چگونه بفهمیم در رابطه‌ای ناسالم گیر افتاده‌ایم


نویسنده: محیا تکنده

رابطه‌ی ناسالم به رابطه‌ای اطلاق می‌شود که آسیب‌زا بوده و برای رفاه یک یا هر دو طرف درگیر مضر است. با پویایی‌های منفی، الگوهای رفتاری مخرب و سمیت عاطفی مشخص می‌شود که می‌تواند به تدریج حس خودکنترلی، عزت نفس و شادی کلی افراد را از بین ببرد. در یک رابطه مسموم، ممکن است عدم احترام، اعتماد، گفتگو و امکان ارتباطات باز وجود داشته باشد و اغلب شامل رفتارهایی مانند کنترل، دستکاری، انتقاد مداوم، آزار عاطفی یا فیزیکی و حضور مداوم منفی‌گرایی است. این رفتارهای ناسالم می تواند منجر به احساس ناتوانی، قطع ارتباط و از دست دادن هویت خود شود .چیزی که روابط آسیب‌زا را به شکل ویژه‌یی خطرناک می‌کند این است که گاهی اوقات می توانند مورد توجه قرار نگیرند یا به صورت عادی و معمول تلقی شوند. آسیب‌های مربوط به چنین روابطی می‌تواند در ابتدا بسیار ظریف باشد، به تدریج در طول زمان تشدید شود و اثرات مضر آن، سلامت عاطفی و روانی فرد را به چالش بکشد. شناخت علائم یک رابطه سمی برای بهزیستی هر فردی بسیار مهم است.

                                         
 چند شاخص اساسی ارتباط مخرب

1. از دست دادن خود: آیا دیگر خودتان را دوست ندارید یا به خودتان احترام نمی گذارید؟ آیا احساس می‌کنید نامرئی، ناتوان، یا از آنچه واقعا هستید جدا شده‌اید؟ در واقع یکی از شاخص‌های کلیدی این است که احساس می‌کنید در حال از دست دادن خودتان در رابطه هستید و این احساسات می تواند نتیجه مسمومیت رابطه باشد. برای مثال، اگر شریک زندگی‌تان دائماً شما را تحقیر می‌کند، موفقیت‌هایتان را کوچک می‌شمارد یا اعتماد به نفس شما را تضعیف می‌کند ، می‌تواند به تدریج هویت شما را از بین ببرد. ممکن است به توانایی‌های خود شک کنید، ارزش خود را زیر سوال ببرید و قدرت خود را از دست بدهید. این قطع ارتباط با خود واقعی‌تان می‌تواند باعث شود که احساس کنید نامرئی و ناتوان هستید و بخشی از آنچه واقعا هستید را از دست می‌دهید. مثال دیگری از از دست دادن احساس خود در یک رابطه زمانی است که علایق، ارزش‌ها و رشد شخصی شما مداوما در پس زمینه قرار می‌گیرد و نیازهای شریک زندگی‌تان را بر نیازهای خود ترجیح می‌دهید.
                 
              
2. کنترل و دستکاری ظریف: کنترل  کردن بدون اینکه متوجه شوید، ترور ظریف شخصیت و رفتار منفعلانه-پرخاشگرانه از اقدامات رایجی است که باعث تخریب شما در ارتباط خواهد شد. این اقدامات ممکن است در ابتدا واضح نباشند، اما می توانند به آرامی پایه و اساس یک رابطه‌ی سالم را از بین ببرند. برای مثال ممکن است شریک عاطفی شما، به جای صحبت و درخواست مستقیم نیازهای خود، با رفتارهای منفعلی مانند قهر، بی‌محلی، اهمیت ندادن و غیره سعی در براوردن خواسته‌های خود داشته باشد. چنین رفتارهایی ممکن است تحت عنوان دوست داشتن، وابستگی و عشق توصیف شود، اما بهتر است بدانید که صرفا تلاشی برای کنترل شما در یک رابطه‌ی ناسالم است.
                        
                     
3. منفی گرایی مداوم : اگر شریک زندگی‌تان  به طور مداوم موارد منفی را وارد رابطه کند، مانند انتقاد مداوم، بدبینی یا عدم حمایت، می تواند بر رفاه عاطفی شما تأثیر بگذارد. با گذشت زمان، این منفی گرایی می تواند عزت نفس‌تان را تحت تاثیر قرار داده و شما را به سایه‌یی از تردید و ناتوانی بکشاند. همه ما ممکن است روزهای بدی داشته باشیم، اما اگر شریک زندگی‌تان دائماً خلق و مود شما را پایین می‌آورد و تلاشی برای مثبت اندیشی نمی‌کند، می‌تواند رابطه را دچار اسیب کند و به مرور زمان هم به شما آسیب می رساند. اگر شریک زندگی‌تان دائماً از شما انتقاد می‌کند یا محیطی خصمانه ایجاد می‌کند، می‌تواند تأثیر عمیقی بر رفاه عاطفی شما داشته باشد. با گذشت زمان، این منفی گرایی می تواند به افکار و باورهای شما نفوذ کرده و درک شما از خود و دنیای اطرافتان را مخدوش کند و هر روز تشخیص ارزش خود و حفظ حس مثبت از خود دشوارتر می شود.              

4. حسادت و مالکیت: حسادت می‌تواند چیزی فراتر از چک کردن تلفن یا درخواست برای دانستن دقیق ریز کارهای شما باشد. همچنین می‌تواند به صورت انرژی سنگین، خفگی، یا رفتار منفعل-تهاجمی ظاهر شود. این نشانه های ظریف حسادت می تواند تنش و بی اعتمادی را در رابطه ایجاد کند. روابط ناسالم همچنین می تواند رشد شخصی شما را متوقف کند. اگر شریک زندگی شما اهداف و آرزوهای شما را کنترل و دستکاری کرده یا نادیده می‌گیرد ، می تواند مانع پیشرفت شما شود و شما را از تعقیب علایقتان باز دارد. ممکن است متوجه شوید که رویاهایتان را به خطر می اندازید یا خوشبختی خود را قربانی می‌کنید تا شریک زندگی‌تان را راضی نگه دارید.
                                                    
              
 چند راه‌حل برای روابط مخرب
اگر این نشانه ها را در رابطه خود تشخیص می دهید، مهم است که با شریک زندگی خود صحبت‌های صادقانه داشته باشید یا به تغییر رفتار خود فکر کنید. این صحبت‌ها در مورد احساس پشیمانی یا وحشت نیست، بلکه بیشتر در مورد افزایش آگاهی و بررسی گزینه‌های خود برای یک رابطه سالم‌تر و رضایت بخش‌تر است .ارزیابی احساسات خود و به عهده گرفتن مسئولیت شادی خود بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که شما 50 درصد از رابطه را تشکیل می دهید و درک نقش خود در تعیین سمی بودن رابطه ضروری است. اگر الگوهای مذکور را در رابطه خود مشاهده کردید، مهم است که با شریک زندگی خود گفتگوهای باز و صادقانه داشته باشید یا به دنبال کمک حرفه‌ای باشید. . در حین انجام سفر خودسازی، با خود با مهربانی و درک رفتار کنید. تأمل در روابط گذشته که نتیجه نداده‌اند یا با شکست مواجه شده‌اند و درک اینکه چرا این اتفاقات برای شما رخ داده‌، ممکن است سخت باشد و مستلزم بررسی الگوها، در اختیار گرفتن نقش خود در آن پویایی‌ها و یادگیری از آنها برای ایجاد ارتباطات سالم‌تر در آینده است. برای یادآوری و مرور روابط گذشته خود کمی وقت بگذارید. به پویایی‌ها، الگوها و تجربیاتی که با شرکای قبلی خود داشتید فکر کنید و هر دو جنبه مثبت و منفی آن روابط را در نظر بگیرید. به دنبال الگوها یا مضامین تکرار شونده‌ای باشید که در روابط گذشته خود مشاهده می‌کنید. آیا مسائل، رفتارها یا پویایی های مشترکی وجود دارد که به نظر می رسد در حال تکرار شدن در روابط شما است؟ شناسایی این الگوها می‌تواند بینشی در مورد اشتباهات، معایت، تمایلات و ترجیحات شما در روابط ارائه دهد. نگاهی صادقانه به نقش و سهم خود در پویایی روابط گذشته بیندازید. در مورد رفتارها، سبک ارتباطی و هر الگویی که ممکن است بر نتایج تأثیر داشته باشد فکر کنید و از روابط گذشته خود درس ها و آموخته ها را استخراج کنید.  در نظر بگیرید که چه چیزی خوب کار می کند و چه چیزی خوب نیست. مناطقی را که می توانید به عنوان شریک رشد و پیشرفت کنید، شناسایی کرده از این بینش ها برای اطلاع از روابط آینده و پیشرفت شخصی خود استفاده کنید.
              
         
     روزنامه صبح ساحل
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها