وزیر خارجه عربستان خواستار تحریم مقامات اسرائیلی در بحبوحه جنگ غزه شد


نویسنده: عدنان نگاری

 نگاهی به عرب‌نیوز 
فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، از کشورهای اروپایی خواست تا تحریم‌هایی را علیه مقامات اسرائیلی که قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کنند، اعمال کنند. او هشدار داد که جنگ اسرائیل در غزه بر کل خاورمیانه از جمله جنوب لبنان تأثیر می‌گذارد.
وی گفت:«وضعیت نوار غزه نه تنها بر مسئله فلسطین بلکه کل منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به تشدید بیشتر تنش‌ها که در حال حاضر در جنوب لبنان در حال وقوع است، کمک می‌کند.»او در یک میزگرد با عنوان «جنگ‌ها و جنگ‌های سایه؛ گزینه‌های اروپا در خاورمیانه چیست؟» در نشست شورای روابط خارجی اروپا در مادرید این سخنان را مطرح کرد.فیصل بر سکوت جامعه جهانی در قبال ادامه گسترش شهرک سازی توسط اسرائیل در کرانه باختری که روند صلح در فلسطین را تضعیف می‌کند، تاکید کرد. وی در ادامه گفت:«کمترین کاری که کشورهای اروپایی می‌توانند انجام دهند محکوم کردن شکست اسرائیل در پایبندی به تعهداتش است. و آن‌ها باید با رویکرد متفاوت و سخت‌گیرانه‌تری؛ مانند اعمال تحریم‌ها علیه مقاماتی که قوانین بین‌المللی حقوق بشر را نقض می‌کنند، با این مقامات برخورد کنند. مردم فلسطین حق تعیین سرنوشت دارند و سزاوار یک کشور مستقل هستند که در سطح بین المللی به رسمیت شناخته شود. اکثریت جامعه بین‌المللی موافق هستند که راه‌حل دائمی و عادلانه برای مناقشه فلسطین و اسرائیل راه‌حل دو کشوری است، اما در مقابل مسائلی که می‌تواند راه‌حل دو دولتی را تضعیف کند، مانند ادامه توسعه‌ی فعالیت‌های شهرک سازی اسرائیل، رها شده باقی می‌ماند.»
وی از کشورهای اروپایی که فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته‌اند، از جمله اسپانیا تمجید کرد. او گفت که این یک حرکت بسیار مهم بود که از روند صلح و فشار به سوی راه‌حل دو دولتی حمایت می‌کند.فیصل بن برحان در نهایت، باری دیگر خواستار آتش‌بس فوری در غزه و ارسال کمک‌های بشردوستانه فوری به جمعیت تحت محاصره شد.

     

تبریک رهبران عربستان سعودی به رئیس‌جمهور جدید ایران 
 نگاهی به عرب‌نیوز 
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری دولتی ایران، سلمان پادشاه عربستان و محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور، انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس‌جمهور ایران را تبریک گفتند. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز پیروزی پزشکیان را تبریک گفت و عنوان کرد که بر روابط قوی‌تر با جمهوری اسلامی حساب می کند. ولادیمیر پوتین نیز در پیامی به مسعود پزشکیان گفت:«امیدوارم دوران تصدی شما به عنوان رئیس جمهور به تقویت همکاری‌های سازنده دوجانبه بین دو کشور کمک کند.»

    

امیر قطر و رئیس جمهور لهستان در مورد تقویت روابط دو جانبه به گفت‌وگو پرداختند
 نگاهی به گلف‌تایمز
شیخ تمیم بن حمد آل ثانی و آندری دودا رئیس جمهور لهستان روز جمعه در کاخ ریاست جمهوری در ورشو در یک نشست رسمی به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
رئیس جمهور لهستان با بیان اینکه این سفر منعکس کننده عمق روابط برجسته بین دو کشور است، تأکید کرد که مشتاقانه منتظر تلاش‌های مشترک برای سوق دادن آن‌ها به سطوح گسترده‌تر در زمینه‌های مختلف است. وی همچنین از تلاش‌های دیپلماتیک و بشردوستانه قطر به ویژه در غزه و اوکراین تمجید کرد.در این نشست روابط دوجانبه و چشم‌انداز تقویت آنه‌ا در راستای تامین منافع استراتژیک مشترک و ایجاد انگیزه برای روابط دوجانبه در سطوح وسیع‌تر، به‌ویژه در حوزه‌های انرژی، فناوری، آموزش و دفاع مورد بحث و بررسی قرار گرفت. دو طرف همچنین در مورد طیف وسیعی از مسائل منطقه و تحولات جاری از جمله تحولات نوار غزه و اراضی اشغالی فلسطین گفتگو کردند.در این جلسه، رئیس دیوان امیری، شیخ سعود بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر انرژی، سعد بن شریده الکعبی، وزیر تجارت و صنعت شیخ محمد بن حمد بن قاسم آل ثانی حضور داشتند. 
برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها