سد جگین هرمزگان سرریز شد



معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای هرمزگان از پرشدگی صددرصدی سد جگین در شرق هرمزگان خبر داد.

                                                                                        

به گزارش صبح ساحل، محمدامین طبسی اظهار داشت: در خصوص وضعیت سدهای استان به جز سد جگین، وضعیت سه سد مهم شامل سدهای استقلال، سرنی و سد شمیل و نیان وضعیت مطلوب نیست و میزان آبگیری با توجه به بارندگی کم، پایین است. وی افزود: سد جگین در فاصله 90 کیلومتری شهرستان جاسک و در کوه‌های بشاگرد واقع شده و با توجه به بارندگی‌های مناسب در حوزه آبگیر این سد، شاهد پر شدگی 100 در صدی سد هستیم. 

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای هرمزگان، گفت: حجم این سد 210 میلیون متر مکعب است که علاوه بر تأمین آب شرب مورد نیاز جاسک و بخشی از بشاگرد، تامین کننده آب کشاورزی در شبکه جگین نیز هست که خوشبختانه کاملا پر شده است. وی تصریح کرد: دیگر سد مهم استان سد سرنی میناب و تامین کننده آب دومین شهر بزرگ استان است، این سد با ظرفیت 61 میلیون متر مکعب به دلیل کاهش بارندگی در حوزه آبخیز در حال حاضر وضعیت آبگیری مناسبی ندارد و تنها 26 درصد از حجم سد پر شدگی داریم. طبسی گفت: بزرگترین سد استان یعنی سد استقلال میناب نیز که تامین کننده آب شرب بندرعباس، میناب و آب کشاورزی و باغات میناب است با حجم 240 میلیون متر مکعب در وضعیت آبی مناسبی قرار ندارد و تنها 22 درصد حجم این سد آبگیری شده است. 

              

وی ادامه داد: با توجه به آبگیری کم سد در حال انجام برخی تمهیدات هستیم تا بتوانیم علاوه بر تأمین آب شرب، آب مورد نیاز تولیدات کشاورزی را نیز تامین کنیم، اما از مردم درخواست‌ می‌شود با توجه به وضعیت موجود در الگوی مصرف خود اصلاحاتی را در نظر بگیرند و در مصرف آب صرفه‌جویی داشته باشند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری آب منطقه‌ای هرمزگان، گفت: دیگر سد مهم استان و تامین کننده بخشی از آب شرب شهر بندرعباس سد شمیل و نیان در شمال این شهر است، حجم نرمال این سد 98.5 میلیون متر مکعب است که در حال حاضر تنها 30 درصد از این حجم آبگیری شده است. 

وی با تاکید بر اینکه تولید آب دست انسان نیست و رحمت خداوند از طریق بارش‌ها است، گفت: هر ساله وضعیت آبی متغیر است و بر اساس میزان بارندگی به ویژه در حوزه آبگیر سدها آب مورد نیاز برای شرب و کشاورزی مردم استان تامین می‌شود. 

طبسی با اشاره به برخی سخنان در رابطه با اینکه دلیل کم آبی سدهای هرمزگان به احداث چاه در بالادست سدها در استان مجاور مربوط است، گفت: این مسئله از طریق وزارت نیرو در حال بررسی است، قرار است با هماهنگی وزارت نیرو، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی سازه‌های آبخیزداری جنوب کرمان مورد بررسی قرار بگیرد و وزارت نیرو در این زمینه اعلام نظر کند. 

منتظر تایید: 1
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها