شورای حکام علیه برنامه‌های هسته‌ای ایران قطعنامه صادر کرد؛

آژانس بازیچه تسویه حساب‌ سیاسی



آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اقدامی سیاسی، قطعنامه‌ای را علیه ایران تصویب کرد.
به گزارش صبح ساحل و به نوشته ایسنا، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران با ۲۰ رأی موافق، ۲ رأی مخالف و ۱۲ رأی ممتنع در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد.
طبق گزارش رویترز، دیپلمات‌ها گفته‌اند در این قطعنامه که توسط انگلیس، فرانسه و آلمان ارائه شده است، از ایران خواسته شده همکاری با آژانس را بهبود ببخشد و از تصمیم خود برای لغو انتصاب بازرسان باتجربه آژانس بازگردد.
در این قطعنامه همچنین ادعا شده که ایران تعهدات خود در زمینه پادمان‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را نقض کرده است.
«علی باقری کنی» سرپرست وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه جلسه هیئت  دولت در این‌باره گفت: «آژانس یک نهاد فنی است و انتظار می‌رود همه کشورها از جمله کشورهای عضو شورای حکام براساس رویکرد فنی آژانس رفتار کنند. رویکرد غیرسازنده برخی از کشورهای عضو در زمینه استفاده از ظرفیت آژانس در مسیر اهداف سیاسی، قطعاً به ضرر هویت آژانس و نقش‌آفرینی آن و نیز نقش تخصصی‌اش خواهد بود».
سرپرست وزارت امور خارجه تاکید کرد: «ما همواره دولت‌های مختلف را دعوت کردیم که اجازه دهند آژانس نقش فنی و تخصصی خود را ادامه دهد و به دلیل ناکامی‌ها و شکست‌هایی که در عرصه‌های خارج از آژانس داشتند، آنجا را به محل تسویه‌حساب سیاسی بدل نکنند».
باقری افزود: «ما همواره ظرفیت‌های متعددی در چارچوب معاهده ان‌پی‌تی و توافقنامه پادمان داشتیم و داریم. هرگاه بنا بر مصالح کشور و اولویت‌های سازمان انرژی اتمی تشخیص داده شود، ظرفیت‌های مورد نظر فعال خواهد شد».
   

 بیانیه مشترک ۸ کشور در حمایت از ایران در نشست شورای حکام

۸ کشور عضو آژانس اعلام کردند پیش‌نویس قطعنامه با هدف سوء‌استفاده از وقفه موقت در همکاری بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون توجه به تعاملات اخیر بین مدیرکل و مقامات ایرانی است.
کشورهای بلاروس، چین، ایران، نیکاراگوئه، روسیه، سوریه، زیمبابوه و ونزوئلا در بیانیه‌ای مشترک در مورد بند ج ۶ دستور کار «موافقت‌نامه پادمان ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران» اعلام کردند که پیش‌نویس قطعنامه با هدف سوء‌استفاده از وقفه موقت در همکاری بین ایران وآژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون توجه به تعاملات اخیر بین مدیرکل و مقامات ایرانی است.
این بیانیه پیش از تصویب قطعنامه سیاسی آژانس علیه ایران صادر شده است.
متن این بیانیه که در نشست شورای حکام قرائت شد، به شرح زیر است:
آقای رئیس
اجازه می‌خواهم که بیانیه مشترک را از طرف جمهوری بلاروس، جمهوری خلق چین، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری نیکاراگوئه، فدراسیون روسیه، جمهوری عربی سوریه، جمهوری زیمبابوه و جمهوری بولیواری ونزوئلا ارائه کنم. مایلیم مراتب تسلیت عمیق خود را نسبت به درگذشت رئیس‌جمهور «سید ابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران در سانحه غم‌انگیز بالگرد ۲۰ اردیبهشت ماه و همدردی عمیق خود را با دولت و ملت ایران اعلام کنیم.
مایلیم با اغتنام از این فرصت نظرات خود را در مورد پیش‌نویس قطعنامه«موافقت‌نامه پادمان ان‌پی‌تی با جمهوری اسلامی ایران» که توسط فرانسه، آلمان و انگلیس ارائه شده است، به اشتراک بگذاریم. ارائه قطعنامه علیه کشوری که اخیراً به دلیل درگذشت غم‌انگیز رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه از عزای رسمی خارج شده است، فراتر از هنجارهای احتمالی رویه و آداب دیپلماتیک است. برانگیختن رویارویی سیاسی در چنین بستر ویژه وحسّاسی برای تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران به وضوح سازنده نیست.
ما تعهد دیرینه ایران به منع‌ گسترش هسته‌ای به عنوان کشور طرف معاهده ان‌پی‌تی را به یاد می‌آوریم. ما از ادامه تعامل ایران با آژانس در مورد موضوعات باقی‌مانده پادمانی استقبال نموده و از سفر مدیرکل گروسی به ایران در ماه گذشته و همچنین انگیزه‌های مثبت برای گفت‌وگوها و همکاری‌های بیشتر قدردانی می‌کنیم. در جریان سفر اخیر مدیرکل به ایران در ماه گذشته، دو طرف توافق کردند که ارتباط خود در مورد ادامه اجرای بیانیه مشترک مارس ۲۰۲۳ را حفظ کنند، ضمن اینکه در حال گفت‌وگو در مورد همکاری‌های بیشتر هستند. در چنین زمانی، فرانسه، آلمان و انگلستان به دنبال پیشبرد پیش‌نویس قطعنامه‌ای‌ هستند که نتیجه معکوس خواهد داشت.
نگارندگان مشترک پیش‌نویس از هر بهانه‌ای علیه ایران استفاده کرده‌اند تا بتوانند مسائلی را که قرار است در همکاری‌های متقابل معمول بین دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران حل و فصل شود، مدیریت کنند. این پیش‌نویس قطعنامه با هدف سوء‌استفاده از وقفه موقت در همکاری بین ایران وآژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بدون توجه به تعاملات اخیر بین مدیرکل و مقامات ایرانی است. همچنین این پیش‌نویس قطعنامه یک سابقه بسیار بد برای نظام پادمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایجاد می‌کند.
ما می‌خواهیم تاکید کنیم که اولویت کنونی برای شورای حکام، تشویق و حمایت قوی آژانس و ایران در تعامل و بازگرداندن موضوع هسته‌ای ایران به مسیر درست از طریق گفت‌وگو و همکاری سازنده است. واقعیت بارها و بارها ثابت کرده‌ که رویارویی و فشار برای حل اختلافات سازنده نیست. بالعکس این اقدامات همکاری بین آژانس و ایران را به مخاطره انداخته و موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. رویکرد غیرسازنده و تقابلی منتخب از سوی نگارندگان مشترک قطعنامه، علامت روشنی را به جامعه بین‌المللی می‌فرستد که داشتن اکثریت ساده برای تحمیل و سوء‌استفاده از فرآیند تصمیم‌گیری در شورای حکام کفایت می‌کند. این پیش‌نویس قطعنامه در صورت تصویب، اشتباهی دیگر و اشتباه در محاسبات که ناگزیر به تقابل می‌انجامد خواهد بود. ما از طرف‌های مربوطه می‌خواهیم که حرکت سیاسی خود را کنار بگذارند و آینده موضوع هسته‌ای ایران را به‌طور منطقی و مسئولانه بررسی کنند. حل موضوع هسته‌ای ایران مستلزم فراهم کردن زمان و فضای لازم برای دبیرخانه و ایران برای انجام تلاش‌های سازنده بیشتر است و از این طریق فضای مثبتی برای گفت‌وگوهای سیاسی و همکاری‌های اساسی ایجاد می‌گردد. ما از همه کشورهای عضو می‌خواهیم که نقش سازنده‌ای ایفا کنند و در برابر هرگونه تلاش برای سیاسی کردن موضوعات پادمانی مقاومت نمایند. ما باید به جای تقابل از همکاری حمایت کنیم. در این راستا، ما از کشورهای عضو می‌خواهیم که از این قطعنامه حمایت نکنند. موجب امتنان است چنانچه این بیانیه به صورت INFCIRC منتشر گردد. 
روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها