در نشست تخصصی عکاسی در رابطه با (عکاسی و بازنمایی) در بندرعباس بیان شد

آیا همه هنرمندان کاری عبث انجام می دهند؟



 صبح ساحل هستی سلطانی//حسام الدین رضایی، مدرس و کارشناس عکاسی در گفت و گو با خبرنگار صبح ساحل اظهار کرد: این نشست ها که توسط انجمن عکاسان هرمزگان برگزار می شود.

در راستای ارتقای سطح کیفی عکاسی و نوع نگاه عکاسی و فهمیدن معنای واقعی آن می باشد و تلاش من بر این است که به هنرمندان بیاموزم که عکاسی کجای هنر آنان قرار گرفته و وقتی ما راجع به هنر تحت عنوان یک بازنمایی صحبت می کنیم، آیا این اتفاق در عکاسی رخ می دهد یا خیر.

وی همچنین با اشاره به نظریه مثُل افلاطون و شرح ماهیت محاکات(تقلید) در هنر، گفت: ما باید از اعتقادات، افکار و  باورهای عامیانه و خودساخته بگذریم و به نور خورشید(حقیقت) برسیم.

رضایی همچنین ادامه داد: هنرمندی که افلاطون از آن سخن می گوید، هنرمندی مشابه آیینه است که شی واقعی را خلق نمی کند بلکه فقط یک صورت خیالی به وجود می آورد بنابراین هنرمندی محاکاتی است که دو مرحله از حقیقت فاصله دارد.

وی در ادامه با اعلام نارضایتی از کار امسال هنرمندان  این پرسش را بیان کرد: با توجه به سخنان افلاطون آیا همه هنرمندان کاری عبث انجام می دهند؟!

و در پاسخ به این سوال افزود: ما باید آگاه باشیم و نه سخنان افلاطون را کنار بگذاریم، نه کار هنرمندان را، بلکه باید هنرمند محاکاتی نباشیم و تکرار و تقلید هرساله را کنار بگذاریم زیرا وظیفه هنرمند، روایات حقایق است نه بازیابی وقایع.

این استاد عکاسی همچنین معتقد است: به محض دوربین دست گرفتن شما عکاس می شوید که عکاسی نیز شاخه های مختلفی دارد اما هر عکسی هنر و هر عکاسی هنرمند نیست.

حسام الدین رضایی همچنین بیان داشت: در ابتدا اولین و مهم ترین کاری که باید انجام داد این است که به سوال(چرا عکاسی می کنم؟!) پاسخ دهید و پاسخ خود را راه گشای فهم خود از عکاسی کنید.

حسام الدین رضایی همچنین بیان داشت: در ابتدا اولین و مهم ترین کاری که باید انجام داد این است که به سوال(چرا عکاسی می کنم؟!) پاسخ دهید و پاسخ خود را راه گشای فهم خود از عکاسی کنید.

وی با اشاره به تاریخچه اشعار و ادبیات، افزود: عکاسی و شعر با هم در ارتباط هستند چون اصل هر دوی آن ها احساس است.

این استاد عکاسی در پایان تاکید کرد: مخاطب من علاقه مندان به هنر هستند نه عکاسان، و توصیه من به همه ی آنها این است که کتاب بخوانند و کتاب بخوانند.

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها