کودک یار

برنامه‌ریزی ایده آل برای تعطیلات تابستانی


نویسنده: راضیه نیرومند

 مدتی از تعطیلی مدارس  می‌گذرد و تعطیلات تابستانی آغاز شده است‌.  دغدغه بسیاری از والدین در این سه ماه تابستان پر کردن اوقات فراغت کودکان است. پدران و مادران  برای برنامه‌ریزی بهتر می‌توانند اقدامات پیشنهادی زیر را انجام  دهند. اگر قرار است در طول تعطیلات تابستانی به فرزندتان خوب رسیدگی کنید و آن‌ها را خوشحال نگه دارید باید روحیه‌ی خوبی داشته باشید. سر و کله زدن دائمی با کودکان و غرق شدن در دنیای آن‌ها می‌تواند خسته‌کننده باشد. پس بهتر است برای خودتان وقت بگذارید و شما نیز از این تعطیلات نهایت بهره‌وری را ببرید.  
برای پر کردن اوقات فراغت فرزندان ابتدا باید بدانید علایق و گرایش  آن‌ها به چه سمتی است .آیا او به ورزش علاقه دارد یا ترجیح می‌دهد در کلاس‌های رباتیک و علمی وقت بگذراند و اینگونه خوشحال‌تر است. سپس بر اساس خلاقیت آن‌ها می‌توانید برنامه ریزی بهتری برایشان داشته باشید.
عده‌ای از  کودکان علاقه وافری به کتاب  و کتابخوانی دارند . برای این دسته از فرزندان سعی کنید حتما آن‌ها را در کتابخانه نزدیک خانه‌تان عضو کنید به این صورت هم علاقه‌مندی به کتابخوانی در آن‌ها رشد می‌کند و هم میزان مسئولیت پذیری و امانت داری شان بالا می‌رود. بگذارید کتاب‌ها را از میان قفسه‌ها خودشان انتخاب کنند و با هم سن و سال‌های خودشان درباره آن‌ها بحث و گفتگو کنند. برنامه‌های خانوادگی ترتیب دهید .گاهی اوقات از آن‌ها بخواهید مسئولیت برنامه ریزی را بر عهده بگیرند . این برنامه‌ها می‌تواند بازدید از موزه، ‌مکان‌های تاریخی و تفریحی و یا حتی گردش در پارک یا سینما باشد. در این زمان می‌توانید با بر عهده گذاشتن مسئولیت ها و برنامه ریزی‌های یک روزه میزان مسئولیت پذیری را  در آنها افزایش دهید.
مهارت های تابستانی و پرکردن اوقات فراغت تنها در بیرون از منزل  اتفاق نمی افتد؛ گاهی می توانید این کا ر را در خانه نیز امتحان کنید. مثلا می توانید به آنها مسئولیت تهیه شام دهید. بنا به استقبال آنها این اتفاق می تواند از یک روز تا چند روز در هفته اتفاق افتد .یا اینکه گلدانی در اختیار فرزندان قرار دهید و از آنها بخواهید سبزیجات مورد علاقه خود را در آن بکارند . در مورد باغبانی مطالعه کنند و باغبان کوچک خانه باشند.این مدت 3 ماهه می توان بهترین و دقیق ترین برنامه ریزی ها را داشت اما اگر بازهم از تفریحات مورد علاقه خود عقب ماندید و یا احساس کردید آنطور که باید پیشرفت نداشتید،  به جای نگرانی و فشار آوردن به خود و فرزندتان، کمی استراحت کنید. با این کار آماده می‌شوید دوباره و بدون اضطراب و عجله، برنامه‌ی روزانه را از سر بگیرید.فراموش نکنید که وقتی از برنامه عقب می‌مانید نباید به فرزندتان استرس وارد کنید، سر او فریاد بکشید و او را ناکارآمد بدانید. این کار می‌تواند به اعتماد به نفس او آسیب رسانده و باعث اضطراب او بشود. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها