نخستین فوتی براثر تب دنگی در ایران در استان فارس،در شهر لاربه ثبت رسید



معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی لارستان در این باره گفت :هشت مورد ابتلا و یک فوتی به دلیل ابتلا به تب دنگی در لارستان به ثبت رسیده است.وی همچنین اظهارداشت باتوجه به اینکه همه موارد شناسایی شده از مسافران کشورامارات هستندلازم است که مسافرانی که از کشورهای حوزه خلیج فارس وارد خاک ایران می شوندپس از ورود در صورت مشاهده علائم به مرکز درمانی مراجعه کرده ونیز از سفر به سایر مناطق کشور خودداری کنند.

   
تب دنگی یا تب استخوان شکن چیست و علائم آن چگونه است؟
تب دنگی نوعی بیماری ویروسی است که از طریق نیش پشه آئدس به انسان منتقل می شود.
علائم بیماری که یک هفته پس از گزش آغاز می شود وتا ده روز ادامه دارد ؛شامل تب ناگهانی، سردردهای شدید، دردهای پشت چشم،دردهای شدید مفصلی وعضله، خستگی، استفراغ، بثورات جلدی، خونریزی خفیف بینی ولثه، کاهش پلاکت خون، لکه های خونی زیر پوست، نبض ضعیف وافت فشار خون می باشد.
پشه آئدس که به ببر آسیایی معروف است ابتدا درمناطق استوایی وبه ویژه آسیای جنوب شرقی یافت شده ولی امروزه در سراسر دنیا پراکنده است، مناطق گرمسیری وبخصوص مناطق گرم ومرطوب بیشتر مورد علاقه این پشه می باشد. لذا استان های گرمسیری کشور بیشتر در معرض خطر قرار دارندهمچنین شهرهاوروستاهایی که در اطراف آنها آبهای کم عمق ودائمی وجود دارد مانند بندرها وجاهایی که در اطراف آن ها چشمه های دائمی هستند،همچنین بیشتر جاهایی با آبهای کم عمق مانند بستر رودخانه ها ،جاهای کم عمق ساحل و همچنین محل تجمع فاضلاب ها بیشترین احتمال خطر گزیدگی این نوع پشه در آنها وجود دارد.

    
راههای مقابله با پشه آئدس چیست؟
توری گرفتن پنجره ها، پوشیدن لباسهای آستین بلند، تمیز نگه داشتن آبخوری حیوانات خانگی، بستن درپوش سطل های زباله ها وهمچنین استفاده از توری برای کسانی که در فضای باز می خوابند بهترین راه مقابله ودرامان نگه داشتن افراد از گزش این پشه است.
کسانی که مورد گزش قرار بگیرند پس از گذشت چند روز از وجود علائم بهبود موقت پیدا می کنند وسپس به طور ناگهانی به کما رفته وشاید منجر به مرگ شود.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها