تزریق فیلر در بینی عارضه دارد؟

زیبایی به قیمت گزاف!


نویسنده: بهاره جلالوند

روز به روز بر تعداد افرادی که به کارهای زیبایی روی می‌آورند اضافه می‌شود. حتی آن دسته از افرادی هم که نیازی به انجام چنین کارهایی ندارند، به نوعی تحت تاثیر شرایط موجود قرار گرفته‌اند. نتیجه اینکه در این میان بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند با هزینه کمتر و بدون جراحی، روی صورت خود تغییراتی ایجاد کنند. یکی از این کارهایی که دائما تبلیغات آن به چشم می‌آید، تزریق فیلر در بینی است. این کار با هدف زیباتر کردن بینی انجام می‌شود اما عوارض زیادی دارد که بسیاری از افراد نسبت به این مسئله آگاه نیستند. اینکه فیلر چیست و چه عوارضی را به همراه دارد، سئوالاتی هستند که باید پاسخ آن‌ها را از «دکتر سامان خرمی‌نژاد»، متخصص گوش، حلق و بینی پرسید. 

  

 فیلر را بشناسید

همه فیلرهای جدید از جنس اسید هیالورونیک هستند و از آن‌ها به عنوان حجم دهنده استفاده می‌شود. این فیلرها در سال‌های اخیر کاربرد زیبایی داشته‌اند برای مثال، از آن‌ها می‌توان به عنوان برجسته‌سازی لب، گونه، کاهش چین و چروک‌های عمیق، قسمت‎‌های تحلیل رفته صورت و ...، استفاده کرد. متاسفانه از این فیلرها برای فرم‌دهی بینی نیز اخیرا استفاده می‌شود که انجام این کار صحیح نیست و خطرات زیادی را به دنبال دارد. 
  

 فیلر، رقیب جراحی؟

خیلی از افراد تصور می‌کنند که تزریق فیلر در بینی می‌تواند جایگزین جراحی باشد اما این باور نادرست است و فیلر هیچ وقت نمی‌تواند جای عمل جراحی بینی را بگیرد. در عمل جراحی بینی، فقط زیبایی آن مطرح نیست و مشکلات داخلی بینی نیز برطرف می‌شود که فیلر این توانایی را ندارد. برای مثال، اصلاح انحراف داخل بینی، بزرگی شاخک‌های داخل بینی، انحراف تیغه میانی، پولیپ، درگیری سینوس‌ها و...، با عمل جراحی انجام می‌شود. 
فیلر نه تنها مشکلات داخلی را برطرف نمی‌کند، بلکه امکان اصلاح ظاهر بینی را نیز ندارد و می‌تواند باعث ایجاد فشار بیشتر به بافت‌های بینی شود. از همه مهم‌تر اینکه اگر تغییرات جزئی هم ناشی از فیلر به وجود بیاید، ماندگار نیست چون اسید هیالورونیک پس از مدتی جذب می‌شود. 
  

 گول تبلیغات را نخورید

تبلیغات زیادی در رابطه با فیلر بینی می‌شود و این ادعا وجود دارد که با تزریق فیلر ظاهر بینی کاملا بهبود پیدا خواهد کرد و عوارضی هم وجود ندارد. تمام این موارد به نوعی فریب محسوب می‌شوند و تنها جنبه تبلیغاتی دارند. فیلر بینی به غیر از عوارض جدی، حتی ممکن است ظاهر بینی را بزرگ‌تر نشان دهد و مشکلات داخلی بینی همچنان باقی خواهند ماند. فیلر بینی برای آن دسته از بینی‌هایی که تا به حال عمل جراحی نشده‌اند، کاربرد ندارد. در آن دسته از افرادی هم که قبلا جراحی بینی انجام داده‌اند و مشکلات ظاهری جزئی باقی مانده است نیز عوارض خاص خود را دارد.
 

 آگاهی از عوارض جدی

فیلر بینی پس از مدتی می‌تواند دچار تغییر شکل شود و ظاهر بینی را بدتر از قبل کند. همچنین فیلر بینی در برخی از افراد باعث بروز حساسیت خواهد شد. علاوه بر این، احتمال حرکت فیلر و عفونت در بینی نیز وجود دارد. با انجام این کار ممکن است فیلر وارد عروق شده و در آن‌ها انسداد ایجاد کند در نتیجه چنین کاری می‌تواند با بروز نکروز پوست و غضروف آن همراه باشد که در نهایت بافت از بین خواهد رفت و درمان آن بسیار هزینه‌بر و در شرایطی غیر ممکن است. تزریق فیلر در کناره‌های بینی به نسبت قسمت میانی آن، خطر بروز نکروز بیشتری خواهد داشت و به طور کلی کار بسیار پر خطری محسوب می‌شود. اگر هم نکروز ایجاد نشود، ضخامت پوست در ناحیه‌ای که فیلر تزریق شده است افزایش خواهد یافت که پس از مدتی با جذب فیلر این مشکل باقی خواهد ماند و ظاهر ناخوشایندی را ایجاد می‌کند.
  

 کار به اورژانس می‌کشد

چنانچه فردی در اثر تزریق فیلر به بینی دچار نکروز شود، باید سریعا به پزشک مراجعه کند در غیر این‌صورت آسیب ناشی از نکروز جبران‌ناپذیر است. پزشک متخصص، برای از بین بردن فیلر موجود در بینی از آنزیمی به نام هیالورونیداز کمک می‌گیرد. این آنزیم باعث تجزیه اسید هیالورونیک خواهد شد و بدین شکل از آسیب بیشتر به نسوج جلوگیری می‌شود. برای جذب فیلر معمولا حجم بالایی آنزیم هیالورونیداز در بینی فرد تزریق می‌شود. البته باید توجه داشت که انجام این روش به زمان مراجعه فرد بستگی دارد و هر چه سریع‌تر مراجعه کند، احتمال موفقیت درمان بیشتر است.
  

 جراحی پس از تزریق

آن دسته از افرادی که اقدام به تزریق فیلر در بینی کرده‌اند و بعد تصمیم به جراحی بینی می‌گیرند، باید تا زمان جذب فیلر صبر کنند. چون به دلیل تزریق فیلر، ظاهر واقعی بینی دچار تغییراتی شده و جراح ممکن است با مشکل مواجه شود به ویژه در شرایطی که برجستگی پشت بینی یا فرورفتگی بالای بینی تحت تاثیر فیلر قرار گرفته باشد. چنانچه بنا بر هر دلیل امکان صبر کردن برای جذب فیلر وجود نداشته باشد، باید از آنزیم هیالورونیداز کمک گرفت تا فیلر سریع‌تر تجزیه و جذب شود. گاهی تزریق فیلر به گونه‌ای است که امکان بهره‌گیری از آنزیم هیالورونیداز وجود ندارد در چنین شرایطی جراح ممکن است با ایجاد برش‌های کوچکی روی پوست، اقدام به تخلیه فیلر کند تا شکل اولیه و واقعی بینی بازگردد. 
  

 سلامتی در دست سودجویان

متاسفانه برخی از آرایشگاه‌ها و مراکز زیبایی غیر معتبر اقدام به تزریق فیلر و سایر کارهای پزشکی می‌کنند که عوارض جبران‌ناپذیری را به همراه دارد. بسیاری از افراد به دلیل عدم آگاهی یا با توجیه ارزان بودن خدمات، به چنین مراکزی مراجعه می‌کنند و سلامت خود را به خطر می‌اندارند. افرادی که به شکل غیرمجاز در امور پزشکی مداخله می‌کنند و فیلر تزریق می‌کنند، هیچ شناختی از فیلر و نحوه خنثی کردن آن ندارند که همین مسئله مشکلات را جدی‌تر خواهد کرد. حتی به افراد توصیه می‌شود که تزریق فیلر بینی را نزد پزشک نیز انجام ندهند چون عوارض این کار زیاد است و یک روش دائمی نیز به حساب نمی‌آید. تزریق فیلر در موارد بسیار محدود و برای برخی افراد خاص که بینی خود را عمل کرده‌اند و مشکلات جزئی ظاهری بعد از عمل وجود دارد، ممکن است انجام شود. چنین کاری باید با احتیاط بالا صورت بگیرد و افراد کمی مجاز به انجام این کار زیر نظر پزشک متخصص هستند البته همان‌طور که اشاره شد، فیلر برای این دسته از افراد نیز دائمی نیست. 
  

 کجا جراحی کنیم؟

شاید این سئوال به ذهن خیلی از افراد برسد که برای عمل جراحی بینی باید به کدام متخصص مراجعه کرد، در پاسخ به این سئوال باید گفت که این عمل توسط جراحان متعددی انجام می‌شود. مهارت و آموزش جراح ، بیشتر از نوع تخصص آن اهمیت دارد. جراحی که اقدام به عمل بینی می‌کند باید آموزش و دوره‌های لازم را دیده باشد و به مواردی چون اسکلت ظاهری، ساختمان بینی و فیزیولوژی داخل بینی، سینوس‌ها و...، تسلط داشته باشد. با توجه به موارد یاد شده، جراحان گوش، حلق و بینی، بیش از سایرین ارجحیت دارند. جراحی بینی یک کار مهارتی و در عین حال علمی است در نتیجه افراد پیش از اقدام به جراحی باید به اندازه کافی در رابطه با پزشک خود تحقیق کنند و تنها به گران بودن یا ارازان بودن تعرفه جراحی اکتفا نکنند و فریب تبلیغات غیرواقعی را نخورند. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها