدرت پرواز بالایی دارند و می‌توانند تا چندین کیلومتر پرواز کنند. بعد از نابود کردن درخت به سمت درختان سالم پرواز می‌کنند تا چرخه جدیدی ایجاد کنند. 
استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های درگیر با این آفت است. اردی‌بهشت ماه امسال بیش از 67 نفر نخل به دلیل میزان بالای خسارت از آفت سرخرطومی حنایی خرما امحا شدند. همچنین چهار هزار و ۲۵۹ اصله خرما آلوده در این استان تشخیص داده شد. در برخی شهرستان‌های بوشهر تله فرمونی ردیابی این آفت نصب شده است. با توجه به دامنه شیوع آفت سرخرطومی حنایی نیاز است جهاد کشاورزی استان در جهت مبارزه با این آفت اقدامات لازم را انجام دهد. ‌
 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها