ازدواج زیربنای سلامت جامعه


نویسنده: عهدیه صولت برد

اولین روز از ماه ذیحجه مصادف است با پیوند مقدس حضرت علی (ع) وحضرت فاطمه زهرا(س) به این مناسبت از ۱۹خرداد تا ۲۵خرداد هفته ازدواج نامگذاری شده است.

 

ازدواج امری مقدس وآسمانی است و در عین حال سبب آرامش انسان وسلامت جامعه می شود. درتمام ادیان به مسئله ازدواج توجه خاص شده است وبخصوص دین اسلام تاکید زیادی بر ازدواج دارد و آن را مایه خوشبختی و آرامش می داند. خداوند در قرآن می‌فرماید: و از نشانه های خداوند است که او همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در کنار آنان آرامش بیابید و درمیان شما رحمت ومودت قرار داد. همچنین در آیین های دیگر تاکید زیادی به ازدواج و تشکیل خانواده شده است وآن را امری مقدس دانسته اند.

در گاتها یسنا پنجاه وسه بند به پسران ودخترانی که می خواهند پیمان ازدواج ببندند اندرز می دهد(ای دختران پاک دامن وشوی کننده وای دامادان با غیرت اینک شما را بیاموزم وآگاهتان کنم از برای زندگانی پاک منش بجوشید) تورات در کتاب پیدایش فصل ۲آیه ۱۸ آمده است مناسب نیست آدم تنها بماند پس برای او یاری درست کنم تا در کنارش انسان کاملی شوند. در رساله شبات ربی آمده است فردی که همسری شایسته داشته باشد از همه جهان غنی تر باشد. ازدواج یک مسئله فرابخشی وزندگی کاروانی رهرو است که منازل ومراحل مختلفی برسر راه دارد که در مسیر هدف والایی را دنبال می کند.انسان در زندگی یک هدف بزرگ و متعالی دارد وآن این است که از وجود خود وموجودات پیرامونش برای تکامل سیر معنوی ونفسانی ورسیدن به کمال انسانی بهره ببرد. پس از گذران دوران طفولیت وکودکی انسان به مرحله رشد عقلانی واختیار و انتخاب می رسد اینجاست که اندیشیدن را سرلوحه زندگی قرار داده وبراساس تفکر واندیشه سفر خود ادامه مسیر را آغاز می کند، یکی از این انتخاب ها مسئله انتخاب همسر وازدواج است که هر انسانی باید با اختیار و اراده خود وبا اندیشه درست وعقلانیت انجام دهد.

خانواده یک سلول حقیقی ازمجموعه پیکره ی جامعه است وزن و مرد هر دو به ازدواج، باهم زندگی کردن وتشکیل خانواده احتیاج دارند واین نیاز همانند سایر نیازهای بشری است ویکی از هزاران نعمت‌هایی است که خداوند به انسان داده است. شکرگزاری برای این نعمت این است که هردو مرد وزن در برابر هم احساس تعهد، مسئولیت ومهرو عاطفه وعشق داشته باشند. نفس زوجیت خود مایه آرامش وکمال می باشد وبدون آن زن ومرد ناقصند. اساس خلقت بشر این است که یک زن ومرد در کنار هم یک واحد را تشکیل دهند تا زندگی همراه با آرامش و آسایش آماده برای جوابگویی نیاز بشری پیش برود آنگونه که اگر این مهم در زندگی نباشد یک پایه مهم زندگی لنگ می ماند.

ازدواج در دین اسلام یک امر مقدس ویک فریضه است گرچه آن را جزو واجبات دین اعلام نکرده است اما از آن به عنوان امری برای بقا وماندگاری ونیز سلامت جامعه یاده کرده که با پیوند ازدواج یک سلول جدید در پیکره ی اجتماع به نام خانواده به وجود می آید که زیربنای سلامت روحی وروانی انسان و اساس وجود یک جامعه سالم می باشد. امید به اینکه جوانان ما با درایت و تفکر مسیر درست را در زندگی پیش گرفته و انتخاب درست آگاهانه به امر ازدواج سالم روی آورده زیربنای زندگی وآینده خود و بنای جامعه را مستحکم کنند وخانواده ها نیز با آسان تر کردن شرایط برای جوانان آنان را در این امر تشویق و همراهی کنند تا شاهد یک جامعه سالم با خانواده هایی با مایه های محکم همراه با عشق وعاطفه باشیم.

 

روزنامه صبح ساحل 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها