وضعیت فوق بحرانی «دشت میناب»



صبح ساحل ، اجتماعی - دشت میناب به علت برداشت بی‌رویه از منابع آبی با بحران‌هایی نظیر خشک شدن نخلستان‌ها علاوه بر تهدید جان انسان ها،حیات گیاهی و جانوری به یک وضعیت فوق بحرانی تبدیل شده است.

شهرستان میناب که با دادن خون شهدای خود در نظام جمهوری اسلامی ودولت سهمی دارد باید در بین مسئولان ومقامات کشوری دیده شود و  به خواسته گروه نگاهبانان جلگه میناب در مسیرمطالبات مردمی وکمک برای داشتن شهری زنده و نجات از تشدید فروچاله های بیشتر که خطر امنیتی جبران ناپذیری را به دنبال دارد توجه بیشتری شود.

در حال حاضر به علت برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی و همچنین انتقال بین حوضه‌ای آب که براثر مدیریت نادرست و برنامه‌ریزی غیرعلمی در زمینه‌ی آب صورت گرفته؛ دشت میناب را با چالشی جدی روبرو ساخته است.

تخریب آبخوان‌ها، از بین رفتن سفره‌های آب زیرزمینی دشت میناب را با بحران‌هایی نظیر خشک شدن نخلستان‌ها، تهدید حیات گیاهی و جانوری و همچنین پدید آمدن فرو چاله‌های عمیق و بزرگ روبرو ساخته است.شهرستان میناب وباغات سرسبز آن در حال نابودی است اما مدیران با بی اعتنایی به این موضوع وعدم تسریع در انجام کار که بتواند به این موضوع پایان دهند اقدام مفیدی انجام نداده اند.

حرکت لاکپشتی مدیران برای حصول نتیجه بی آبی

همه اقدامات صورت گرفته در راستای حل موضوع بحران بی آبی در میناب واحداث آب شیرینکن در بندر عباس برای پایان دادن به بی آبی ونجات دشت میناب در مسیر چالش های مدیریت حرکت کرده ونتیجه بخش نشده است.

دشت بحران زده شهرستان میناب از معدود دشت‌های کشور است که بر اثر برداشت‌های بی‌رویه آب با پدیده فروچاله‌ها روبرو شد اما وعده مسئولان برای نجات دشت تاکنون عملی نشده است.

بیش از پنج سال است که وضعیت بحرانی دشت میناب و خطرات ایجاد شده آن و فعالیت فعالان و انجمن‌های مختلف زیست محیطی در حوزه آب و خاک و محیط زیست، برای جلوگیری از انتقال آب به بندر عباس و شهرستان خمیر مسئولان زیادی را به این شهرستان کشانده است.

جلگه میناب پیشتاز در بحران آب

موسسه و سازمان مردم نهاد نگهبانان جلگه میناب که پیشتاز برای جلوگیری از بحران آب در استان بود، با برگزاری برنامه‌های مختلف و دعوت از مدیران و کارشناسان و صاحب نظران در حوزه آب و خاک و محیط زیست و همچنین مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس، این موضوع را کارشناسی کردند، با جمع آوری مستندات و همچنین اعتراضات مردمی سبب شد تا توجه مسئولان را به سمت دشت میناب جلب کند و واکنش‌های آنها را در پی داشته باشد.

حضور معصومه ابتکار در میناب که نوید بخش ابتکاری نو برای گرفتن پاسخ برای مطالبات مردمی بود، با خبر ارجاع پیدا کردن پرونده دشت بحران زده میناب به شورای عالی آب کشور، شادی را به مردم میناب داد اما این وعده‌ها تاکنون عملیاتی نشده است.

وضعیت دشت میناب فوق بحرانی است

‎وضعیت دشت میناب از نظر کارشناسان و اغلب مسئولان در حوزه محیط زیست فوق بحرانی گزارش شد.

حجت الاسلام سید مصطفی ذوالقدر نماینده مردم شرق هرمزگان پیش از این کفته بود که پیش از راهیابی به مجلس دغدغه حل بحران آب و دشت میناب را از برنامه‌های اصلی وجدی خود قرار داده ام، بحران آب ودشت میناب یک بحران همه گیر است که اگر مسئولان در حل آن کوتاهی کنند عواقب آن گریبان‌گیر همه مسئولان خواهد شد.

ذوالقدر گفت: مرگ تدریجی زمین و باغات شهرستان میناب سالهاست که با سوءمدیریت شروع شده و پیامد آن فرونشست زمین است که جان مردم بیش از ۳۰روستا را با خطری جدی تهدید می‌کند.

نماینده مردم شرق هرمزگان بیان داشت: چندین سال است که آب سد و دشت میناب به بندر عباس انتقال می‌یابد بدون اینکه این انتقال با مدیریت درست و دادن حق آبه به باغداران و دشت صورت گیرد.

تغییر هویت تاریخی هزار ساله میناب ثمره بحران بی آبی

سمیه رهسپار- کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست در میناب در گفتگویی اظهار کرد: بحران بی آبی زنگ خطری برای تغییر هویت تاریخی هزار ساله میناب بشمار می رود.وی افزود: در شرایطی که میناب با بحران آب و خشکسالی روبروست ،نبود آب توانسته هویت شهری که همان منظر طبیعی (باغات و نخلستانها)می باشد دستخوش تغییر و نابودی قرار دهد،به جبران این نقصان بکار گیری یک پوشش درختی مناسب به عنوان عنصر مهم و دخیل در سیمای شهری از الزامات اجتناب ناپذیر محسوب می گردد که می تواند در امر زیبا سازی و تأمین نیازهای روحی و روانی شهروندان اثر گذار باشد.

کارشناس ارشد مدیریت محیط زیست میناب اذعان داشت: به علت برداشت بی‌رویه از منابع آبی دشت میناب با بحران‌هایی نظیر خشک شدن نخلستان‌ها، تهدید حیات گیاهی و جانوری و همچنین پدید آمدن فرو چاله‌های عمیق و بزرگ روبرو شده است.

قطع هرگونه برداشت از منابع آب تنها راه نجات میناب

طبق بررسی‌های انجام‌شده و مطالعات زمین‌شناسی در این زمینه و اظهارنظر کارشناسان و اساتید و افرادی صاحب‌نظری چون پروفسور کردوانی، پروفسور کهرم، دکتر محمد درویش و… که با دعوت مردم و تلاش فعالان محیط زیستی میناب برای بررسی شرایط بحرانی دشت به این شهرستان آمده‌اند، اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند در آینده‌ای نه‌چندان دور شاهد فاجعه بزرگی خواهیم بود که علاوه بر خشک شدن باغات و پایان عمر کشاورزی در این منطقه شاهد فرورفتن روستاها نیز در اعماق فرو چاله‌ها خواهیم بود.

با استناد به صحبت‌های و اظهارنظرهای کارشناسان حوزه آب‌وخاک درباره وضعیت دشت میناب، تنها راه نجات این دشت ، قطع هرگونه برداشت و بهره‌برداری از منابع آب‌ میناب است./مهر

 

برای این مطلب تا کنون نظری ثبت نشده‌ است.
0 / 200
  • نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
  • لطفا از بکاربردن الفاظ رکیک، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری کنید.

آخرین خبرها