بهبود بافت‌های فرسوده شهری و تاثیر آن در رفتارهای مجرمانه شهروندان



نویسنده : حدیث انصاری، دانش آموخته معماری 

  
در دنیای امروزی مسائلی از قبیل آلودگی محیطی، كمبود منابع، انقراض گونه-ها، شكاف بین فقیر و غنی، تنگدستی مردم، جرم و بی خانمانی وجود دارد كه قبل از این مردم با آن روبه رو نبوده اند. با این چالش های جدی، تعدادی از مناطق تخریب شده اند یا قسمتی از آن فرسوده و غیرقابل زندگی هستند. بافت های فرسوده شهری و حاشیه نشینی، از نتایج نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر هستند كه به موجب صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه شكل گرفته اند.
 بافت های فرسوده شهری، نقطه آغاز تولد یك شهر و به بیان دیگر گویای فرهنگ هم زیستی مردمان یک مجتمع در ابتدای شکلگیری آن است. این محدوده های كالبدی در شهرها، ارزشهای متعدد تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، شهرسازی دارند که نیازمند ساماندهی و برخوردی متناسب با واقعیتهای امروزی آنهاست. در تمامی شهرهای جهان، به ویژه کلانشهرها، افزایش نرخ جرم و جنایت نگران کننده است و به یکی از دغدغه-های مهم شهروندان، نهادها، اجتماعی و اقتصادی جوامع تبدیل شده است.
به نظر می رسد در قرن حاضر محیط‌های نامطلوب شهری مشکلات بسیاری را برای امنیت شهروندان ایجاد کرده است و در رشد آسیب های اجتماعی مؤثر بوده-اند. نوسازی و بهسازی بافتهای فرسوده بدون توجه به نیازها و خواسته های شهروندان ساكن در آنجا طرحهای موفقی نخواهند بود. اگر هدف ما از بهسازی و نوسازی، برگرداندن روح زندگی به آنها و توجه به شخصیت انسانی ساكنان آنها است نباید مشاركت ساكنان در این فرایند تا محرك سرزندگی و توسعه در جوام قدیمی باشد. نوسازی و بهسازی بافت-های فرسوده شهری تأثیر قابل توجهی بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی، محیط زیستی پایدارتر دارد. با گسترش فیزیکی و اجتماعی شهرها و تبدیل شدن آنها به مراکز ناهمگن جمعیتی، اجتماعی و فرهنگی، میزان ناهنجاریهای شهری نیز افزایش یافته است. همچنین، محیط اجتماعی و مسکونی افراد، ساختارهای نامناسب شغلی، ناکامی اجتماعی و فقر اقتصادی، زمینه بروز آسیبهای شهری و رشد بی رویه و لجام گسیخته ناهنجاری ها را فراهم کرده است.
فرایند مشاركت مردمی می تواند كمك مؤثری برای رفع موانع سیاست گذاری و اجرای طرح های نوسازی بافت فرسوده داشته باشد. شهروندان مطلع و درگیر در امور محله شان، شهروندان متخصصی می شوند كه از نظر فنی، وضعیت های بحرانی و مسأله ساز را درك كرده و به دنبال راه حل های كل نگر و فراگیر هستند. در این صورت در اجرای برنامه ها نه تنها ممانعتی به عمل نمی آورند بلكه همكاری های موثری نیز خواهند داشت.
اعمال تخفیف ویژه عوارض شهرداری و دریافت تراكم در محدوده بافت و ارائه مشوقه مالی و تسهیلات بانكی به اشخاص و سرمایه گذاران در آمار بهسازی و نوسازی در بافت فرسوده، احیای نظم كالبدی در بافت فرسوده و تقویت نظام عملكردی با توجه به شرایط و نیازمندی های امروزی ساكنان بافت فرسوده، افزایش ایمنی سكونت و مقاوم سازی ساختمان های موجود با استفاده از مصالح با دوام و مرغوب، ایجاد تعادل و هماهنگی میان ساختار كالبدی بافت فرسوده با فعالیت های جاری در آن و نیازهای ساكنان، شناخت مناسب گروههای موثر بر نوسازی بافت فرسوده در مقیاس محله به معنای نقشآفرینان نوسازی شامل ساكنان، مالكان، مستأجران، معتمدان محلی، اعتمادسازی در منطقه از سوی مسئولان برای جلب مشاركت گروه مردمی در نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده از جمله راه کارها برای بهبود این وضعیت هستند. همچنین برای کنترل بزهکاری و افزایش امنیت در محدوده های جرم خیز پیشنهاد می کنم نوسازی بلوک ها و پارسل های فرسوده و تعریض معابر و ایجاد محیطی امن در مرکز بافت فرسوده و ایجاد راه در رو برای کوچه های بن بست انجام شود. ضمنا مکانیابی و احداث مراکز انتظامی در مکان های دارای تمرکز بالای جرم در محله نیز پیشنهاد می‌شود.

روزنامه صبح ساحل

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها