وزیر دارایی عربستان هشدار داد:

درگیری‌های پیش آمده بزرگترین تهدید برای مسائل اقتصادی است


نویسنده: عدنان نگاری

وزیر دارایی عربستان سعودی گفت:«تهدیدهای ژئوپلیتیکی مانند درگیری در غزه و اوکراین بزرگترین خطر برای اقتصاد جهانی است.»
محمد الجدان در یک میزگرد در جریان نشست دو روزه ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض، هشدار داد که تأثیرات منفی درگیری‌ها و تنش‌ها مستقیماً بر اقتصادها تأثیر سو خواهد گذاشت. وی همچنین در ادامه افزود:« این تهدیدهای ژئوپلیتیکی که متأسفانه به جای کاهش در حال افزایش هستند، اگر به اقتصاد جهانی به طور کلی نگاه کنید، احتمالاً خطر شماره یک امروز هستند. این مدل تنش‌ها چیزهای دیگری را به همراه دارد که مستقیماً بر اقتصاد کشورها تأثیر مستقیم می‌گذارد.»
او در ادامه بیان کرد که اتفاق‌هایی که در غزه رخ داده، همچنین در اوکراین و مناطقِ دیگر فشار زیادی بر احساسات اقتصادی وارد می‌کند و اقتصاد را علم و دانشی کاربردی، تأثیر احساسات توصیف کرد. الجدان گفت:«بسیار مایه تاسف است که شاهد تلفات جانی باشیم. زندگی غیرنظامیان چه در اوکراین و چه در فلسطین مهم است. کشورها و رهبرانِ آرام و صلح‌طلب باید پیروز شوند. باید مطمئن شوید که تنش‌زدایی می‌کنید.» او همچنین افزود که پادشاهی سعودی در سال‌های اخیر تلاش‌های قابل توجهی برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه انجام داده و این استراتژی را هدف خاصِ عربستان سعودی توصیف کرد. از نظر او منطقه باید به جای تمرکز بر سیاست و درگیری، بر مردم، رشد و اقتصاد خود تمرکز کند.درگیری در غزه که پس از حمله حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر سال گذشته آغاز شد، منجر به کشته شدن تقریباً 35000 فلسطینی، بیشتر زنان و کودکان شده است.محمود عباس، رئیس‌جمهور فلسطین که در بخش جداگانه‌ای در این نشست شرکت کرد، گفت:«110 هزار نفر از 7 اکتبر در غزه کشته یا زخمی شده‌اند و 75 درصد از قلمرو این منطقه در اثر اقدام‌های نظامی اسرائیل ویران شده است.»
وی با بیان اینکه آنچه در غزه رخ داد در آلمان و سایر کشورهای اروپایی در طول جنگ جهانی دوم رخ نداده است، افزود:«جنگ غزه باید فورا متوقف شود و ما نسبت به هرگونه برنامه‌ریزی برای آوارگی هشدار می دهیم.»وزیر دارایی عربستان همچنین هشدار داد که مانورهای ژئوپلیتیکی از جمله تجزیه، حمایتگرایی و استفاده از اقتصاد به عنوان ابزاری جدی برای دستیابی به اهداف از نظر محدودیت در تجارت و فناوری می تواند اثرات نامطلوبی بر سلامت اقتصاد جهانی داشته باشد. کریستالینا جورجیوا، مدیر عامل صندوق بین المللی پول، تکه تکه شدن اقتصاد جهانی را مطمئناً برای چشم انداز رشد، نامطلوب توصیف کرد و در پنل افتتاحیه این نشست گفت:«اولویت‌های فوری کشورها این است که نرخ تورم را در محدوده هدف قرار دهند. تمرکز بر بازسازی بافرهای مالی و یافتن راه‌هایی برای همکاری بیشتر با یک‌دیگر.» الجدان در اظهارات خود در این هیئت افزود:«در برنامه‌ریزی اقتصادی، تغییر برای تطبیق با شرایط جدید مشکلی ندارد و این نصیحتی است که به همه می‌کنم. شما به یک برنامه بلندمدت نیاز دارید، مانند چشم انداز عربستان سعودی 2030، و اجرای آن را دوبرابر کنید، اما همچنین باید مطمئن شوید که این برنامه را به درستی تنظیم می‌کنید.»
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها