یادی از حقوق دان فقید هرمزگانی استاد افروز شهابی پور



 صبح ساحل، اجتماعی _ افروز شهابی پور در بخش احمدی متولد شد و تحصیلات مقدماتی خود را در زادگاهش به پایان رساند. وی جهت ادامه تحصیل به مرکز استان ( شهر بندرعباس ) رفت و تحصیلات متوسطه را در دبیرستان ابن سینا (رشته ریاضی فیزیک) به پایان رسانید.

تحصیلات متوسطه وی مصادف با ایام مبارزات مردمی به رهبری امام خمینی (ره) با رژیم ستم شاهی بود، ایشان به واسطه ی روحیه عدالت طلبی و اسلام خواهی خود به مطالعه ی زندگی، آثار و شخصیت بزرگانی چون امام خمینی ( ره )، شهید مطهری، سیدجمال الدین اسدآبادی، دکتر شریعتی، جلال آل احمد و... که همگی دارای تفکراتی هرچند در برخی نقاط غیر مشترک پرداخت و سپس به انتخاب مسیر آینده و خط فکری خود دست یافت. در ادامه به همراهی جمعی از مبارزین انقلابی شهر بندرعباس، آقایان مرحوم حاج علی مظفری و غلامعباس زائری و خانواده های اسلام زاده، کرمی و... در جهت نیل به اهدافش پرداخت.

پس از انقلاب نیز در شرایط حساسی که بیم مصادره انقلاب به نفع جریان های خاص یا به عبارتی نا اهلان می رفت، که در صدد مصادره یا منحرف کردن مسیر آن بودند.ایشان احساس مسئولیت نموده و علی رغم خطرات احتمالی در شورای تشکیل کمیته های انقلاب و همچنین دادگاه انقلاب شهرستان بندرعباس نقش ویژه و کلیدی را به عهده گرفتند.

در مهرماه سال 1358 به کسوت معلمی در مقطع راهنمایی نائل شدند و به پرورش فرزندان این آب و خاک همت گماشتند. روحیه ی جست و جو گری و علم خواهی ایشان سبب گردید پس از شرکت در اولین کنکور برگزار شده بعد از انقلاب در رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران پذیرش شده و تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد به پایان برسانند.

با پایان تحصیلات دانشگاهی در مقطع ارشد، به بندرعباس بازگشتند و در اولین مسئولیت، معاونت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس را پذیرفتند. تلاش ایشان در این سمت در جهت گسترش رشته های آموزشی و سطح کیفی دانشگاه بود، که می توان به تاسیس رشته حقوق با دعوت از اساتید برجسته و مطرح کشور اشاره نمود.

البته تدریس را نیز به عنوان یک فعالیت دو سویه علمی ( رشد علمی هرمزگانی ها و تلاش در جهت ارتباط با حلقه های علمی ) دنبال نمود. در ادامه با توجه به قبولی هم زمان در آزمون های سر دفتری اسناد رسمی و کانون وکلا به شغل سر دفتری اسناد رسمی در کنار تدریس در دانشگاه مشغول گردید.

افروز شهابی پور علاوه بر داشتن مسئولیت های رسمی، فعالیت های اجتماعی گسترده ای با هدف ارتقای سطح کیفی جامعه برای رسیدن به مدینه فاضله ی مقصود دنبال نمود، و پس از اجرایی شدن قانون شوراها در کشور و انتخاب توسط مردم شریف بندرعباس به کسوت نمایندگی اولین دوره ی شورای اسلامی شهر بندرعباس رسید و فعالیت های ایشان حول رفع مشکلات جامعه ی شهری و گسترش فعالیت های اجتماعی در جهت بهبود سطح کیفی و کمی هرمزگانی ها متمرکز گردید.

شهابی پور در نهایت خلوص بعد از انجام فریضه واجب حج، و پس از شرکت در مراسم اربعین حسینی در زادگاهش ( بخش احمدی )، در مسیر بازگشت به بندرعباس در تاریخ 6خرداد ماه 1379 دیدار حق را لبیک گفت.

صبح ساحل تلاش خواهد کرد بزودی طی گزارشی به معرفی ابعاد زندگی اجتماعی و انقلابی مرحوم شهابی پور بپردازد.

منتشر شده: 1
همشهری
۶ خرداد ۱۴۰۰
سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها